کارشناس ارشد بازارسرمایه، با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس باعث حذف تقاضای دلالی و سفتهبازی شده است، گفت: مخالفت با عرضه خودرو در بورس، پشتوانه کارشناسی ندارد و شرایط نشان میدهد دلالان برای بازگشت معاملات به شیوه رانتی، لحظهشماری میکنند و با فضاسازیها، سازوکار شفاف بورس را هدف گرفتهاند. به گزارش ایرنا، علیرضا مستقل؛ […]
کارشناس ارشد بازارسرمایه، با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس باعث حذف تقاضای دلالی و سفتهبازی شده است، گفت: مخالفت با عرضه خودرو در بورس، پشتوانه کارشناسی ندارد و شرایط نشان میدهد دلالان برای بازگشت معاملات به شیوه رانتی، لحظهشماری میکنند و با فضاسازیها، سازوکار شفاف بورس را هدف گرفتهاند. به گزارش ایرنا، علیرضا مستقل؛ درباره عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا جریان مناسب و شفافی بین تولیدکننده و مصرفکننده رخ داده و تعهد تولیدکننده نسبت به تحویل بهموقع خودرو به مردم نیز براساس سازوکاری مشخص تعیین شده است. وی اظهار داشت: در گذشته اگر کسی قصد خرید خودروی صفر داشت یا باید در قرعهکشی ثبتنام میکرد که احتمال برنده شدن فرد بسیار اندک بود یا باید خودرو از بازار آزاد با قیمتهای گزاف خریداری میکرد که این اقدام نیز با تبعات خاصی از جمله پرریسک بودن فرآیند معامله و تحویل خودرو و نااطمینانی نسبت به کیفیت خودرو روبهرو بود. مستقل خاطرنشان کرد: زمانی که خریداران میتوانند خودروی مورد نظر خود را از بورس کالا و طبق سازوکار مشخص و با علم و آگاهی کامل و نه شانس خریداری کنند، شاهد تقسیم انتفاع معاملات خودرو آن هم به شیوهای کاملاً شفاف بین خودروساز و مصرفکننده هستیم؛ در این شیوه علاوه بر فروش رقابتی خودروسازان، مصرفکننده نیز محصول را به قیمت پایینتر از بازار آزاد و با اطمینان از زمان تحویل و کیفیت خودرو خریداری میکند. این کارشناس بازارسرمایه، با بیان اینکه سیاست کلان کشور بر اقتصاد دستوری استوار نیست، تصریح کرد: تولیدکنندگان و دولت باید با قاطعیت این مسیر را ادامه دهند و از اقتصاد دستوری فاصله بگیرند، زیرا در غیر این صورت سود حاصل از تولید به جای آنکه به جیب تولیدکننده و سهامدار برود به جیب رانتخواران و دلالها منتقل میشود. وی خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر افزایش فاصله نرخ کارخانه و بازار آزاد زمینهساز ایجاد رانت و سوءاستفادههای مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است که این امر به مراتب تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده و انگیزه افزایش تولید را از خودروساز گرفته است. مستقل؛ عنوان کرد: متأسفانه چند سالی است که با قیمتگذاری دستوری و تورم شدیدی که در اقتصاد ایجاد شده، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است. این کارشناس بازارسرمایه، ادامه داد: افزایش تورم و نقدینگی در کنار تولید محدود و واردات تقریباً صفری که وجود داشته، باعث شد خودرو بین مردم به کالای سرمایهای تبدیل شود و تقاضا برای آن افزایش یابد. مستقل؛ ادامه داد: محدودیتهای اعمال شده برای خرید خودرو تا حدودی توانست تقاضا را کنترل کند، اما راهحل بهینه برای تعادل بازار خودرو، افزایش تولید، کنترل تورم و رشد نقدینگی است. اگر برخلاف روش شفاف و مناسب عرضه خودرو در بورس کالا، قیمتگذاری دستوری در بازار خودرو اعمال شود، سود تولیدکننده و خودروساز به جیب واسطهها میرود و علاوه بر آنکه شاهد کاهش تولید خودرو خواهیم بود، بدون شک مصرفکننده نیز از نرخهای دستوری به دلیل عدم دسترسی به خودرو و تقاضای کاذب برای خرید خودروی ارزانقیمت دستوری، منتفع نخواهد