گروه زمینومعدن -رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، گفت: کاشی و سرامیک ایرانی به ۱۵۰ کشور جهان صادر و در این میان ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام میشود. به گزارش مناقصهمزایده، اصغر آهنیها؛ در نشست خبری، افزود: در سالهای گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و با […]
گروه زمینومعدن -رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، گفت: کاشی و سرامیک ایرانی به ۱۵۰ کشور جهان صادر و در این میان ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام میشود. به گزارش مناقصهمزایده، اصغر آهنیها؛ در نشست خبری، افزود: در سالهای گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و با بازاریابی انجام شده، به بازار آفریقا نیز نفوذ و حتی در بازار سخت و پیچیده روسیه نیز بازاری برای خود دست و پا کردهایم. وی بیان داشت: در این صنعت باید به سمتوسویی برویم که کنسرسیومهای صادراتی در کشور هرچه بیشتر شکل بگیرد. به گفته این مقام صنفی، هزینه حملونقل یکی از مهمترین و تعیینکنندهترین شاخصها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است. وی با بیان اینکه برخی واحدها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیداتشان را روانه بازارهای صادراتی میکنند، خاطرنشانکرد: محصولات ایرانی در گریدهای مختلف تولید میشود که گرید «عالی» آن در حد و اندازه تولیدات اروپایی است. آهنیها؛ ادامه داد: اغلب ماشینآلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد میشود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانستهایم بسیاری از این دستگاهها را داخلیسازی کنیم. وی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینههای تمام شده کاشی و سرامیک در کشورمان مربوط به هزینههای نیروی انسانی است، با این حال بهرهوری پایین، تحمیل هزینههای جانبی (از جمله قطعی برق و گاز) و عدم رشد تأسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است. رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، خاطرنشانکرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری میتواند بازار فوقالعادهای برای ما باشد، با این حال هزینههای حمل بالا (به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان) و همچنین اعمال تعرفهها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانیها، مهمترین دلایل محقق نشدن این موضوع است.
ایران، چین را در صادرات به کشورهای منطقه کنار زد
در ادامه، رزیتا گلپور؛ دبیر کاشی و سرامیک تزئینی ایران، گفت: در یک دهه گذشته سهم کاشی و سرامیک تزئینی از صادرات رشد چشمگیری داشته و از نظر تولید در منطقه بیرقیب است. وی بیان داشت: امروز کاشی و سرامیک تزئینی کشورمان با کیفیتی بالاتر از تولیدات چینی عرضه میشود و به همین دلیل رقیب سرسخت چینیها در منطقه خاورمیانه و ارواسیا محسوب میشویم. گلپور؛ کاشی و سرامیک را هفتمین صنعت استراتژیک کشور مطابق اعلام نظر وزارت صمت عنوان کرد که اکنون تولیدات آن در رده هفتم کیفی جهان قرار دارد. وی ادامه داد: پارسال ۱۸۳ میلیون مترمربع صادرات کاشی و سرامیک تزئینی به کشورهای مختلف انجام شد که ۷۳ درصد آن به عراق، هفت درصد آن به پاکستان و بقیه به سایر کشورها بوده است. این صادرات در مقایسه با سال ۹۹ رشد هفت درصدی داشته است. دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، خاطرنشانکرد: با اقدامات انجام شده در راستای توسعه بازار از سال ۹۹ تاکنون، صادرات محصولات ایرانی از ۴۸ کشور به ۱۵۰ کشور افزایش یافته است. وی اظهار داشت: در چهار سال گذشته تعداد واحدهای فعال در این رشته صنعت از ۲۵ واحد به ۴۷ واحد افزایش یافته است و با بازاریابی انجام شده، بازار منطقه را از چین گرفتیم. گلپور؛ به مشکلات صادرات به عراق و پاکستان اشاره کرد و گفت: تجار عراقی و پاکستانی به صورت ریالی از ما خرید میکنند، این در حالی است که باید ریال دریافتی را در بازار آزاد به دلار تبدیل کنیم و سپس با نرخ نیمایی به دولت بازگردانیم که محل زیان صادرکنندگان است.
بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک
در این نشست، محمود بازاری؛ مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت، به برگزاری بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته اشاره کرد که ۲۹ دیماه تا دوم بهمنماه در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد. وی گفت: این صنعت از نظر مقیاس تولید، کیفیت، طراحی و تنوع محصولات در منطقه سرآمد است که بازارهای خوبی برای آن در کشورهای منطقه متصور هستیم. بازاری؛ کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیجفارس و روسیه را مهمترین بازارهای ایران در این محصولات برشمرد.
دیدگاه بسته شده است.