بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن شکوفه‌ها بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند وزیرآموزش و پرورش گفت: ۵۵۰۰ کلاس درس به فضاهای آموزشی کشور اضافه شده است. به گزارش ایسنا – منطقه البرز، علی اصغر فانی دیروز، در جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها که به صورت متمرکز کشوری در دبستان فاطمه‌الزهرا(س) […]

وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن شکوفه‌ها

بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند

وزیرآموزش و پرورش گفت: ۵۵۰۰ کلاس درس به فضاهای آموزشی کشور اضافه شده است.

به گزارش ایسنا – منطقه البرز، علی اصغر فانی دیروز، در جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها که به صورت متمرکز کشوری در دبستان فاطمه‌الزهرا(س) مهرشهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی وارد مدارس شدند.

وی ادامه داد: بار اصلی تربیت و پرورش این دانش‌آموزان را معلمان دلسوزی به عهده دارند که بدون چشم داشتی به وظیفه خود عمل می‌کنند.

فانی اضافه کرد: بدون شک یاد و خاطره غنچه‌ها (پیش‌دبستانی‌ها) و شکوفه‌ها(اول دبستانی‌) ماندگار می‌ماند و پاک نخواهد شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند که ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آن‌‌ها دبستانی هستند.

این مسؤول با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموزان به نسبت سال گذشته توضیح داد: امسال ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مقایسه با سال گذشته به جمعیت دانش‌آموزی کشور اضافه شده است.

وزیرآموزش و پرورش دربخش دیگری از صحبت‌های خود به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز سالروز حمله رژیم بعثی به ایران است.

فانی ابراز کرد: آموزش و پرورش ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و بیش از ۵ هزار مربی و معلم شهید را تقدیم نظام کرده است.

وی ادامه داد: بدون شک اگر رشادت‌های شهدا و ایثار و از خودگذشتگی‌های آنان نبود، امروز مردم نمی‌توانستند در آرامش و امنیت زندگی کنند.

وی با اشاره به جایگاه استان البرز توضیح داد: البرز به عنوان ایران کوچک افرادی همچون شهید فهمیده را در دل خود پرورانده است.

وزیر‌ آموزش و پرورش ابراز کرد: شهید فهمیده کسی بود که به گفته بنیان‌گذار کبیر انقلاب نه تنها یک نوجوان ۱۳ ساله بلکه رهبر ملت بود.

فانی اضافه کرد: امروز هم این استان افرادی همچون کیمیاعلیزاده که توانسته به عنوان اولین زن مدال‌آور ایرانی در مسابقات المپیک مطرح شود را درخود جای داده است.

وی ابراز کرد: شهید فهمیده و افرادی چون کیمیاعلیزاده باید به عنوان الگویی به دانش‌آموزان امروز معرفی شوند.

این مسؤول دربخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش فضاهای آموزشی در سال جاری اشاره کرد و افزود: امسال۵۵۰۰ کلاس درس به فضاهای آموزشی کشور اضافه شده که ساخت ۳۰ درصد از آن‌‌ها را خیرین مدرسه‌ساز به عهده داشتند.

فانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشارکت خیرین و مردم در بحث مدرسه‌سازی بسیار پررنگ است که این امر منجر به ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های آموزشی کشور می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بدون شک مشارکت‌های مردمی و دولتی کمک می‌کند،  آموزش و پرورش وظایف خود را بهتر انجام دهد.

وی توضیح داد: سیاست‌های توسعه مشارکت‌های مردمی از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش‌و‌پرورش در دولت تدبیر و امید است.

این مسؤول در ادامه با تشکر از حضور اولیا در جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها افزود:‌ آموزش و پرورش بدون همکاری و حمایت‌های اولیاء نمی‌تواند به اهداف خود برسد و خدمات مناسبی ارایه دهد.

فانی در ادامه از دانش‌آموزان به عنوان امانت‌های اولیا اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان حاضر در مدارس امانتی اولیایی هستند که به سیستم آموزشی کشور اعتماد کرده‌اند.

