پیوستن به FATF ثابت می‌کند پناهگاه خلافکاران نیستیم

معاون پژوهشکده پولی و بانکی پیوستن به FATF ثابت می‌کند پناهگاه خلافکاران نیستیم یک اقتصاددان معتقد است FATF فقط می‌خواهد مطمئن شود که کشور‌ها پناهگاه امین خلافکاران دنیا نیستند و کاری به روابط سیاسی کشور‌ها ندارد. ما می‌توانیم به توصیه‌های FATF برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم عمل کنیم و در زمینه مسایل […]

معاون پژوهشکده پولی و بانکی

پیوستن به FATF ثابت می‌کند پناهگاه خلافکاران نیستیم

یک اقتصاددان معتقد است FATF فقط می‌خواهد مطمئن شود که کشور‌ها پناهگاه امین خلافکاران دنیا نیستند و کاری به روابط سیاسی کشور‌ها ندارد. ما می‌توانیم به توصیه‌های FATF برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم عمل کنیم و در زمینه مسایل سیاسی نیز فعالیت‌های خود را پیش بگیریم، حداقل دستاورد چنین تعاملی این است که از لیست سیاه خارج می‌شویم.

کامران‌ندری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مربوط به FATF اظهار کرد: FATF توصیه‌ها و الزاماتی را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تنظیم کرده است که می‌تواند برای همه کشور‌ها مفید باشد. ۴۰ مورد از این توصیه‌ها به مبارزه با پولشویی و ۹ مورد از آن‌‌ها به مبارزه با تأمین مالی تروریسم مربوط می‌شود. پیاده کردن توصیه‌های FATF در سیستم بانکی یک کشور کمک می‌کند که آن کشور بتواند جلوی فساد را از طریق ایجاد مانع در نقل و انتقالات منابع مالی مبهم بگیرد. بنابراین به نظر من فارغ از بحث تعامل با FATF، به نظر من اگر توصیه‌ها و الزامات این سازمان در کشور اجرا شود این موضوع به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.

این اقتصاددان همچنین با بیان این‌که با بررسی بندهای توصیه‌های FATF متوجه می‌شویم که این موارد در چارچوب اقتصاد مقاومتی هم می‌گنجد، اظهار کرد: مبارزه با فساد یکی از مفاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. می‌توانیم از طریق عملی کردن توصیه‌ها و استانداردهای FATF، مبارزه با پولشویی را با جدیت بیش‌تری دنبال کنیم و مقابله با فساد را هم با جدیت بیش‌تری پیگیری کنیم که این اقدام در چارچوب اقتصاد مقاومتی هم می‌گنجد.

معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی، درباره کارکرد FATF اظهار کرد: FATF علاوه بر این‌که استاندارد‌ها و توصیه‌های لازم را وضع می‌کند، بررسی و نظارت‌های لازم را هم انجام می‌دهد تا متوجه شود کدام کشور‌ها به این توصیه‌ها عمل می‌کنند و کدام کشور‌ها نسبت به این توصیه‌ها بی‌تفاوت هستند و… آن‌‌ها کشور‌ها را هم به ۳ دسته تقسیم کرده‌اند؛ شامل کشورهای توسعه‌یافته که این توصیه‌ها را جدی گرفته و منطبق با آن عمل می‌کنند، دسته دوم کشورهایی که به همه توصیه‌ها عمل نکرده ولی در حال برداشتن گام‌های جدی برای عمل کردن به این توصیه‌ها هستند و کشورهایی که به توصیه‌های FATF توجه نداشتند و لذا احتمال این‌که در اقتصاد این کشور‌ها پولشویی و تأمین مالی تروریسم رخ دهد و نظام مالی آن کشور‌ها پناهگاه امنی برای خلافکاران باشد زیاد است. FATF این کشور‌ها را در لیست سیاه قرارداده و به کشور‌ها توصیه می‌کند که تا جای ممکن روابط مالی خود را با این کشور‌ها گسترش دهند که متأسفانه کشور ما و کره‌شمالی در این لیست قرار داشتند.

