آمادگی کامل قطعه‌سازان برای تولید موتور جدید خودرو

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، گفت: قطعه‌سازان برای تولید موتور جدید EFP‌ گروه صنعتی ایران‌خودرو که موتوری ۱۰۰درصد داخلی است، آمادگی کامل دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نجفی‌منش؛ افزود: همه اجزا و قطعات این موتور جدید توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود و بر این اساس در صورت رفع مشکلات قطعه‌سازان، […]

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، گفت: قطعه‌سازان برای تولید موتور جدید EFP‌ گروه صنعتی ایران‌خودرو که موتوری ۱۰۰درصد داخلی است، آمادگی کامل دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نجفی‌منش؛ افزود: همه اجزا و قطعات این موتور جدید توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود و بر این اساس در صورت رفع مشکلات قطعه‌سازان، برای تولید انبوه آن مطابق برنامه خودروساز آمادگی کامل وجود دارد. هفته گذشته، در مراسمی با حضور مسؤولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، رؤسای دو خودروساز بزرگ کشور و نمایندگان قطعه‌سازان، از موتور جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو موسوم به FEP رونمایی شد. موتور ‌ای‌اف‌پلاس در مقایسه با موتور پایه ‌ای‌اف۷ به میزان ۲۵ نیوتن‌متر و ۱۵ اسب‌بخار توان موتور را افزایش داده و با کاهش وزن چهار کیلوگرمی، کاهش ۱۰درصدی مصرف سوخت را به دنبال دارد. همچنین بهبود آلایندگی تا سطح یورو۵ اروپا، حفظ خطوط تولید و بهبود تعمیرپذیری، اهداف اصلی طرح موتور‌ ای‌اف۷ پلاس هستند. این موتور قرار است امسال در محصول دناپلاس، اوایل سال آینده در محصول تارا و مرداد و شهریورماه سال آینده در خودروی ریرا به‌کارگیری شود. نجفی‌منش؛ در ادامه به تحت فشار بودن قطعه‌سازان ناشی از عدم اصلاح و تعدیل قراردادهایشان با خودروسازان اشاره کرد و گفت: این روز‌ها با نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایشی شدن قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان هستیم؛ با این حال از ابتدای امسال تاکنون خبری از اصلاح قرارداد‌ها نیست. وی، همچنین محدودیت‌های تأمین گاز و برق برای صنایع را یادآور شد و با بیان اینکه در این زمینه تابع سیاست‌های کشور به‌ویژه لزوم تأمین نیاز خانگی هستیم، تصریح‌کرد: این مسأله به‌طور قطع زیان قطعه‌سازان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد؛ موضوعی که هیچگاه در قرارداد‌ها دیده نمی‌شود. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، تأکید کرد: این محدودیت‌‌ها علاوه بر تأثیر منفی در ارسال قطعات به خطوط تولید خودروسازان، تعطیلی یک روزه ایران‌خودرو و سایپا را نیز به دنبال داشت.