گروه خودرو- پس از کشمکشهای فراوان بر سر آنکه قیمت خودرو را نباید شورایرقابت تعیین کند چون خودروسازان با قیمتگذاری دستوری با ضررهای هنگفتی روبهرو میشوند. این سازوکار به دست وزارت صمت افتاد تا دیگر شورایرقابت تعیینکننده قیمت خودروهای تولیدی نباشد. اما با روند فعلی عرضه خودرو در بورس کالا، شورایرقابت خواستار ورود مجدد به […]
گروه خودرو- پس از کشمکشهای فراوان بر سر آنکه قیمت خودرو را نباید شورایرقابت تعیین کند چون خودروسازان با قیمتگذاری دستوری با ضررهای هنگفتی روبهرو میشوند. این سازوکار به دست وزارت صمت افتاد تا دیگر شورایرقابت تعیینکننده قیمت خودروهای تولیدی نباشد. اما با روند فعلی عرضه خودرو در بورس کالا، شورایرقابت خواستار ورود مجدد به حوزه قیمتگذاری خودرو شده تا شاید بتواند این قیمتهای فزاینده خودروها را مناسبسازی کند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص مصطفی طاهری؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: وزیر صمت با ورود مجدد شورایرقابت به قیمتگذاری خودرو موافق است. مصطفی طاهری؛ در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور رضا فاطمیامین؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت و معاونانش، افزود: دستور کار نخست امروز کمیسیون، بررسی طرح اصلاح ساماندهی خودرو و استماع گزارش وزیر درباره حوزه خودرو بود که اعضای کمیسیون خیلی قانع نشدند و مقرر شد در روزهای آینده این جلسه مجدد تکرار شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، با اشاره به روشهای مختلف عرضه و سردرگمی موجود و صحبتهای متفاوتی که در این حوزه از دولت شنیده میشود، اضافه کرد: پیشنهاد اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو مطرح شد که براساس این پیشنهاد اگر در شرایط خاص خودرو در بورس کالا عرضه شود، سود مازاد فروش به جیب تولیدکننده نرود و در زنجیره حملونقل عمومی هزینه شود البته رأیگیری این طرح به جلسات آینده موکول شد. طاهری؛ درباره نظر وزیر صمت درباره ورود شورایرقابت به فرآیند قیمتگذاری خودرو، گفت: نظر وزیر این بود که قیمتگذاری به شورایرقابت واگذار شود و شورایرقابت مجدد به قیمتگذاری خودرو ورود کند. وی اضافه کرد: وزیر صمت معتقد بود که عرضه خودرو در بورس در شرایط فعلی مناسبترین روش است. همچنین شورایرقابت نیز درخصوص بهبود وضعیت بازار خودرو در اطلاعیهای، اعلام کرد: ما در برنامه کوتاهمدت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو هستیم اما باز تأکید میشود بازار خودرو براساس قانون مصداق بارز انحصاری است و مشمول بند ۵ این ماده میباشد. شورایرقابت در دومین اطلاعیه خود که به موضوع بازار خودرو پرداخته است مجدداً تأکید کرد: طبق ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مطالعات انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو مصداق بازار انحصاری بوده و مشمول بند ۵ این ماده است. در بند ۵ این ماده آمده است: تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط (اصلاحی به موجب قانون اصلاح اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ میباشد). در ادامه این اطلاعیه شورایرقابت تأکید کرده است که ساختار بازار خودرو کشور به دلیل محدودیتهای طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفتهبازانه در بازارها از جمله بازار خودرو و مؤلفههای دیگر مرتبط با این بازار، در حالحاضر هیچ راهحل بهینهای نداشته و لذا شورایرقابت تلاش میکند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاهمدت و بلندمدت برنامهریزی و عملیاتی کند. در این راستا برنامه کوتاهمدت شورایرقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیتهای موجود در بازار و برنامه بلندمدت در پی انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در این بازار میباشد. شورایرقابت در سه روز گذشته با ارسال نامهای به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده بود براساس مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایرانخودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشینی و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول محاسبه گردد و لذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نمیباشد. انتشار این نامه باعث شد تا بورس کالا در موضعگیری رسمی اعلام کند عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای بورس است و بورس کالا موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند ولذا ضمن احترام به جایگاه شورایرقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورایعالی بورس است.
گروه خودرو- سخنگوی شورایرقابت، گفت: شورایرقابت بر فرآیند قیمتگذاری خودرو نظارت تام دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوكلی؛، درخصوص اینكه آیا این افزایش قیمت طبیعی و در مسیر قانونی بوده كه شورایرقابت دستورالعمل مزبور را تأیید كرده است، افزود: این تلقی شاید تلقی دقیقی نباشد، شورایرقابت بر فرآیند […]
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با همکاری دفتر اقتصادی، در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمتگذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوری که برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه در دو روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو توسط سخنگوی شورایرقابت منتشر شد، همین خبر کافی بود تا بازاری که پس از مدتها توانست کمی آرامش قیمتی به خود ببیند، دوباره تبدیل به انبار باروت گردد و خیز افزایش قیمت در بازارهای غیررسمی شروع شود و […]
هفته گذشته شورایرقابت در جلسه ۶۳۲، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری (مصوب ۵۴۳) را اصلاح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری، از این پس نظارت شورایرقابت درخصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمتهای محاسبه شده توسط سازمان حمایت را رأساً ابلاغ کند و در […]
دیدگاه بسته شده است.