بخش خصوصی واقعی باید مراکز تجاری خارج از ایران را اداره کند

سیدرضی حاجی آقا میری بخش خصوصی واقعی باید مراکز تجاری خارج از ایران را اداره کند به گفته رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران، دولت برپایی مراکز تجاری خارج از کشور را به عنوان حمایت معرفی می‌کند، اما این‌که چگونه مورد مصرف قرار می‌گیرد مهم است. این‌طور که دولت و سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی کرده‌اند، قرار […]

سیدرضی حاجی آقا میری

بخش خصوصی واقعی باید مراکز تجاری خارج از ایران را اداره کند

به گفته رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران، دولت برپایی مراکز تجاری خارج از کشور را به عنوان حمایت معرفی می‌کند، اما این‌که چگونه مورد مصرف قرار می‌گیرد مهم است.

این‌طور که دولت و سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی کرده‌اند، قرار است برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور آسان شود. چراکه به گفته مدیرکل سازمان توسعه تجارت قرار است در این مراکز تجاری، نمایشگاه‌های دائمی به منظور عرضه کالاهای ایرانی توسط تجار و بازرگانان مدنظر قرار گیرد و اولویت تأسیس این مراکز نیز کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی است.

سیدرضی‌حاجی‌آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران اعلام‌ کرد: هر مطلبی عنوان و جوهری جدا دارد. اگر بدون توجه به کیفیت و جوهر باشد، باید گفت که این موضوع درست و دقیق نیست. اما اگر مشخص شود که روند این مراکز تجاری چگونه است، می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. اما به هرحال، فکر نمی‌کنم عملکرد این مراکز تجاری درست انجام شود، چرا که به تجربه ثابت شده نمایشگاه‌های برگزار کرده‌ایم که موفق نبوده است. این عدم موفقیت نشان‌دهنده این است که ما آداب برگزاری نمایشگاه را آن طور که مورد قبول دنیا است نتوانسته‌ایم عملی کنیم. با این تجربه می‌توان گفت این مراکز تجاری هم مانند این نمایشگاه‌های ناموفق می‌شوند.

از طرف دیگر، کشورهایی که در آن‌‌ها قرار است این مراکز تجاری برگزار شود هم مهم است. کشورهایی که شامل ترکیه، آذربایجان، عمان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، عراق‌، ارمنستان و کنیا، نیجریه، غنا و آفریقای‌جنوبی می‌شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در این زمینه تأکید ‌کرد: باید توجه کرد که بررسی اولیه در برقراری این مراکز خیلی مهم است. چرا که شاید در کشوری تأسیس این مراکز اصلا نیاز نباشد و در کشوری دیگر برعکس باشد. به همین دلیل در بررسی این ماجرا نمی‌توان جواب کلی دارد. باید ابتدا تمام این بازاریابی‌‌ها و تحقیقات به صورت دقیق انجام شود تا به نتیجه برسد. اگر این نتیجه مطلوب حاصل شود، در جهت بازاریابی مفید خواهد بود.

به گفته حاجی‌آقا‌میری، دولت برپایی مراکز تجاری خارج از کشور را به عنوان حمایت معرفی می‌کند، اما این‌که چگونه مورد مصرف قرار می‌گیرد مهم است.

وی ادامه‌ داد: اگر این بررسی‌ها درست انجام نشود، می‌تواند به عنوان رانتی در اختیار عده‌ای قرار بگیرد و این خوب نیست و منجر به اتلاف منافع ملی خواهد شد.

این فعال اقتصادی همچنین تأکید کرد: در این زمینه دولت باید نظارت کند. به هرحال زمانی‌که دولت بودجه می‌دهد، می‌بایست مطالبه‌گر باشد. اما در این مطالبه‌گری در مورد اجرا و مسایل مرتبط با تجارت نباید دخالت کند، این کار، کار بخش خصوصی است. اما اگر دولت امکانات مالی به بخش خصوصی می‌دهد، باید نظارت هم داشته باشد. اما من با این‌که خود دولت این مراکز را اداره کند، مخالفم. اگر دولت می‌خواهد در این زمینه دخالت کند، همین کار را وابسته‌های بازرگانی در وزارت خارجه و نمایندگانی که سازمان توسعه تجارت دارد، انجام می‌دادند. نمایندگانی که به غیر از تعداد معدودی از آن‌‌ها منفعل بوده‌اند. به هرحال آن‌چه مشخص است این است که دولت امتحان خوبی در این زمینه نداشته است.

 

حاجی‌آقامیری در ادامه اضافه ‌کرد: البته در این زمینه باید توجه کرد که بخش خصوصی واقعی یعنی چه؟ اگر به اسم بخش خصوصی، اداره این مراکز را به دست خصولتی‌‌ها و شرکت‌های شبه‌دولتی بیفتد، باز هم دردی دوا نخواهد شد. به عبارتی بخش خصوصی واقعی و خالص باید به دنبال کار باشد.