فانی خاطرنشان کرد: مدیران، معلمان و سایر کادر آموزشی مدارس باید قدر این امانت‌‌‌ها را بدانند و با همه توان برای پرورش و تربیت صحیح آن‌‌ها تلاش کنند.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان باید قدر دوران تحصیل خود را بدانند چراکه این دوران بهترین سال‌های زندگی آن‌‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: حضور در مدرسه به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که روحیه همکاری و تعاون را در وجودشان تقویت کنند و با یادگیری دانش خود را برای ساختن آینده‌ای درخشان آماده سازند.

پیشنهاد تعطیلی مدارس از منابع رسمی اعلام نشده است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز آمار تراکم دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۸ تا ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس شهر تهران ثبت نام کنند که برای پذیرش این تعداد آمادگی داریم.

علیرضاکمره‌ای در حاشیه جشن شکوفه‌ها و آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان کلاس اولی که در مدرسه دخترانه عیسی بهرامی برگزار شد، اظهار کرد: از میان ۵۲۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی امسال ۱۰۵ هزار دانش‌آموز کلاس اولی وارد مدارس می‌شوند و همچنین ۶۰ هزار نوآموز نیز در مقطع پیش‌دبستانی پذیرش شدند.

وی با بیان این‌که ۳۶۰۰‌آموزگار، آموزش کلاس اولی‌‌‌ها را برعهده دارند، گفت: بهترین و زحمتکش‌‌‌ترین معلمان که تا آخر عمر یادشان در ذهنمان می‌ماند همین معلمان ابتدایی هستند و همچنین ۳۰۰۰ معلم برای پیش دبستانی‌‌‌ها در نظر گرفته شده است.

کمره‌ای با بیان این‌که تمام هماهنگی‌‌‌ها برای بازگشایی مدارس انجام شده است، افزود: آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر اقدامات خود برای بازگشایی مدارس اعم از آماده‌سازی فضاهای آموزشی تا ساماندهی نیروی انسانی را در دستور کار خود قرارداده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره جذب نیروهای جدید در تمامی مقاطع تحصیلی به ایسنا، گفت: آمارهای جذب نیرو را در تمام مقاطع در اختیار ندارم اما حدود ۸۰۰ نیروی پیش دبستانی که مجلس تصویب کرده بود امسال وارد سیستم شده و جایگزین شدند؛ همچنین تعدادی از نیرو‌‌ها نیز در قالب ماده ۲۸ جذب شدند.

کمره‌ای درباره جابه‌جایی معلمان و نقل و انتقالات نیز گفت: حدود ۱۲۰۰ نفر درخواست جابه‌جایی داشتند، البته با توجه به شرایط خاصی که شهر تهران دارد تمامی آن‌‌ها انجام نشده اما تلاش کردیم به این درخواست‌ها پاسخ مناسبی داده شود.

وی درباره تراکم دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی نیز اظهار کرد: در مقطع ابتدایی میانگین حضور دانش‌آموزان ۲۸٫۵ نفر است که این میانگین در مقطع متوسطه اول به ۲۹ نفر و در مقطع متوسطه دوم با احتساب دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش به ۲۲ نفر می‌رسد؛ البته ممکن است در برخی مناطق و مدارس شاهد تراکم بیش‌تری باشیم.

کمره‌ای ضمن اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۸ تا ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس شهر تهران ثبت نام کنند تأکید کرد: محدودیتی برای ثبت نام از این افراد به لحاظ قانونی نداریم.

کمره‌ای در پاسخ به سؤال دیگری درباره جابه‌جایی نیرو‌‌ها و این‌که این امر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزود: همچنان جابه‌جایی نیرو‌‌ها ادامه دارد و روز گذشته نیز جابه‌جایی ۱۹۰نفر تعیین شده که امیدواریم هرچه زودتر این روند به اتمام برسد.

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیشنهاد تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی به دلیل آلودگی هوا نیز گفت: تا این لحظه اخبار رسمی به دست ما نرسیده و هر آن‌چه در این خصوص مطرح شده از طریق رسانه‌ها و نظرات کارشناسی بوده لذا اظهار نظر شخصی در این باره نمی‌توانم داشته باشم تا از طریق مبادی رسمی موضوع اعلام شود.