الزام دستگاه ‏های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات به خریدکالاهای شناسه دار

آیین‌نامه اجرایی شناسه‌ها و رهگیری کالا ابلاغ شد الزام دستگاه ‏های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات به خریدکالاهای شناسه دار اسحاق‌جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا متن آیین‌نامه […]

آیین‌نامه اجرایی شناسه‌ها و رهگیری کالا ابلاغ شد

الزام دستگاه ‏های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات به خریدکالاهای شناسه دار

اسحاق‌جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا متن آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌کار می‌روند:

الف – قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی آن.

ب- ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده (۳) قانون.

پ – وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

ت- نظام ملی: نظام ملی طبقه‌‏بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۸۵۹۶/ت۳۷۱۷۹ک مورخ ۱۱ /۲ /۱۳۸۶ که صرفاً به منظور تهیه شناسنامه کالا و طبقه‌‏بندی کالا‌ها مورد بهره‌‏برداری قرار می‌گیرد.

ث– عناصر توصیفی کالا: عناصر و خصوصیات ماهوی و شکلی کالا (فیلدهای توصیفی) از قبیل جنس، نوع، رنگ، ابعاد، وزن، طرح، مدل، تولیدکننده، کشور سازنده، نام تجاری و نوع کاربری آن که در تشریح تجاری کالا مؤثر می‌باشند.

تبصره – وزارت موظف است عناصر توصیفی کالا را با همکاری ستاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران و حسب مورد دستگاه‌‏هایی که بر طبق قوانین در قبال تولید، واردات، حمل و نگهداری و عرضه کالا دارای وظایف و اختیاراتی هستند، تعیین نماید.

ج- شناسنامه کالا: مجموعه‏ای از عناصر توصیفی کالا که جهت توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا در چارچوب همسان تجمیع می‌شوند و شناسه کالا، شناسه یکتای این مجموعه از اطلاعات است.

تبصره – بخشی از اقلام اطلاعاتی در شناسنامه کالا به سایر طبقه ‏بندی‌‌ها از قبیل سامانه هماهنگ ‏شده (HS) طبق تعریف بند (ژ) ماده (۱) قانون امور گمرکی -مصوب ۱۳۹۰-، استاندارد بین‌المللی طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، طبقه ‏بندی محوری محصول (CPC) و سامانه جهانی نام‏گذاری تجهیزات پزشکی (UMDNS)، طبقه ‏بندی استاندارد تجارت بین‌‏المللی (SITC) و همچنین سامانه ثبت شناسه شئ (OID) اختصاص دارد.

چ- زنجیره تأمین: کلیه اشخاصی که پس از تولید یا واردات کالا تا تحویل آن به مصرف‏‌کننده نهایی در امر خرید، فروش، حمل و نگهداری کالا فعالیت نموده و مطابق ضوابط این آیین ‏نامه مسؤول انجام بخشی از فعالیت‌های مرتبط با رهگیری کالا هستند.

ماده ۲- وزارت موظف است:

الف- حسب مورد با همکاری دستگاه ‏های تخصصی مربوط و بهره‏‌گیری از اطلاعات نظام ملی نسبت به تهیه شناسنامه کالا و تخصیص شناسه برای تمامی کالا‌ها براساس اولویت‌ها و زمان‌بندی مقرر در ماده (۳) این آیین ‏نامه اقدام نموده و نظام جامع طبقه‌بندی کالا را تشکیل دهد.

تبصره ۱- فرایند اجرایی تهیه شناسنامه کالا باید به نحوی باشد که عناصر شناسنامه‌های تولیدشده تحت عنوان پروژه ایران کد موضوع قوانین و مقررات مربوط، قابل استفاده در طرح جدید باشد.

تبصره ۲- تکمیل محتوای عناصر شناسنامه کالا توسط مشمولین طرح انجام می‌شود.

ب- امکان ثبت اطلاعات شناسنامه کالا و دریافت شناسه کالا را در سامانه جامع تجارت فراهم نماید.

