گروه خودرو- عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، امروز بیش از پیش بازار خودرو را متشنج کرده و قیمتها در بازار خودرو به چندنرخی تبدیل شده است. یکی قیمت کارخانه، یکی قیمت بازار و دیگری قیمت معامله شده در بورس کالاست. همین امر سبب شده که در چند روز اخیر که ایرانخودرو طرح فروش قرعهکشی […]
گروه خودرو- عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، امروز بیش از پیش بازار خودرو را متشنج کرده و قیمتها در بازار خودرو به چندنرخی تبدیل شده است. یکی قیمت کارخانه، یکی قیمت بازار و دیگری قیمت معامله شده در بورس کالاست. همین امر سبب شده که در چند روز اخیر که ایرانخودرو طرح فروش قرعهکشی محصولات خود را برگزار کرد، حدود ۱۱ میلیون نفر در این لاتاری ثبتنام کنند. اما این صف میلیونی تنها برای عرضه ۲۰ هزار خودرو بود که همه این تعداد نیز فقط منتصب به فروش عادی نبوده و طرح جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده نیز شامل آن بوده است. از طرفی خرید خودرو در بورس هم با چالشهای زیادی روبهرو است و مثل امر قرعهکشی خودرو با صفهای طولانی مواجه شده است. بهنظر نمیرسد که بورس کالا روشی دایمی برای سامان بخشیدن به این بازار باشد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت،معدنوتجارت، خاطرنشان کرد: مسأله تغییر قیمت خودرو در شورایرقابت موضوعی است که باید بررسی و مورد بحث قرار بگیرد؛ وزارت صنعت،معدنوتجارت از عرصه خودرو در بورس کالا نتیجه خوبی گرفته است و موافق عرصه خودرو در بورس است منتها این را راهکار عبوری میداند نه یک راهحل قطعی. امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت،معدنوتجارت، در پاسخ به این پرسش که برای خرید خودرو از ایرانخودرو ۱۱ میلیون متقاضی ثبتنام کردند، آیا این تعداد از متقاضیان مصرفکنندگان واقعی هستند؟ گفت: بدون تردید این تعداد مصرفکننده واقعی نیستند؛ سالیانه حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برای انواع مدلهای خودرو داخلی متقاضی وجود دارد؛ پس چگونه است که برای چند مدل دستگاه ایرانخودرو ۱۱ میلیون متقاضی ایجاد شده است؟ پس این آمار نشان میدهد که ۹۵ درصد از متقاضیان واقعی نیستند. وی با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار به یک بختآزمایی تبدیل شده است، تصریح کرد: متقاضیان با ذهنیت ایجاد یک فرصت اقدام به ثبتنام میکنند و با این اقدام چیزی از دست نمیدهند؛ بخشی از ثبتنامیها بعد از فیلترهایی که ایرانخودرو در نظر گرفته است حذف میشوند. مهمترین فیلتر ایرانخودرو این است که متقاضی نباید در دو سال گذشته پلاک فعال به اسمش شده باشد و همچنین باید شماره تلفن همراه ثبتنام شده با شخص ثبتنامکننده یکی باشد. سخنگوی وزارت صمت، ادامه داد: بخشی از این سهمیه ایرانخودرو، برای ۵۰ درصد طرح جوانی جمعیت میرود و ۲۰ درصد هم برای جایگزینی خودرو فرسوده استفاده میشود و اینگونه خودروهای عرضه شده تقسیم میشوند و سرنوشت بقیه خودروها در فرآیند قرعهکشی تعیینتکلیف میشود. قالیباف؛ در پاسخ به این پرسش که بحثی مطرح شده است که کارت ملی افراد برای خرید خودرو در بورس و یا در قرعهکشیها اجاره داده میشود آیا این موضوع را تأیید و تکذیب میکنید؟ گفت: من این موضوع را نشنیدهام چراکه شناسایی افرادی که شانس بالایی دارند و جز طرح سهمیه جوانی و خودروهای فرسوده هستند کار دشواری است. دلالان چگونه و طی چه فرآیندی میخواهند این افراد را شناسایی کنند و قبول کنید که شناسایی این افراد دشوار و این فرآیند پیچیده و درباره صحت آن بهدشواری میتوان درباره آن اظهارنظر کرد. این مقام مسؤول، با بیان اینکه وزارت صنعت،معدنوتجارت منتظر است تا با شورایرقابت برای قیمتگذاری جدید و مدل فروش به یک اجماع نظر مشترک برسد، افزود: مسأله تغییر قیمت خودرو در شورایرقابت موضوعی است که باید بررسی و مورد بحث قرار بگیرد؛ وزارت صمت از عرصه خودرو در بورس کالا نتیجه خوبی گرفته است و موافق عرصه خودرو در بورس است، منتها این را یک راهکار عبوری میداند نه یک راهحل قطعی. امروز همه نگاهها به سمت تصمیمات شورایرقابت است چراکه از نظر قانونی قیمتگذاری خودرو به این شورا واگذار شده است و نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و وزارت صمت متقاضی این هستند که شرایط بازار خودرو بهزودی به سامان برسد. همچنین سخنگوی وزارتخانه، گفت: وزارت صنعت،معدنوتجارت نمیتواند اظهارنظر کند که چه مدلهایی از خودرو هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد و این موضوع را بورس کالا مشخص میکند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد و منتظر اراده عرضهکننده هستیم. به گزارش ایسنا، در حالی که از ماههای اخیر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از اخبار مهم برای بسیاری از کسانی که هم در بازارسرمایه و هم […]
گروه خودرو- با توجه به بالا گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا، هر روزه ابعاد مختلفی از آن نمایان میشود. با وجود اینکه وزیر صمت نیز طی چند روز اخیر تلویحاً نظرش را درخصوص عرضه خودرو در بورس اعلام کرد، اما عدهای مُصرانه بر طبل عرضه خودرو به بورس کالا میزنند که در شرایط فعلی […]
مهدی قرهداغلی -عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مطرح شد تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست. هر چند در بازهزمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال ۱۴۰۱ انواع و اقسام خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شد، اما بحث بر سر ادامه […]
عضو شورایعالی بورس، با تأکید بر لزوم عرضه خودروی سواری در بورس کالا، گفت: اگر شورایرقابت بر عرضه نکردن خودرو در بورس کالا مُصر باشد، احتمال طرح این موضوع در مجلس و مستثنی کردن خودرو از تصمیمات شورایرقابت وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن علیزاده؛ با تأکید بر اینکه شورایعالی بورس پیشنهاددهنده عرضه خودرو در […]
دیدگاه بسته شده است.