شد. این کارشناس بازارسرمایه، با اشاره به اینکه خودروسازها که به دلیل قیمتگذاری دستوری دچار زیانهای شدید شده و با توجه به کمبود سرمایه در گردش از سال ۱۳۹۷ در مسیر کاهش تولید و کیفیت خودرو حرکت کردند، افزود: این امر باعث از بین رفتن انگیزه برای تولید خودرو شد که همه این موارد ضمن ایجاد ضرر به اقتصاد کشور به زیان مصرفکننده و خودروساز تمام شد اما این رویه طی همین مدت کوتاه عرضه خودرو در بورس کالا در حال اصلاح است. این فعال بازارسرمایه، با اشاره به فضاسازی رسانهای علیه شفافیت معاملات خودرو در روزهای اخیر، گفت: تبعات این فضاسازی رسانهای که غیرکارشناسی بوده و ناشی از عدم دلسوز بودن برای مردم، خودروسازها و صنایع غیر خودرویی است، دامن همه مردم را میگیرد و تجربیات چند سال اخیر نشان داده است که تبعات قیمتگذاری دستوری به کل مردم میرسد و این سیاست، مشوقی برای خروج سرمایهها از کشور بوده است. وی تصریح کرد: از دلالها نمیتوان بهراحتی مالیات دریافت کرد اما عرضه خودرو در بورس کالا باعث میشود تا دولت بتواند مالیات شفافی را در این زمینه دریافت کند و به عبارتی عرضه خودرو در بورس کالا به نفع همه بهجز دلالان است. مستقل؛ با تأکید بر اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا دسترسی مردم به خودروی صفر راحتتر از قبل شده است، اعلام کرد: با این اتفاق خودروساز نیز انگیزه بیشتری برای تولید و عرضه در بورس کالا دارد و این رویه منجر به واقعی شدن قیمتها خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: وقتی خودروساز از سودی که از عرضه محصول در بورس کالا نصیبش میشود، راضی باشد میتواند با برنامهریزی، تولیدات را افزایش دهد و به مرور زمان با رشد عرضهها و واقعی شدن قیمتها، ضمن حذف تقاضای دلالی و سفتهبازی از بازار خودرو، قیمت بورس کالا میتواند در مسیر تعادلی و حتی کاهشی قرار گیرد. مستقل؛ ادامه داد: با استمرار عرضه خودرو در بورس کالا و به تبع آن رشد تولید و واقعی شدن قیمتها، خیلی دیر نخواهد بود که خودروسازها مجبور شوند خودرو را با شرایط اقساطی و اعتباری واگذار کنند که این موضوع به نفع مصرفکننده خواهد بود.
گروه خودرو- با شروع سال جدید و تغییر نرخ محاسبه ارز مورد نیاز خودروسازان، باعث شده عملاً خودروسازان داخلی بیش از پیش در مرداب زیاندهی غرق شوند و همین موضوع سبب شده که طی چند روز اخیر شاهد گروکشیهایی از سوی خودروسازان داخلی باشیم و تا به هر نحو و ترتیبی است حرف خود را […]
مهدی قرهداغلی -با وجود تصمیم دولت برای واگذاری کامل سهام خود در صنعت خودرو و خروج از ترکیب مدیریت شرکتهای خودروساز، فرآیند قیمتگذاری این محصول همچنان تابع ضوابط و مقررات خاص و تحت نظارت نهادهای قانونی است. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که براساس مصوبه شورایرقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم […]
مهدی قرهداغلی -قیمتگذاری دستوری همواره عامل زیانسازی صنایع به حساب میآید و بهطور کلی هر صنعتی با قیمتگذاری دستوری یک قدم به عقب برمیدارد. از اواخر دهه ۱۳۸۰ بود که برای کنترل قیمتها و حمایت از مصرفکننده قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو به اجرا در آمد. این اقدام طی این سالها نهتنها به نفع مصرفکنندگان […]
در حالی طی سالهای اخیر، صنعت خودرو با چالشهای مزمن تولید و زیان انباشته دستوپنجه نرم میکند که خرداد ۱۴۰۴ بهعنوان ماهی سرنوشتساز برای تعیینتکلیف، یکی از اصلیترین گرههای این صنعت یعنی قیمتگذاری دستوری مطرح شده است. به گزارش ایسنا، معاون وزیر صمت، در این خصوص ضمن انتقاد صریح از نظام قیمتگذاری دستوری خودرو، از […]
دیدگاه بسته شده است.