ماده ۳- تهیه شناسنامه و تخصیص شناسه کالا طبق اولویت‌ها و زمان‌بندی زیر انجام می‌شود:

ماده ۳- تهیه شناسنامه و تخصیص شناسه کالا طبق اولویت‌ها و زمان‌بندی زیر انجام می‌شود:

ردیف  

گروه‌های کالایی

مهلت تهیه شناسنامه و تخصیص شناسه کالا

الف     

۱- دارو (اعم از انسانی و حیوانی)، مکمل‏های دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، فرآورده‌‏های زیستی (بیولوژیک)

۲- تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم‌کارت

۳- دخانیات     

دو ماه پس از ابلاغ این آیین ‏نامه

ب

۱- لوازم خانگی برقی با اولویت تلویزیون، یخچال، فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباس‏شویی و ظرف‏شویی، مایکرو و جاروبرقی

۲- قطعات مصرفی و یدکی وسایل نقلیه

۳- فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و گازی و پتروشیمیایی

۴- طلا، اعم از شمش و مسکوکات و مصنوعات زینتی

۵- منسوجات و پوشاک

۶- اسباب بازی

۷- دام زنده، گوشت سفید و قرمز         

۴ ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه

پ

محصولات اساسی کشاورزی محدود به گندم، برنج، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، چای، کنجاله، روغن، شکر و کود شیمیایی، سموم و بذر‌ها و سایر گروه‌های کالایی

۶ ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه. مصادیق سایر گروه‌های کالاهایی در مقاطع ۶ ماهه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت و دریافت نظرات ستاد و حسب مورد دستگاه ‏های ذی‌ربط تعیین می‌گردد، به گونه‌‏ای که ظرف ۳ سال تمامی کالاهای موجود شناسه‌‏دار و ابلاغ شوند.

ماده ۴- به محض آماده شدن شناسنامه کالا و بستر تخصیص شناسه کالا مراتب از سوی وزارت ابلاغ و دستگاه‌‏های ذی‌ربط مکلفند ظرف ۳ ماه نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

ماده ۵- مشمولین دریافت شناسه کالا اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان موظفند براساس اولویت‌‏‏‌ها و زمان‌‏بندی مقرر در ماده (۳) این آیین ‏نامه و در چارچوب آیین ‏نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳/ت۵۱۵۵۹ هـ مورخ ۲۳/۴/۱۳۹۵، نسبت به تکمیل اطلاعات شناسنامه کالاهای خود در سامانه جامع تجارت و دریافت گواهی الکترونیکی شناسه کالا اقدام نمایند.

تبصره – در مواردی که کالا دارای شناسه کالای بین‌المللی از جمله «شماره جهانی قلم تجاری (GTIN)» باشد، ضمن تهیه شناسنامه کالا، این شناسه یا شناسه‌ها به عنوان شناسه کالا استفاده می‌شود.

ماده ۶- اگر کالا به صورت بخشی از یک بسته کالایی قرار گیرد، مشمول ترتیبات مندرج در این آیین ‏نامه می‌باشد.

ماده ۷- نحوه دریافت شناسه کالا برای کالاهای موجود در بازار‌ها و انبارهای کشور که تا تاریخ لازم‌‏الاجرا شدن این آیین ‏نامه تولید یا وارد کشور شده و توسط تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، فروشندگان و یا سازمان جمع‌‏آوری و فروش اموال تملیکی و امثال آن توزیع، نگهداری یا عرضه می‌شوند، طبق دستورالعملی است که ظرف یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین ‏نامه تصویب می‌شود.

ماده ۸- یک ماه پس از لازم‌‏الاجرا شدن شناسه کالا، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به دریافت و ثبت گواهی‌‏‌ها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت اقدام و مطابق قوانین عمل نماید.

ماده ۹- تمامی دستگاه ‏های موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات –مصوب ۱۳۸۳- موظفند خریدهای خود را براساس شناسه کالا انجام دهند.

تبصره – وزارت موظف است امکان ثبت این معاملات را در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) براساس شناسه کالا فراهم نماید.

ماده ۱۰- به منظور تعیین مصادیق شناسه‌‏های کالا و تطبیق نظام‌های طبقه ‏بندی ‏های کالا، وزارت با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد و دستگاه تخصصی مربوط، ساختار شناسه کالای موجود در سامانه شناسه کالا و شناسه‌های مورد استفاده در گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌‏‌ها را بررسی و مطابقت می‌نماید.

ماده ۱۱- گروه ‏های کالایی موضوع ماده (۳) این آیین ‏نامه ظرف یک‌سال پس از ابلاغ هر گروه براساس ماده مذکور، مشمول اجرای طرح شناسه رهگیری می‌شوند.