وی افزود: طبیعتاً این موضوع موانعی را برای تعامل مالی کشور ما با کشورهای دیگر به وجود آورده بود و کشور‌ها برای این‌که متهم نشوند به این‌که در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم با بانک‌های ما همکاری می‌کنند، ناچار بودند سطح روابط خود را با بانک‌های ما کاهش دهند مگر این‌که FATF گزارش مناسبی را از وضعیت مبارزه با پولشویی و اقدامات بازدارنده در باره تأمین مالی تروریسم درباره ایران ارایه دهد تا رفع اتهام صورت گرفته و کشور‌ها از تعامل با ایران نترسند.

ندری همچنین بیان کرد: البته به نظر می‌رسد که بیش از مسایل اقتصادی، اکنون ملاحظات سیاسی مد توجه است که به نظر من بررسی این موارد هم نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌‌ها را می‌توان برطرف کرد. مثلاً سازمان‌هایی وجود دارد که ما از آن‌‌ها حمایت مالی می‌کنیم و کشورهای غربی آن‌‌ها را تروریست می‌شناسند و این نگرانی وجود دارد که FATF مانع از همکاری کشور ما با آن سازمان‌ها شود. در حالی‌که ما می‌توانیم به FATF بگوییم که به توصیه‌های آن‌‌ها عمل می‌کنیم و استاندارد‌ها را رعایت می‌کنیم ولی معتقدیم سازمان‌هایی که برخی کشورهای غربی آن‌‌ها را تروریسم می‌شناسند، به نظر ما تروریستی نیستند و ما می‌دانیم که در دنیا علیه ظلم و پایمال شدن حقوق ملت‌‌ها مبارزه می‌کنند و…

عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی همچنین بیان کرد: به نظر من اشکالی ندارد که هم به توصیه‌های FATF عمل کنیم و هم در برخی موارد برای گفت‌وگو اقدام کنیم. به نظر من انعطاف لازم در این زمینه از سوی FATF وجود دارد. چون آن سازمان نگران نیست که ما از چند سازمان مقاومتی حمایت می‌کنیم و… آن‌‌ها نگران هستند که نظام مالی ما مکان امنی برای خلافکاران دنیا شود. به هر حال وقتی مقررات مبارزه با پولشویی در کشور ایجاد نشود، هم خلافکاران داخلی می‌توانند از این نظام مالی برای استمرار فعالیت‌های خلاف استفاده کنند و هم در سطح بین‌المللی کسانی که فعالیت‌های خلاف انجام می‌دهند، می‌توانند از نظام مالی ما استفاده کنند.

وی افزود: تأکید می‌کنم در رابطه اختلاف‌نظرها، در بعضی از موارد هم می‌شود با آن‌‌ها گفت‌وگو کرد. در چنین شرایطی آن‌‌ها حداقل ایران را در لیست‌سیاه قرار نمی‌دهند و اگر بخواهند چنین کاری هم بکنند از ناحیه سایر بانک‌های کشورهای تحت فشار قرار می‌گیرند.

 

ندری درباره نگرانی در زمینه تبادل اطلاعات بانکی کشور با سایر کشورها، بیان کرد: اطلاعاتی که ایران به سایر کشور‌ها ارایه می‌کند، دقیقا همان اطلاعاتی است که از سایر کشور‌ها دریافت می‌کند. یعنی این‌طور نیست که جریان اطلاعات یک سویه از طرف ایران باشد. اگر توافق می‌کنیم که اطلاعاتی ارایه کنیم، طرف دیگر هم همان اطلاعات را به ما خواهد داد تا مانع پولشویی در کشور شویم. این ارتباط دو سویه و متقابل است و چیزی به ما تحمیل نمی‌شود.