مهدی قرهداغلی- عرضه خودرو و تقاضای آن طی دو، سه سال اخیر با چالشهای متعددی روبهرو شده است که تا به امروز این موانع بیشتر و بیشتر شدند. از زمانی که دلار در سال ۹۷ افزایش یافت مردم برای حفظ سرمایه به بازارهای گوناگونی هجوم آوردند که یکی از آنها بازار خودرو بود. همزمان نیز […]
مهدی قرهداغلی- عرضه خودرو و تقاضای آن طی دو، سه سال اخیر با چالشهای متعددی روبهرو شده است که تا به امروز این موانع بیشتر و بیشتر شدند. از زمانی که دلار در سال ۹۷ افزایش یافت مردم برای حفظ سرمایه به بازارهای گوناگونی هجوم آوردند که یکی از آنها بازار خودرو بود. همزمان نیز واردات خودرو از طرف دولت وقت ممنوع اعلام شد که همین دو دلیل پاشنهآشیل صفهای طولانی مردم برای خرید خودرو شد. اما زمانی که خودروسازان داخلی جوابگوی نیاز خودرویی مردم نیستند چرا باید اتفاقاتی صورت بگیرد که خودرویهای به اصطلاح ملی با افزایش فزاینده خودرو مواجه شوند و خودروسازان دَم از ضررهای چندصد میلیارد تومانی بزنند. مگر غیر از این است که خودروهای داخلی در کشور تولید میشوند و تولیدکنندگان ادعای وابستگی به کشورهای دیگر در زمینه خودروسازی را دارند که همیشه مردم مقصر گرانی خودرو هستند؟ بساط قرعهکشی را هم مردم به راه انداختند که اسمش را هم لاتاری خودرو میگذارند. در آخرین راهکار هم عرضه خودرو در بورس را مردم پیشنهاد دادند که هم قیمت در بازار خودرو چندنرخی شود و دوباره صفهای طویل خرید ایجاد شود. بهنظر یک جای کار میلنگد همیشه مردم مقصر این گرانیها و صفها نیستند. بیشتر به نظر میرسد که اتخاذ تصمیمات فکرنشده سهم عمدهای در بهوجود آمدن این شرایط دارد. در این خصوص نیز، فرهاد طهماسبی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از سیستم فروش خودرو توسط خودروسازان، گفت: متأسفانه دو خودروساز با روح و روان مردم بازی میکنند و مشخص نیست چه کاری انجام میدهند و البته این سؤال نیز وجود دارد که چرا پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نیستند. وی افزود: این نقد به دولت وارد است که چرا برای ساماندهی اصولی خودروسازان ورود نمیکند چرا باید هر طور دوست دارند عمل کنند و نرخگذاری داشته باشند؛ بنابراین این سؤال در افکار عمومی مخابره میشود که دولت واقعاً زورش به خودروسازان نمیرسد یا اینکه نمیخواهد اقدامی در این رابطه انجام دهد. اگر دولت نمیتواند این اقدام را انجام دهد به صراحت اعلام کند که چه افرادی پشت این قضایا هستند. وی عنوان کرد: آقای وزیر را مصمم میبینیم که با این موضوع برخورد کند و وارد صحنه هم میشود اما در عمل هیچ اتفاقی نمیافتد؛ واقعاً در تعجب هستم که این خودروسازان چه قدرتی دارند که فشارها بر آنها تأثیرگذار نبوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: خودروسازان هر قیمتی بخواهند به مردم تحمیل میکنند و در حقیقت دارند به مردم ظلم میکنند و باید این موضوع درست شود، نه اینکه دغدغه آقایان این باشد که خودروها در بورس کالا عرضه شود یا اینکه شورایرقابت برای آنها نرخگذاری کند. لذا طرح چنین موضوعاتی فقط صورتمسأله را پاک میکند و هیچ اتفاق مثبتی برای مردم نمیافتد. طهماسبی؛ تأکید کرد: باید فکر و تدبیر دولت این باشد که چگونه خودرو را با نرخ کمتر و متناسب با درآمد اکثر خانوارها به دست مردم برساند و اگر توانستند قیمت خودروها را تعدیل کنند، قطعاً این یک کار بسیار خوبی است نه اینکه هر ماه خودروها حدود ۵۰ میلیون تومان در بازار افزایش قیمت داشته باشند. وی تصریح کرد: با این وضعیت اصلاً مردم این دو خودروساز را نمیخواهند و بساط خود را جمع کنند و ما اشتغالزایی این خودروسازان که ضررشان بیشتر است را هم نمیخواهیم و درب آنها بسته شود، این خودروسازها چه دانشی را افزایش دادند و یا بروز کردند که بگوییم اگر جمع شوند دانش فنیمان از دست میرود باید واقعیت را بیان کرد که در حال مونتاژ هستند. او گفت: متأسفانه هرچه هم در زمینه وضعیت خودروسازیها فریاد زده میشود هیچ گوش شنوایی نیست. البته بحث فقط این دولت نیست، متأسفانه هر دولتی روی کار آمده است زورشان به این خودروسازها نمیرسد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از اینکه خودروسازان شرط ثبت حساب وکالتی برای ثبتنام خودرو و شروط جدید مطرح کردهاند، اظهار کرد: حساب وکالتی بورکراسی اداری را افزایش میدهد و بخشی از مشتریان کمدرآمد جامعه را که بهصورت آنی پول خرید خودرو را نمیتوانند تهیه کنند را از چرخه خرید حذف میکند. طماسبی؛ گفت: در حالحاضر شیوه قرعهکشی برای فروش خودرو و چنین موضوعاتی در شأن مردم کشورمان نیست و باید این سیستم فروش برداشته شود تا مردم به خودروهای دلخواه خود و با قیمت مناسب دست پیدا کنند. همچنین رشیدیکوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز، با اعلام مخالفت و مضحک دانستن روشهای فروش خودرو در بورس کالا و قرعهکشی به دیدهبان ایران، گفت: فروش خودرو در بورس دلالپروری است روش درستی برای عرضه خودرو نیست. چرا خودروسازان برای قرعهکشی فقط شروط کدملی و داشتن گواهینامه را لحاظ کردهاند؟ در این صورت است ۱۰ میلیون نفر ثبتنام میکنند برای خودرویی که فقط چند هزار تولید داشته است. وی تصریح کرد: افرادی که خودرو دارند و در قرعهکشی ثبتنام میکنند در واقع افرادی هستند که میخواهند سرمایه خود را تبدیل به احسن کنند در حالیکه افرادی هستند که خودرو ندارند و میخواهند ماشین بخرند پس با این روش افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند شناسایی میشوند پس با این شرط جدید ایرانخودرو، تعداد ۱۰ میلیون متقاضی به چند هزار تقلیل مییابد. رشیدیکوچی؛ اظهار کرد: عدهای فقط برای بختآزمایی در قرعهکشی خودرو ثبتنام میکنند زیرا چیزی از دست نمیدهند و شاید فقط با پرداخت ۱۰ هزار تومان هزینه ثبتنام میخواهند شانس خود را در قرعهکشی ببینند اگر برنده شدند که شانس خوبی دارند و با تبدیل به احسن، خودروی بهتری سوار میشوند و حداقل ۲۰۰میلیون تومان سود کردند ولی اگر هم برنده نشدند چیزی از دست نمیدهند.
دیدگاه بسته شده است.