تبصره – به تفکیک هر گروه کالایی کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌‏الاختیار وزارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه ‏های مرتبط با آن گروه کالایی به ریاست وزارت تشکیل و دستورالعمل اجرایی از جمله ساختار شناسه رهگیری، نحوه همکاری و اشتراک‏ گذاری دستگاه‌‏ها، روش شناسه‌گذاری و چگونگی تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه، نحوه استعلام، شیوه پاسخگویی به استعلامات مردمی و دستگاه‌های نظارتی و زنجیره تأمین در خصوص هر گروه کالایی و همچنین سطح دسترسی به اطلاعات شناسه رهگیری برای استعلام‏کنندگان تصویب و ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۲- وزارت موظف است امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم نماید و یکتا بودن شناسه‌‏های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول تضمین نماید.

ماده ۱۳- واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول موظفند طبق زمان‌بندی‏ و اولویت‌‏بندی‏‌ها و براساس ضوابط اعلامی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین‌نامه نسبت به ایجاد شناسه‌های رهگیری کالاهای خود اقدام و در سامانه جامع تجارت ثبت نموده و گواهی الکترونیکی دریافت نمایند. واردکنندگان و تولیدکنندگان مذکور می‌توانند به جای ایجاد شناسه رهگیری توسط خود، از شناسه‌هایی که توسط سامانه جامع تجارت ایجاد می‌شود، استفاده نمایند.

تبصره – ایجاد و تخصیص شناسه رهگیری برای کالاهای موضوع مواد (۵۵) و (۵۶) قانون که مشمول این آیین‌‏نامه قرار گیرند و همچنین چگونگی نصب یا درج آن بر روی کالاهای مذکور، طبق دستورالعمل ابلاغی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۱۴- تعیین تکلیف کالاهای موجود در بازار‌ها و انبارهای کشور که قبل از تاریخ شمول، تولید یا وارد کشور شده‌اند و نحوه تخصیص شناسه رهگیری به آن‌ها طبق دستورالعمل ابلاغی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۱۵- وزارت موظف است سامانه رهگیری کالا را به صورت یکپارچه با سامانه جامع تجارت ایجاد و راه ‏اندازی نماید. این سامانه باید به گونه‏ای طراحی و اجرا گردد که حسب مورد قابلیت ثبت یا دریافت اطلاعات تولید، واردات، صادرات، حمل، انبارش، فروش و اسقاط کالا از سامانه ‏های مربوط را داشته باشد و بتواند در خصوص اطلاعات کالا و رهگیری مکانی و مالکیتی، به استعلام‏های خریداران، اعضای زنجیره تأمین، دستگاه‌‏های کاشف و بازرسان در هر نقطه از زنجیره تأمین در داخل کشور به صورت متمرکز پاسخ دهد.

ماده ۱۶- رهگیری کالاهای مشمول از بدو ورود یا تولید تا سطح عرضه، مطابق ترتیبات زیر توسط وزارت و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و به صورت هماهنگ با سامانه‌های موضوع آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت می‌‏پذیرد:

الف- گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است قبل از ترخیص کالاهای تجاری مشمول، نسبت به دریافت گواهی الکترونیکی و شناسه‌‏های رهگیری از سامانه جامع تجارت اقدام و مطابق قوانین عمل کند.

ب- واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول موظفند هنگام حمل کالا از مبادی گمرکی یا تولیدی، اطلاعات شناسه‌‏های رهگیری مربوط را که در سامانه جامع تجارت ثبت شده در اختیار شرکت‌های حمل و نقل قرار دهند و همچنین موظفند طبق ضوابط اعلامی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین‌نامه، نسبت به نصب یا درج شناسه اقدام نمایند.

پ- دستگاه ‏های متولی سامانه‌های حمل و نقل موظفند در خصوص حمل کالاهای مشمول، ثبت شناسه‌‏های رهگیری از سوی شرکت‌های حمل و نقل را در سامانه حمل و نقل مربوط الزامی نموده و قبل از صدور اسناد حمل، از سامانه رهگیری کالا استعلام سیستمی نمایند و از صدور اسناد حمل برای مواردی که مورد تأیید سامانه رهگیری نیست، خودداری نمایند.

تبصره ۱- شرکت‌های حمل و نقل موظفند برای حمل کالاهای مشمول، شناسه‌‏های رهگیری در سطح بسته‌بندی اظهار شده توسط متقاضی را از متقاضیان حمل دریافت نموده و در سامانه جامع حمل و نقل مربوط ثبت نمایند و از حمل محموله‌هایی که شناسه رهگیری ندارند، خودداری نمایند.

