آییننامه اجرایی شناسهها و رهگیری کالا ابلاغ شد الزام دستگاه های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات به خریدکالاهای شناسه دار اسحاقجهانگیری، معاوناول رییسجمهور، آییننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا متن آییننامه […]
آییننامه اجرایی شناسهها و رهگیری کالا ابلاغ شد
الزام دستگاه های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات به خریدکالاهای شناسه دار
اسحاقجهانگیری، معاوناول رییسجمهور، آییننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش ایسنا متن آییننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:
ماده ۱- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بهکار میروند:
الف – قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی آن.
ب- ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده (۳) قانون.
پ – وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
ت- نظام ملی: نظام ملی طبقهبندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات، موضوع تصویبنامه شماره ۱۸۵۹۶/ت۳۷۱۷۹ک مورخ ۱۱ /۲ /۱۳۸۶ که صرفاً به منظور تهیه شناسنامه کالا و طبقهبندی کالاها مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
ث– عناصر توصیفی کالا: عناصر و خصوصیات ماهوی و شکلی کالا (فیلدهای توصیفی) از قبیل جنس، نوع، رنگ، ابعاد، وزن، طرح، مدل، تولیدکننده، کشور سازنده، نام تجاری و نوع کاربری آن که در تشریح تجاری کالا مؤثر میباشند.
تبصره – وزارت موظف است عناصر توصیفی کالا را با همکاری ستاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران و حسب مورد دستگاههایی که بر طبق قوانین در قبال تولید، واردات، حمل و نگهداری و عرضه کالا دارای وظایف و اختیاراتی هستند، تعیین نماید.
ج- شناسنامه کالا: مجموعهای از عناصر توصیفی کالا که جهت توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا در چارچوب همسان تجمیع میشوند و شناسه کالا، شناسه یکتای این مجموعه از اطلاعات است.
تبصره – بخشی از اقلام اطلاعاتی در شناسنامه کالا به سایر طبقه بندیها از قبیل سامانه هماهنگ شده (HS) طبق تعریف بند (ژ) ماده (۱) قانون امور گمرکی -مصوب ۱۳۹۰-، استاندارد بینالمللی طبقهبندی فعالیتهای اقتصادی (ISIC)، طبقه بندی محوری محصول (CPC) و سامانه جهانی نامگذاری تجهیزات پزشکی (UMDNS)، طبقه بندی استاندارد تجارت بینالمللی (SITC) و همچنین سامانه ثبت شناسه شئ (OID) اختصاص دارد.
چ- زنجیره تأمین: کلیه اشخاصی که پس از تولید یا واردات کالا تا تحویل آن به مصرفکننده نهایی در امر خرید، فروش، حمل و نگهداری کالا فعالیت نموده و مطابق ضوابط این آیین نامه مسؤول انجام بخشی از فعالیتهای مرتبط با رهگیری کالا هستند.
ماده ۲- وزارت موظف است:
الف- حسب مورد با همکاری دستگاه های تخصصی مربوط و بهرهگیری از اطلاعات نظام ملی نسبت به تهیه شناسنامه کالا و تخصیص شناسه برای تمامی کالاها براساس اولویتها و زمانبندی مقرر در ماده (۳) این آیین نامه اقدام نموده و نظام جامع طبقهبندی کالا را تشکیل دهد.
تبصره ۱- فرایند اجرایی تهیه شناسنامه کالا باید به نحوی باشد که عناصر شناسنامههای تولیدشده تحت عنوان پروژه ایران کد موضوع قوانین و مقررات مربوط، قابل استفاده در طرح جدید باشد.
تبصره ۲- تکمیل محتوای عناصر شناسنامه کالا توسط مشمولین طرح انجام میشود.
ب- امکان ثبت اطلاعات شناسنامه کالا و دریافت شناسه کالا را در سامانه جامع تجارت فراهم نماید.
