توزیع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت خودرو در ۵ سال اخیر

عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، خاطرنشان کرد: قرار است که این خودرو‌ها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد. مصرف‌کننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عده‌ای پول ندارند مسؤول آن خودروساز نیست و چنین مسؤولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است. به گزارش ایلنا، امیرحسن کاکایی؛ در پاسخ به […]

عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، خاطرنشان کرد: قرار است که این خودرو‌ها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد. مصرف‌کننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عده‌ای پول ندارند مسؤول آن خودروساز نیست و چنین مسؤولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است. به گزارش ایلنا، امیرحسن کاکایی؛ در پاسخ به این پرسش که برخی منتقد جزییات فروش خودرو در ایران‌خودرو شده‌اند و به نظر می‌رسد گزینه فروش را به نوعی چیده‌اند که یک طبقه خاص توان خرید داشته باشد آیا این انتقاد را وارد می‌دانید؟ گفت: اصل ماجرا دارای اشکال است پرسش اصلی این است که چرا ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان سهامدار خودرو باید به مردم رانت بدهند؟ آیا ایران‌خودرو و سایپا لاتاری ملی دارند و بدهی ریالی دارند که این‌گونه عمل می‌کنند یا اینکه باید تلاش کنند که خودروی بهتر تولید و میزان آن را افزایش بدهند. وی ادامه داد: شرایط به سمتی رفته است که مردم گمان می‌کنند وظیفه خودروسازان داخلی این است خودرو زیر قیمت در بازار عرضه کنند و این‌گونه سود چند میلیونی نصیب آن‌ها شود. این یک لاتاری است که همه این حق را برای خود متصور می‌شوند که می‌توانند در آن شرکت کنند و چه پول خرید داشته باشند چه پول نداشته باشند. عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، با انتقاد از عملکرد ضعیف مسؤولان و نمایندگان مجلس در صنعت خودرو، افزود: قیمت‌گذاری دستوری اشتباه است اما مشکل اصلی این است که دولت یک سیاست اشتباه بنا کرده و هر تغییری که می‌خواهد در آن ایجاد کند مردم نسبت به آن واکنش منفی از خود نشان می‌دهند. کاکایی؛ با اشاره آخرین سخنان مسؤول فروش ایران‌خودرو، گفت: این سخنان در حد ایده است و آن را مطرح کردند و نمی‌دانم که تبدیل به قانون شده باشد. پیش از قرعه‌کشی من اظهارنظر کردم که این کار خطرناک است. قرار است که این خودرو‌ها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد مصرف‌کننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عده‌ای پول ندارند مسؤول آن خودروساز نیست و چنین مسؤولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است. وی ادامه داد: خودروساز پیشنهاد نداد که پول را در حساب خودروسازان واریز کنید، گفته است که پول در حساب مردم بماند و مسدود کردن حساب به این معنا نیست که پول را خودروساز مسدود می‌کند، بلکه آن را در این مدت قرعه‌کشی از حساب خارج نکند. در آخرین قرعه‌کشی خودرو ۱۱میلیون نفر می‌توانستند شرکت کنند که حدود ۹ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در این دوره ثبت‌نام کردند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، جمع ضرر و زیان خودروسازان داخلی در سال‌جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است و این ضرر و زیان برآمده از لاتاری ایجاد شده است. برآورد من این است در پنج سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق لاتاری رانت توزیع شده است و اگر این پول دولتی است باید نظام بودجه‌ریزی دولت برود و اگر چنین نیست چرا این اقدام انجام می‌شود و این تناقضاتی است که باید به آن پرداخته شود. عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، در پایان بیان کرد: مشکلی به نام قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو ایجاد شده است و هر کسی در این چارچوب راه‌حل ارایه می‌دهد در حالی‌که اصل موضوع ایراد دارد و امیدوارم که مسؤولان در این مضوع غلط پافشاری نکند و روش حل مشکل مردم نیست اگر قرار است روش غلط را دنبال کنیم همین قرعه‌کشی را ادامه بدهیم چرا قرعه‌کشی عادلانه‌‌ترین روش یک اقدام غیرعادلانه است اما در اساس قرعه‌کشی اشکال اساسی دارد و به نوعی توزیع رانت است.