اقدامات متقابل ایران در برابر موانع ترانزیتی سایر کشورها مدیرکل ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقلی گفت: براساس اصل رفتار متقابل با کشورهایی که قراردادهای ترانزیتی را نقض میکنند، برخورد میکنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، طی سالهای گذشته جمهوری اسلامی ایران در بحث ترانزیت کالا با بعضی از کشورهایی که با رویکردی متفاوت […]
اقدامات متقابل ایران در برابر موانع ترانزیتی سایر کشورها
مدیرکل ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقلی گفت: براساس اصل رفتار متقابل با کشورهایی که قراردادهای ترانزیتی را نقض میکنند، برخورد میکنیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، طی سالهای گذشته جمهوری اسلامی ایران در بحث ترانزیت کالا با بعضی از کشورهایی که با رویکردی متفاوت ازتوافقنامههای ترانزیتی و حمل و نقلی بین دو کشور عمل کردند برخورد لازم داشته اما همزمان با این اقدامات باید برای رقابت و تجارت بیشتر در بازارهای جهانی نیز تلاش کرد.
در این خصوص محمد عطرچیان مدیرکل ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با ۵۰ کشور مناسبات حمل و نقل جادهای دارد، گفت: هر کشوری براساس منافع خود در بحث ترانزیت عمل میکند که ایران هم طبق توافقات حمل و نقل که بر اساس مصوبات مجلس کشورهای مورد معامله صورت گرفته، اقدام مینماید.
وی افزود: در صورتی که کشوری عوارض جدیدی بر ناوگان حمل و نقل ما وضع کند ما هم به همان صورت اقدام میکنیم چرا که جریان حمل و نقل یک حرکت سیال و پویا است و کشورهای مختلف در رقابت برای به دست آوردن بازارهای منطقهای هستند.
عطرچیان درباره اقدامات چند سال اخیر ترکیه در خصوص سیستم حمل و نقل کشور ما اظهارکرد: روابط حمل و نقل جادهای بین ایران و ترکیه با توجه به مناسبات و مراودات از سابقه تاریخی برخوردار است که این مراودات در حال حاضر یک تجارت ۳۰ هزار میلیارد دلاری را در بر میگیرد و در طی سالهای گذشته که ترکیه مسیری برای دسترسی به اروپا بود، با توجه به مسایل و مشکلاتی که برای ناوگان و شرکتهای حمل و نقل ما در ترکیه به وجود آمد مسیرهای موازی با این کشور را طراحی، مسیریابی و برنامهریزی کردیم که شامل مسیرهای دریای سیاه، کشورهای روسیه، بلاروس و لهستان برای رسیدن به اروپا است.
وی اضافهکرد: برای استفاده از این مسیرها که در دستور کار قرار گرفته توافقاتی هم انجام شده که به دنبال آن کریدور ترانزیتی به نام خلیجفارس _دریای سیاه با کمک کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان برنامهریزی شده است.
مدیرکل پایانههای مرزی و ترانزیت در خصوص اقدامات کشور ایران در قبال رفتارهای کشور ترکیه اضافهکرد: یکی از اهداف دولت ترکیه در چند سال گذشته این بود که بتواند از سوخت ارزان کشور ما برای کامیونهای خود سوءاستفاده کند که با استفاده از این سوخت ارزان توان رقابت حمل و نقل را در منطقه از ما میگرفت اما در حال حاضر کامیونهای ترکیه که به شکل دو جانبه بین ایران و ترکیه رفت و آمد میکنند با پرداخت مابه التفاوت سوخت میتوانند از سوخت ایرانی استفاده کنند اما کامیونهای ترانزیت ترکیه طبق توافقات صورت گرفته باید سوخت معینی داشته باشند که اندازهگیری شده و هنگام خروج از ایران بر آن نظارت میشود.
محمد عطرچیان در خصوص اقدام چند روز گذشته کشور ترکمنستان در بحث ترانزیتی گفت: دولت ترکمنستان اخیراً عوارضی بر کامیونهای ترانزیتی که از مسیر ایران به سمت قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان حرکت میکردند وضع کرده که این عوارض برای کامیونهای دو جانبه بین دو کشور تردد میکنند، نیست بلکه برای کامیونهای ترانزیتی که از خاک ترکمنستان عبور میکنند وضع شده است.
وی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران به این اقدام ترکمنستان اعتراض کرده چراکه این امر فعالیتهای تجاری و بازرگانی را مختل میکند اما با توجه به اینکه عوارض بر کامیونهای ایرانی وضع شده ما هم براساس اصل رفتار متقابل این عمل را بر روی کامیونهای کشور ترکمنستان که به ایران ترانزیت و به سمت ترکیه حرکت میکردند، اعمال کردیم.
وی در پایان اظهارکرد: با توجه به ارتباطات حملو نقلی با کشورهای دیگر امیدواریم در رقابتی سالم بتوانیم رونق تجارت و داد و ستد ایجاد کنیم و به دنبال آن میزان مبادلات تجاری کشور را با کشورهای دیگر افزایش دهیم.
ضرورت آسیبشناسی برای رفع موانع ترانزیتی
حسن علوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات فعالیتهای ترانزیتی کشور با ترکیه و ترکمنستان گفت: باید با آسیبشناسی از علت اینگونه رویدادها اطلاع کسب کرد اما کشور ترکیه با توجه به مسیر ارتباطی با اروپا و کسب درآمد از راه ترانزیت تمایل زیاد نسبت به رفتو برگشت کامیونها از مسیر ایران را دارد.
وی اضافهکرد: در بعضی مواقع مسایلی باعث رفتارهایی از سمت دو کشور شده که میتوان به عملکرد رانندهها در مرزها، حمل اجناس غیرقانونی و قاچاق اشاره کرد که در حملو نقل ترانزیتی تأثیر بهسزایی گذاشته است.
علوی در خصوص اینکه آیا باید تحقیقو تفحصی در مجلس برای این عملکرد صورت بگیرد یا خیر تصریحکرد: اگر این عملکردها از کشورهای ترکیه و ترکمنستان نوعی فعالیت سیاسی باشد که به شکل اساسی باید مورد بررسی قرار بگیرد اما با توجه به تجربیات وزارت راه و شهرسازی و سازمان حملو نقل جادهای و تبادل اطلاعات با مجلس شورای اسلامی میتوان پیشگیری و عمل متقابل را در اسرع وقت انجام داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.