ماده ۳- تهیه شناسنامه و تخصیص شناسه کالا طبق اولویتها و زمانبندی زیر انجام میشود:
ردیف
گروههای کالایی
مهلت تهیه شناسنامه و تخصیص شناسه کالا
الف
۱- دارو (اعم از انسانی و حیوانی)، مکملهای دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآوردههای آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، فرآوردههای زیستی (بیولوژیک)
۲- تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیمکارت
۳- دخانیات
دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه
ب
۱- لوازم خانگی برقی با اولویت تلویزیون، یخچال، فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، مایکرو و جاروبرقی
۲- قطعات مصرفی و یدکی وسایل نقلیه
۳- فرآوردهها و مشتقات نفتی و گازی و پتروشیمیایی
۴- طلا، اعم از شمش و مسکوکات و مصنوعات زینتی
۵- منسوجات و پوشاک
۶- اسباب بازی
۷- دام زنده، گوشت سفید و قرمز
۴ ماه پس از ابلاغ این آییننامه
پ
محصولات اساسی کشاورزی محدود به گندم، برنج، جو، ذرت، دانههای روغنی، چای، کنجاله، روغن، شکر و کود شیمیایی، سموم و بذرها و سایر گروههای کالایی
۶ ماه پس از ابلاغ این آییننامه. مصادیق سایر گروههای کالاهایی در مقاطع ۶ ماهه پس از ابلاغ این آییننامه به پیشنهاد وزارت و دریافت نظرات ستاد و حسب مورد دستگاه های ذیربط تعیین میگردد، به گونهای که ظرف ۳ سال تمامی کالاهای موجود شناسهدار و ابلاغ شوند.
ماده ۴- به محض آماده شدن شناسنامه کالا و بستر تخصیص شناسه کالا مراتب از سوی وزارت ابلاغ و دستگاههای ذیربط مکلفند ظرف ۳ ماه نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
ماده ۵- مشمولین دریافت شناسه کالا اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان موظفند براساس اولویتها و زمانبندی مقرر در ماده (۳) این آیین نامه و در چارچوب آیین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون موضوع تصویبنامه شماره ۴۶۴۴۳/ت۵۱۵۵۹ هـ مورخ ۲۳/۴/۱۳۹۵، نسبت به تکمیل اطلاعات شناسنامه کالاهای خود در سامانه جامع تجارت و دریافت گواهی الکترونیکی شناسه کالا اقدام نمایند.
تبصره – در مواردی که کالا دارای شناسه کالای بینالمللی از جمله «شماره جهانی قلم تجاری (GTIN)» باشد، ضمن تهیه شناسنامه کالا، این شناسه یا شناسهها به عنوان شناسه کالا استفاده میشود.
ماده ۶- اگر کالا به صورت بخشی از یک بسته کالایی قرار گیرد، مشمول ترتیبات مندرج در این آیین نامه میباشد.
ماده ۷- نحوه دریافت شناسه کالا برای کالاهای موجود در بازارها و انبارهای کشور که تا تاریخ لازمالاجرا شدن این آیین نامه تولید یا وارد کشور شده و توسط تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، فروشندگان و یا سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی و امثال آن توزیع، نگهداری یا عرضه میشوند، طبق دستورالعملی است که ظرف یک ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین نامه تصویب میشود.
ماده ۸- یک ماه پس از لازمالاجرا شدن شناسه کالا، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به دریافت و ثبت گواهیها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت اقدام و مطابق قوانین عمل نماید.
ماده ۹- تمامی دستگاه های موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات –مصوب ۱۳۸۳- موظفند خریدهای خود را براساس شناسه کالا انجام دهند.
تبصره – وزارت موظف است امکان ثبت این معاملات را در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) براساس شناسه کالا فراهم نماید.
ماده ۱۰- به منظور تعیین مصادیق شناسههای کالا و تطبیق نظامهای طبقه بندی های کالا، وزارت با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد و دستگاه تخصصی مربوط، ساختار شناسه کالای موجود در سامانه شناسه کالا و شناسههای مورد استفاده در گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاهها را بررسی و مطابقت مینماید.
ماده ۱۱- گروه های کالایی موضوع ماده (۳) این آیین نامه ظرف یکسال پس از ابلاغ هر گروه براساس ماده مذکور، مشمول اجرای طرح شناسه رهگیری میشوند.
