بدنه دولت قائل به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیست

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران بدنه دولت قائل به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیست عباس‌آرگون گفت: دولت یازدهم در گفتمان معتقد به همکاری با بخش خصوصی است اما بدنه دولت برای کاهش تصدی‌گری دولت و استفاده بیش‌تر از ظرفیت‌های بخش خصوصی با این بخش همکاری نمی‌کند. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

بدنه دولت قائل به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیست

عباس‌آرگون گفت: دولت یازدهم در گفتمان معتقد به همکاری با بخش خصوصی است اما بدنه دولت برای کاهش تصدی‌گری دولت و استفاده بیش‌تر از ظرفیت‌های بخش خصوصی با این بخش همکاری نمی‌کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق در این باره گفت: به‌طور قطع در دولت یازدهم گام‌های مثبتی در جهت بهبود تعامل بخش خصوصی و دولت برداشته شده است اما به دلیل شرایط رکود اقتصادی بخش خصوصی نتوانست از فرصت‌‌ها به بهترین نحو استفاده کند. از سوی دیگر خواست دولت برای بهبود تعاملش با بخش خصوصی بیش‌تر در حد گفتمان دولت است و این گفتمان با آن‌چه اجرا می‌شود فاصله دارد. افرادی که در رأس هرم دولت قرار گرفتند همکاری بیش‌تر دولت و بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت را مطرح می‌کنند اما بدنه در عمل خلاف جهت رأس هرم حرکت می‌کند. بدنه حرف خودش را پیش می‌برد. ‌هرچند وزرا و رییس‌جمهور حرف حمایت از بخش خصوصی را می‌زنند اما بدنه کار خودش را می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بدنه دولت کماکان قائل به خارج شدن تصدی‌گری از دست دولت نیست، افزود: تا زمانی که بدنه دولت قائل به کاهش تصدی‌گری دولت نباشد، بخش خصوصی واقعی و متصدی شکل نمی‌گیرد و به رشد پایدار اقتصادی نمی‌رسیم. تنها در شرایط کاهش دخالت دولت در اقتصاد است که می‌توانیم وابستگی به نفت را قطع کنیم.

آرگون با اشاره به این‌که بدون شک کارهایی ازسوی دولت برای کاهش تصدی‌گری انجام شده است و نباید یک طرفه قضاوت کرد، گفت: در ارزیابی عمکرد دولت یازدهم باید به این نکته توجه کنیم که دولت کشور را در چه شرایطی تحویل گرفته است؟ چه کارهایی انجام داده است و چه کارهایی را می‌توانست انجام دهد؟ ایجاد ثبات و آرامش و فاصله گرفتن از تصمیمات هیجانی در اقتصاد از اقدامات مؤثری است که دولت یازدهم در این ۳ سال انجام داده است و به پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کشور کمک کرده است. برجام مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است که در اقتصاد اثر مثبتی داشته است و به امیدواری فعالان اقتصادی کمک کرده است با این وجود در بخش‌هایی دولت می‌توانست تصمیمات بهتری اتخاذ کند.

 

این فعال اقتصادی ادامه ‌داد: تک نرخی کردن ارز یکی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی است که درحال حاضر دولت توانایی انجام آن را دارد. دولت قول داده است که ۶ ماه پس از برجام ارز را تک نرخی کند و با افزایش صادرات غیرنفتی امکان تک نرخی کردن ارز برای دولت فراهم شده است. حذف بخشی از یارانه‌بگیران برای حفظ منابع کشور از دیگر زمینه‌هایی است که دولت یازدهم در مورد آن خوب عمل نکرده است.‌ منابعی که می‌توان با اختصاص آن به تولید، به اشتغال و کاهش بیکاری کمک کرد در طرح پرداخت یارانه از بین می‌رود درحالی‌که می‌توان از این منابع به شکل بهینه استفاده کرد.