تبصره ۲- اشخاصی که مستقلاً به حمل و نقل درون شهری و بین شهری کالا مبادرت می‌نمایند، موظفند نسبت به دریافت بارنامه از شرکت‌های حمل و نقل یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام نمایند.

ت- وزارت موظف است در خصوص انبار کالاهای مشمول، ثبت شناسه‌‏های رهگیری در سطح بسته‌بندی اظهارشده توسط متقاضی را در سامانه جامع انبار‌ها الزامی نموده و قبل از صدور قبض انبار، از سامانه رهگیری استعلام سیستمی نماید و از صدور قبض انبار برای مواردی که مورد تأیید سامانه رهگیری نیست، خودداری نمایند.

تبصره – انباردار‌ها به استثنای اماکن گمرکی در خصوص کالاهای وارداتی، موظفند برای انبارش کالاهای مشمول، شناسه‌های رهگیری در سطح بسته‌‏بندی اظهارشده توسط متقاضی را از متقاضیان انبارش دریافت نموده و در سامانه جامع انبار‌ها ثبت نمایند و از انبارش کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند، خودداری نمایند.

ث – وزارت موظف است در سامانه جامع تجارت امکان انتقال مالکیت کالا‌ها براساس شناسه‌‏های رهگیری را فراهم نماید.

تبصره – هرگونه انتقال مالکیت کالاهای مشمول طرح باید توسط سامانه‌‏های مربوط به همراه شماره شناسه رهگیری کالا ثبت شده و برای سامانه رهگیری از طریق سامانه جامع تجارت ارسال شود.

ماده ۱۷- اعضای زنجیره تأمین و خریداران کالاهای مشمول و همچنین مأموران دستگاه‌های کاشف موضوع ماده (۳۶) قانون می‌توانند شناسه رهگیری کالا را از سامانه رهگیری استعلام نمایند. سامانه رهگیری در پاسخ، مشخصات ماهیت کالا، مالکیت و موقعیت ثبت شده در سامانه را اعلام ‏می ‏نماید. هرگونه مغایرت بین اطلاعات استعلام با مشخصات کالا نشان‏دهنده احتمال قاچاق، تقلبی یا فاقد مجوز بودن کالای مربوط است.

تبصره – وزارت موظف است امکان ثبت مغایرت را در سامانه رهگیری فراهم نموده و مغایرت‏های ثبت شده را برای سامانه شناسایی کالای قاچاق به صورت سیستمی ارسال نماید. دستگاه‌‏های کاشف موظفند با بررسی این اطلاعات نسبت به شناسایی مراکز عرضه و فروش کالاهای قاچاق و فاقد مجوزهای قانونی اقدام نمایند.

ماده ۱۸- نصب شناسه رهگیری می‌تواند به صورت چاپ شناسه و یا الصاق برچسب فیزیکی و یا الکترونیکی و امثال آن صورت پذیرد. نصب شناسه رهگیری برای کالاهای داخلی می‌تواند توسط تولیدکننده داخلی و برای کالاهای خارجی توسط تولیدکننده خارجی در کشور مبدأ و یا واردکننده صورت پذیرد. متناسب با نوع کالا و بسته‌‏بندی آن، نصب شناسه رهگیری می‌تواند بر روی کالا و یا بسته‌‏بندی آن صورت پذیرد. به منظور تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه در نصب شناسه، دستگاه تخصصی مربوط متناسب با نوع کالا و نیازهای فنی، روش نصب شناسه را پیشنهاد می‌دهد تا طی دستورالعملی که به تصویب کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین ‏نامه می‌رسد، ابلاغ شود.

ماده ۱۹- فرایندهای ثبت شناسه‌‏ها، تخصیص نام کاربری و رمز عبور، انتقال مالکیت، پاسخ استعلام شناسه‌‏‌ها و گواهی‌ها و سایر فعالیت‌های مذکور در این آیین‌‏نامه در سامانه جامع تجارت و دیگر سامانه‌‏های مرتبط به صورت رایگان می‌باشد.

ماده ۲۰- وزارت مسؤول اجرای این آیین‌‏نامه بوده و موظف است روند اجرای آن را سالانه به ستاد و هیأت وزیران گزارش کند.

اسحاق‌جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد.

 

گفتنی است مناقصه‌مزایده می‌افزاید بند ب ماده یک قانون مناقصات شامل: قوای ۳ گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (درمواردی که آن بنیاد‌ها و نهاد‌ها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیاد‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از این که قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیما و شرکت‌های تابعه آن‌ها، است.