تبصره – به تفکیک هر گروه کالایی کارگروهی متشکل از نمایندگان تامالاختیار وزارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مرتبط با آن گروه کالایی به ریاست وزارت تشکیل و دستورالعمل اجرایی از جمله ساختار شناسه رهگیری، نحوه همکاری و اشتراک گذاری دستگاهها، روش شناسهگذاری و چگونگی تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه، نحوه استعلام، شیوه پاسخگویی به استعلامات مردمی و دستگاههای نظارتی و زنجیره تأمین در خصوص هر گروه کالایی و همچنین سطح دسترسی به اطلاعات شناسه رهگیری برای استعلامکنندگان تصویب و ابلاغ میگردد.
ماده ۱۲- وزارت موظف است امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم نماید و یکتا بودن شناسههای رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول تضمین نماید.
ماده ۱۳- واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول موظفند طبق زمانبندی و اولویتبندیها و براساس ضوابط اعلامی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آییننامه نسبت به ایجاد شناسههای رهگیری کالاهای خود اقدام و در سامانه جامع تجارت ثبت نموده و گواهی الکترونیکی دریافت نمایند. واردکنندگان و تولیدکنندگان مذکور میتوانند به جای ایجاد شناسه رهگیری توسط خود، از شناسههایی که توسط سامانه جامع تجارت ایجاد میشود، استفاده نمایند.
تبصره – ایجاد و تخصیص شناسه رهگیری برای کالاهای موضوع مواد (۵۵) و (۵۶) قانون که مشمول این آییننامه قرار گیرند و همچنین چگونگی نصب یا درج آن بر روی کالاهای مذکور، طبق دستورالعمل ابلاغی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آییننامه خواهد بود.
ماده ۱۴- تعیین تکلیف کالاهای موجود در بازارها و انبارهای کشور که قبل از تاریخ شمول، تولید یا وارد کشور شدهاند و نحوه تخصیص شناسه رهگیری به آنها طبق دستورالعمل ابلاغی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آییننامه خواهد بود.
ماده ۱۵- وزارت موظف است سامانه رهگیری کالا را به صورت یکپارچه با سامانه جامع تجارت ایجاد و راه اندازی نماید. این سامانه باید به گونهای طراحی و اجرا گردد که حسب مورد قابلیت ثبت یا دریافت اطلاعات تولید، واردات، صادرات، حمل، انبارش، فروش و اسقاط کالا از سامانه های مربوط را داشته باشد و بتواند در خصوص اطلاعات کالا و رهگیری مکانی و مالکیتی، به استعلامهای خریداران، اعضای زنجیره تأمین، دستگاههای کاشف و بازرسان در هر نقطه از زنجیره تأمین در داخل کشور به صورت متمرکز پاسخ دهد.
ماده ۱۶- رهگیری کالاهای مشمول از بدو ورود یا تولید تا سطح عرضه، مطابق ترتیبات زیر توسط وزارت و با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و به صورت هماهنگ با سامانههای موضوع آییننامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت میپذیرد:
الف- گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است قبل از ترخیص کالاهای تجاری مشمول، نسبت به دریافت گواهی الکترونیکی و شناسههای رهگیری از سامانه جامع تجارت اقدام و مطابق قوانین عمل کند.
ب- واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول موظفند هنگام حمل کالا از مبادی گمرکی یا تولیدی، اطلاعات شناسههای رهگیری مربوط را که در سامانه جامع تجارت ثبت شده در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار دهند و همچنین موظفند طبق ضوابط اعلامی کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آییننامه، نسبت به نصب یا درج شناسه اقدام نمایند.
پ- دستگاه های متولی سامانههای حمل و نقل موظفند در خصوص حمل کالاهای مشمول، ثبت شناسههای رهگیری از سوی شرکتهای حمل و نقل را در سامانه حمل و نقل مربوط الزامی نموده و قبل از صدور اسناد حمل، از سامانه رهگیری کالا استعلام سیستمی نمایند و از صدور اسناد حمل برای مواردی که مورد تأیید سامانه رهگیری نیست، خودداری نمایند.
تبصره ۱- شرکتهای حمل و نقل موظفند برای حمل کالاهای مشمول، شناسههای رهگیری در سطح بستهبندی اظهار شده توسط متقاضی را از متقاضیان حمل دریافت نموده و در سامانه جامع حمل و نقل مربوط ثبت نمایند و از حمل محمولههایی که شناسه رهگیری ندارند، خودداری نمایند.
