قیمت خودروهای وارداتی زیر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود

گروه خودرو- چرایی عرضه خودرو در بورس و روش انجام آن از عواملی است که در بحث‌های میان کارشناسان و نمایندگان مجلس با موافقین و مخالفینی همراه بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، رشیدی‌کوچی؛ نماینده مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگویی، گفت: من قطعاً مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستم. استدلالم برای مخالفت گران‌فروشی […]

گروه خودرو- چرایی عرضه خودرو در بورس و روش انجام آن از عواملی است که در بحث‌های میان کارشناسان و نمایندگان مجلس با موافقین و مخالفینی همراه بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، رشیدی‌کوچی؛ نماینده مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگویی، گفت: من قطعاً مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستم. استدلالم برای مخالفت گران‌فروشی قانونی خودروهایی است که قیمت‌شان در کارخانه مشخص شده است. قطعاً راه‌حل‌های زیادی برای پاسخگویی به نیاز مردم وجود دارد و اصلی‌ترینش این است که به سمت ادعای خودروسازان یعنی افزایش عرضه حرکت کنیم. عضو کمیسیون امور داخلی مجلس، اظهار کرد: با افزایش عرضه باید قیمت را کنترل کنیم. مگر یک‌شبه عرضه کم شده که یک شبه زیادش کنیم؟ در سال‌های متوالی این اتفاق افتاده و قطعاً بورس کالا یک گران‌فروشی کاملاً محرزی است. اما دوستان ذوق گران‌فروشی قانونی را دارند. دناپلاس معمولی در بورس کالا با قیمت ۴۴۰ میلیون فروش رفته و قیمت کارخانه‌اش ۱۸۰ میلیون تومان است. قیمت همین کالا در بازار آزاد ۶۰۰ میلیون تومان است. این گران‌فروشی نسبت به کارخانه یعنی اینکه از قرعه‌کشی خودرو به سمت حراجی‌های انگلیسی حرکت کرده‌ایم. وی افزود: کنترل اینکه ۹ میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، فرآیندی دارد. چه کسانی قیمت ماشین ۱۸۰ میلیونی را به ۶۰۰ میلیون افزایش دادند که حالا چاره‌اش بورس کالا شده است؟ سپس در ادامه این‌گفت‌وگو، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، درخصوص مخالفت این نماینده مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: نباید صفر و صدی به مسأله نگاه کنیم. وزارت صمت بورس کالا را به‌عنوان محل موقت فروش خودرو انتخاب کرده است چرا که فرآیندش شفاف است. درباره قیمت دناپلاس هم باید بگویم که مقداری بیشتر از قیمت کارخانه در بورس کشف قیمت شد ولی همین هم  از کف بازار کمتر است. سخنگوی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: بنابراین یک راه این است که به سمت قرعه‌کشی برویم. ما عرضه‌ها را افزایش دادیم و به جایی رسیدیم که باید فرآیند را شفاف تعریف کنیم. در عرضه‌های اخیر بورس، بازارسرمایه تقویت شد و ۷۵ درصد در این ماه رشد داشت. این به بازار کمک می‌کند و هرگونه افزایش تولید نیازمند منابع مالی است. همچنین احمد اسدیان؛ معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز، درباره اینکه آیا فروش خودرو در بورس کالا منطقی است یا خیر، گفت: ما سه نوع کالا داریم. اول کالاهای اساسی مانند گندم که دولت روی تأمین این کالا‌ها حساسیت ویژه‌ای دارد. دوم کالاهای معمولی که به نوعی در عرضه و تقاضا یکدیگر را پوشش می‌دهند. مانند پوشاک و مایحتاح روزانه. سومی که کالاهای انحصاری است و تولیدکننده‌اش چند شرکت محدود است که بازار را در دست دارند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور، ادامه داد: این تولیدکنندکان تأثیر بالایی در قیمت دارند و مصرف‌کننده تابع شرایط آنهاست. از طرفی قانون‌گذار برای تنظیم بازار برای کالاهای انحصاری، شورای‌رقابت را مرجع تنظیم ضوابط این نوع کالا‌ها یعنی عرضه و قیمت‌گذاری تعیین کرده است. شورای‌رقابت از سال ۹۲ تا سال گذشته متولی امر بود. مدتی این مسؤولیت به صمت واگذار شد اما مجدد به شورا بازگشت. پس خودرو‌ کالای انحصاری است و مرجع تعیین ضوابط و قیمت‌گذاری و عرضه آن شورای‌رقابت است. قالیباف؛ نیز با اشاره بر اینکه نمی‌توان خودرو را الزاماً کالایی انحصاری دانست، افزود: واقعاً الان درباره خودرو انحصاری وجود دارد؟ تمرکز به روی واردات قرار گرفته و تا پیش از این موتورهای ۱۵۰۰ سی‌سی به پایین وارد کشور شد که شورای‌رقابت هم در همین محدوده انحصار را در نظر گرفته بود. اما الان داریم ۲۰۰ هزار دستگاه در محدوده عددی که ادعای انحصار بود وارد می‌کنیم. سخنگوی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید داخلی واردات هم از چندین شرکت انجام می‌شود. مرجع تشخیص انحصار شورای‌رقابت است. صنعت خودروی کشور ۱۱۰ همت زیان دارد. بالاخره یا می‌خواهیم چرخش بچرخد یا با قیمت‌گذاری آن را به جایی می‌رسانیم که به کاهش تولید برسیم. ایراد اصلی صحبت من به قیمت‌گذاری گذشته شورا در این است که براساس کاست‌پلاس انجام می‌شد در حالی که خودرو کالایی عقلایی و آینده‌نگر است؛ برای همین تعادل در بازار را شاهد نبودیم. رشیدی‌کوچی؛ درخصوص انحصار خودرو در کشور، گفت: اینکه سخنگوی وزارت صمت می‌گوید ما انحصار نداریم باید دقت نظر در کلام کنند. در صحبتشان به خودروهای وارداتی اشاره شد. در بورس کالا کلمه‌ای را به نام کشف قیمت مطرح کردند. این یعنی خودروساز بلد نبوده که ۱۸۰ میلیون قیمت گذاشته و در بورس کالا کشف قیمت شده است؟ این اصطلاح برای عتیقه‌ها به کار می‌رود. البته خودروهای ما عتقیه است که با گذر زمان قیمتش بالا می‌رود. وی ادامه داد: نگرانی من از بورس کالا این است که این طرح توسط دست‌های پشت‌پرده ایجاد شده باشد تا خودروهای وارداتی با قیمت زیر یک میلیارد به دست مردم نرسد. اینکه می‌گویند انحصار نداریم درست نیست. این دلار‌ها را برای واردات به چه کسی دادیم؟ چرا تعرفه را انقدر بالا گرفتید؟ در ثانی مطمئن باشید خودروهای وارداتی حتما قیمتی که کشف می‌کنند زیر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. وی در برابر این سؤال که قیمت‌ خودرو چگونه تعیین شود که درست باشد، گفت: یک راه بیشتر نیست. تا زمانی که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد همین معضلات را داریم. هر چقدر قانون و فرمول بیاورید قطع به یقین نتیجه نمی‌دهد. زمانی که واردات خودرو ممنوع شد یک شبه باعث بهم خوردن عرضه و تقاضا شدند. نگرانی من و عموم مردم این است که واردات و عدم فراهم بودن زیرساخت‌‌ها باعث افزایش قیمت بشود. راه برون‌رفت از مشکل برابری عرضه و تقاضاست. اگر نمی‌توانیم تولید کنیم، وارد کنیم. البته نه وارداتی که همه چیز را به انحصار بکشد. اسدیان؛ با تأکید بر اینکه دولت دستور افزایش تولید ۵۰ درصدی خودرو را داده، افزود: در این راستا بنا بوده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو پایین بیاید. یعنی این نیازمند بازنگری در ساختار و… است. همین تکلیف نه تنها انجام شده بلکه قیمت افزایش پیدا کرده است. با این دلیل که بازار کشش دارد، نمی‌توانیم بگوییم که مردم خودرو می‌خرند و قیمت افزایش می‌یابد. همچنین صمت تکالیف خود درباره افزایش تولید و واردات را نیز عملی نکرده است. وی در ادامه، گفت: برخی از خودروساز‌ها می‌گویند خودرو‌ها را با ضرر می‌فروشند. وظیفه شورا این است که قیمت را به روز کند. همچنین عرضه با تقاضا برابر نیست. باید با افزایش تولید واردات آن را مدیریت کنیم. همچنین عضو کمیسیون امور داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با قوانین پیچیده انحصار خودروساز را حفظ کنیم و توان این را نداریم که در کوتاه‌مدت به تقاضای داخل جواب بدهیم. باید اعتراف کنیم که نهایت یک میلیون خودرو می‌توانیم تولید کنیم و تنها راهکار واردات خودرو با قیمت مناسب است.