خسارت بی‌توجهی به معارف دفاع مقدس جبران‌ناپذیر است

سردار خضرایی خسارت بی‌توجهی به معارف دفاع مقدس جبران‌ناپذیر است گروه اجتماعی- مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اعلام کرد: این باغ موزه ۱۲ هزار ساعت فیلم، ۲۸ هزار ساعت صوت، ۱۵۰ هزار قطعه عکس دیجیتال و بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰هزار برگ سند در اختیار دارد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، جواد خضرایی در نشست […]

سردار خضرایی

خسارت بی‌توجهی به معارف دفاع مقدس جبران‌ناپذیر است

گروه اجتماعی- مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اعلام کرد: این باغ موزه ۱۲ هزار ساعت فیلم، ۲۸ هزار ساعت صوت، ۱۵۰ هزار قطعه عکس دیجیتال و بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰هزار برگ سند در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، جواد خضرایی در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته دفاع مقدس با اعلام این خبر توضیح داد: ساختار ما در این باغ موزه عموماً نگهداری ابزار فیزیکی نیست و در راستای حفظ اسناد جمع‌آوری شده از حدود ۳ سال قبل اقدام به جمع‌آوری ۵۴۰ ترابایت اطلاعات اقدام کردیم که از سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

سردار خضرایی در ادامه «اجرای برنامه دو استقامت توسط دو تن از ورزشکاران از باغ موزه دفاع مقدس تا موزه صلح با هدف ابلاغ پیام صلح‌خواهی»، «تجلیل از خادمین حرمین عتبات عالیات، «تجلیل از ایثارگران ناجا، «همایش اتاق اصناف ایران، «تجلیل از بازنشستگان جنگ الکترونیک (میثاق)»، «افتتاح رسمی سراسر نمای مقاومت»، «تجلیل از فرهنگیان منطقه ۶»، «تجلیل از شرکت‌کنندگان در فراخوان نامه به والدین شهدا، داستان کوتاه پایداری و فراخوان نقاشی و خاطره‌نویسی پیرامون دفاع مقدس و مسابقه عکاسی راهیان نور»، را از جمله برنامه‌هایی نام برد که طی هفته دفاع مقدس در موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

خضرایی در بخش دیگر سخنانش گفت: ویژگی ممتاز موزه دفاع مقدس این است که تنها به نمایش تجهیزات بسنده نکرده است بلکه با استفاده از فن‌آوری روز در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. اگر در تبیین دوران دفاع مقدس فقط به ابزار بسنده کنیم بد‌‌ترین نوع است و دفاع مقدس را به حاشیه خواهد برد پس بنابراین نمی‌توان تنها با بیان مسایل فیزیکی از جمله ابزارهای به‌کار رفته در عملیات‌‌‌ها یا خود عملیات‌ها، دفاع مقدس را شناسایی کنیم.

سردار خضرایی ادامه داد: باید بگوییم که دچار غفلت شده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید نکات معرفتی دفاع مقدس را برای نسل امروز تبیین کنیم. پس با این حساب نتوانسته‌ایم جنگ را هم به خوبی تعریف کنیم و همین امر باعث شده است مردم آن‌طور که باید نتوانند از دفاع مقدس و معارف آن بهره کافی را ببرند، یعنی بهره تربیتی ندارند.

 

وی به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: مگر ما در بیان قیام عاشورا و وقایع ظهر عاشورا به تاکتیک جنگی امام‌حسین (ع) تکیه کرده‌ایم؟ ما در بیان عاشورا رسالت امام حسین (ع) و ولایت‌پذیری یارانش را بررسی و تبیین می‌کنیم. در اینجا باید پرسید چرا درصدد نوشتن مقتل دفاع مقدس نیستیم. رزمندگان دوران دفاع مقدس به عنوان شاهدان عینی جبهه‌ها، داستان‌های راستان را در اذهان خود دارند اما چرا از گفتن این داستان‌های واقعی و درس‌آموز ابا دارند. اگر مقتل دفاع مقدس را ننویسیم، دیگرانی خواهند آمد که آن را به حاشیه ببرند. این را هم باید بدانیم که خسارت بی‌توجهی به معارف دفاع مقدس، جبران‌ناپذیر است.