تبصره ۲- اشخاصی که مستقلاً به حمل و نقل درون شهری و بین شهری کالا مبادرت مینمایند، موظفند نسبت به دریافت بارنامه از شرکتهای حمل و نقل یا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اقدام نمایند.
ت- وزارت موظف است در خصوص انبار کالاهای مشمول، ثبت شناسههای رهگیری در سطح بستهبندی اظهارشده توسط متقاضی را در سامانه جامع انبارها الزامی نموده و قبل از صدور قبض انبار، از سامانه رهگیری استعلام سیستمی نماید و از صدور قبض انبار برای مواردی که مورد تأیید سامانه رهگیری نیست، خودداری نمایند.
تبصره – انباردارها به استثنای اماکن گمرکی در خصوص کالاهای وارداتی، موظفند برای انبارش کالاهای مشمول، شناسههای رهگیری در سطح بستهبندی اظهارشده توسط متقاضی را از متقاضیان انبارش دریافت نموده و در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند و از انبارش کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند، خودداری نمایند.
ث – وزارت موظف است در سامانه جامع تجارت امکان انتقال مالکیت کالاها براساس شناسههای رهگیری را فراهم نماید.
تبصره – هرگونه انتقال مالکیت کالاهای مشمول طرح باید توسط سامانههای مربوط به همراه شماره شناسه رهگیری کالا ثبت شده و برای سامانه رهگیری از طریق سامانه جامع تجارت ارسال شود.
ماده ۱۷- اعضای زنجیره تأمین و خریداران کالاهای مشمول و همچنین مأموران دستگاههای کاشف موضوع ماده (۳۶) قانون میتوانند شناسه رهگیری کالا را از سامانه رهگیری استعلام نمایند. سامانه رهگیری در پاسخ، مشخصات ماهیت کالا، مالکیت و موقعیت ثبت شده در سامانه را اعلام می نماید. هرگونه مغایرت بین اطلاعات استعلام با مشخصات کالا نشاندهنده احتمال قاچاق، تقلبی یا فاقد مجوز بودن کالای مربوط است.
تبصره – وزارت موظف است امکان ثبت مغایرت را در سامانه رهگیری فراهم نموده و مغایرتهای ثبت شده را برای سامانه شناسایی کالای قاچاق به صورت سیستمی ارسال نماید. دستگاههای کاشف موظفند با بررسی این اطلاعات نسبت به شناسایی مراکز عرضه و فروش کالاهای قاچاق و فاقد مجوزهای قانونی اقدام نمایند.
ماده ۱۸- نصب شناسه رهگیری میتواند به صورت چاپ شناسه و یا الصاق برچسب فیزیکی و یا الکترونیکی و امثال آن صورت پذیرد. نصب شناسه رهگیری برای کالاهای داخلی میتواند توسط تولیدکننده داخلی و برای کالاهای خارجی توسط تولیدکننده خارجی در کشور مبدأ و یا واردکننده صورت پذیرد. متناسب با نوع کالا و بستهبندی آن، نصب شناسه رهگیری میتواند بر روی کالا و یا بستهبندی آن صورت پذیرد. به منظور تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه در نصب شناسه، دستگاه تخصصی مربوط متناسب با نوع کالا و نیازهای فنی، روش نصب شناسه را پیشنهاد میدهد تا طی دستورالعملی که به تصویب کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۱) این آیین نامه میرسد، ابلاغ شود.
ماده ۱۹- فرایندهای ثبت شناسهها، تخصیص نام کاربری و رمز عبور، انتقال مالکیت، پاسخ استعلام شناسهها و گواهیها و سایر فعالیتهای مذکور در این آییننامه در سامانه جامع تجارت و دیگر سامانههای مرتبط به صورت رایگان میباشد.
ماده ۲۰- وزارت مسؤول اجرای این آییننامه بوده و موظف است روند اجرای آن را سالانه به ستاد و هیأت وزیران گزارش کند.
اسحاقجهانگیری، معاوناول رییسجمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد.
گفتنی است مناقصهمزایده میافزاید بند ب ماده یک قانون مناقصات شامل: قوای ۳ گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از: وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (درمواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده مینمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از این که قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیما و شرکتهای تابعه آنها، است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.