کارآمدی مجلس باید بر اساس نظرات کارشناسی و عقلانیت باشد

  نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس با انتقاد از این که عدم کارکرد مناسب گروه‌های سیاسی از آسیب‌های مجلس است گفت: مجلس باید عمل‌گرا و کارآمد و بر اساس عقلانیت و خرد باشد. به گزارش ایسنا، محمد حسین میر‌محمدی اظهارکرد: یکی از آسیب‌هایی که گروه‌های سیاسی دارند این است که متأسفانه بیش‌تر این […]

 

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس با انتقاد از این که عدم کارکرد مناسب گروه‌های سیاسی از آسیب‌های مجلس است گفت: مجلس باید عمل‌گرا و کارآمد و بر اساس عقلانیت و خرد باشد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین میر‌محمدی اظهارکرد: یکی از آسیب‌هایی که گروه‌های سیاسی دارند این است که متأسفانه بیش‌تر این فکر را دارند که چه کسانی با فکر و مشی آن‌ها موفق است و اساس بحث‌های کارشناسی کار را در اولویت دوم و سوم قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که مجلس باید مستقل، عمل‌گرا و کارآمد باشد، گفت: مجلسی که در آن افرادی از گرو‌ه‌های سیاسی و با سفارش و معرفی آن‌ها حضور داشته باشند و بیش‌تر منویات گروه‌های سیاسی‌شان را دنبال کنند کارآمدی لازم را ندارد.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس تأکید کرد: کارآمدی مجلس باید بر اساس نظرات کارشناسی، عقلانیت، حکمت و خرد باشد، نه بر اساس این که آیا دولت و یا جریاناتی موافق فکرش هست یا خیر؟ و آیا در این شرایط مجلس چه مواضعی باید بگیرد که با طیف سیاسی و خط فکری سیاسی بخواند.

 

اراده مردم پشتوانه قدرت ما در عرصه سیاست است 

بحث خبرگان بحث بسیار مهمی است، در حقیقت حضور در خبرگان و حضور در انتخابات بزرگ خبرگان انتخاب بلاواسطه آگاهان و هوشمندان خبره و انتخاب با واسطه رهبر و ولی امر و امام امت اسلامی است.

انتخابات فرصت مناسبی است تا مهم‌ترین مؤلفه‌ها و شاخصههای انقلاب اسلامی را مرور کنیم.

اصل اول ایران، اسلام و انقلاب پدیدههای به هم پیوسته و در هم تنیدهاند.

اصل دومی که انقلاب بر آن تأکید دارد، وحدت اسلامی و ملی ماست.

انقلاب اسلامی و امام عظیم‌الشأن ما بر وحدت اسلامی و ملی تأکید داشتند. ملیت و اسلامیت ما دو برگ در هم تنیده و جدا ناشدنی هستند. در این میان تعامل و همگرایی همه اقوام، نژاد‌ها و مذاهب اسلامی بسیار مهم است، هم‌افزایی حوزه و دانشگاه به عنوان مهم‌ترین نخبگان ملت از جایگاه بزرگی برخوردار است.

اصل سوم تجلی روح تمدنی اسلامی در انقلاب اسلامی است.

ما معتقدیم که اسلام و ایران در تاریخ خود همواره جلوهگاه یک روح تمدنی بوده‏اند، روح تمدنی یعنی ما یک پیامی داریم که به همه قلمروهای بشر پاسخ میدهد و برای بشر معاصر پیام نو می‏آورد.

اصل چهارم وحدت اسلامی و بین‌الملل اسلامی است.

به فضل الهی امروز شاهد هستیم که به رغم همه توطئهها، عظمت ملت ایران و اندیشه‌های تابناک امام و انقلاب اسلامی در جهان یک زنجیرهای از بینالملل اسلامی را شکل داده است.

بین‏الملل اسلامی که ما میگوییم یعنی، نفی التقاط، تحجر، افکار افراطی و تکفیری که جهان اسلام را دچار دگرگونی و فروپاشی میکند. ما همیشه پرچم‏دار همگرایی امت اسلام و بین‏الملل اسلامی هستیم.

اصل پنجم عقلانیت در کنار انقلابی بودن.

گاهی بین این دو ناسازگاری تفسیر میشود که تفسیر غلطی است. ما عقلانیت، حکمت و هوشمندی ملت ایران را برآمده از اندیشه انقلاب، اسلام و امام می‏دانیم؛ اما عقلانیتی که با انقلابی بودن، شجاعت و مبارزه با ستمگران درآمیخته است، نه انقلابی‌گری که ریشه در تحجر و خشکی و جنود دارد.

اصل ششم عدالت محوری، مستضعف‌گرایی، استکبار ستیزی و پرهیز از تجملات به ویژه در زندگی مسؤولان است. این اصل مهمی در اندیشه امام و انقلاب اسلامی است که مردم باید از مسؤولان بخواهند.

اصل هفتم پیشرفت و توسعه علمی است.

در گفت‌و‌گوی با مقامات و شخصیت‌های علمی جهان، مکرر دیده‏ام که مایه شگفتی است. یک ملتی علیرغم این همه توطئه‌ها، تحریم‌ها، جنگ تحمیلی و هزاران مصیبتی که بر آن‌ها تحمیل کردند اما با این وجود دانشگاه، جوانان، صنعتگران و کارگران همه در مسیر توسعه کشور به پیش رفتند.

امروز برحسب ارزشیابیهای بین‏المللی در تولید عملاً در منطقه رتبه اول را داریم. در فن‌آوری‌های پیشرفته از جمله انرژی هستهای با دست خالی، اراده دانشگاه و صنعتگرانمان کاخ‏های بزرگی را بنا کردیم و این پیشرفت البته باید بر الگوی ایرانی اسلامی استوار شود. همچنین لازم است این پیشرفت با اعتماد به نفس استمرار پیدا کند و بر پایه‏های اقتصاد مقاومتی رشد خود را در همه بخش‌ها ادامه دهد. معنای سخن این نیست که ما مشکل نداریم، ضعف نداریم، بلکه معنای سخن این است که گام‏های بزرگی برداشته‏ایم.

اصل هشتم مردم سالاری دینی است.

قانون اساسی ما جلوه‏گاه یک تئوری جدید مردم‏سالاری استوار بر پایه‌های ارزش‏های اخلاقی و دینی است که در انتخابات‌های گوناگون، با تعیین همه ارکان قدرت، بر اساس آرای مردم و اوج آن هم اسلامیت در خبرگان و ولایت فقیه متجلی میشود. این مردم‌سالاری دینی و اندیشه ولایت فقیه یک اندیشه مترقی و ضامن صیانتگر از ارزش‏‌ها و جمهوریت نظام اسلامی است. این‌ها به هیچ نحو از یکدیگر جدا نیستند.

این به معنای این نیست که در درون کشور با آسیب‏های اجتماعی مواجه نیستیم. دشمنان زیادی در جهان، مقابل ما قرار دارند. هراس از اسلام، انقلاب و ایران ترویج می‌شود، تکفیر در حال ایجاد تفرقه در میان امت اسلام است. در عین حال فکر می‌کنم علی‌رغم تهدیدها، ضعف‏‌ها و دشمنیها، توان شما ملت در پرتو قانون اساسی و اندیشه امام و زعامت فقیه عادل، شجاع و دارای تدبیر می‌تواند بر همه مشکلات فائق شود.

 

     (آیت ا… علیرضا اعرافی)