مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اشاره به نقش بهسزای آلایندگی خودروهای دیزلی و کیفیت سوخت بر آلودگی هوا، گفت: اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حملونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلایندههای گازی و ذرات معلق در سال کاهش پیدا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی میرزاییقمی؛ درباره برقی شدن موتورسیکلتهای کار براساس […]
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اشاره به نقش بهسزای آلایندگی خودروهای دیزلی و کیفیت سوخت بر آلودگی هوا، گفت: اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حملونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلایندههای گازی و ذرات معلق در سال کاهش پیدا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی میرزاییقمی؛ درباره برقی شدن موتورسیکلتهای کار براساس پروژههای هدفگذاری شده بیستودومین شنبه امید و افتخار با موضوع حملونقل پاک، اظهار کرد: پروژه برقیسازی موتورسیکلتها تأثیر قابلتوجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد. براساس محاسبات انجام شده، اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حملونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلایندههای گازی و ذرات معلق بهصورت سالیانه کاهش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: در صورت تحقق برآورد اقتصادی در حوزه سلامت با ورود موتورسیکلتهای برقی و استفاده از آنها بهصورت سالیانه ۳۰ میلیون تومان منفعت در حوزه بهداشت و درمان برای شهر فراهم خواهد شد. میرزاییقمی؛ با اشاره به تأثیر استفاده از موتورسیکلت برقی بر کاهش مصرف سوخت، گفت: هر موتورسیکلت برقی که به چرخه حملونقل اضافه میشود، سالیانه ۶۰۰ لیتر کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای برقی حداقل ۱۴ میلیون تومان در بخش سوخت صرفهجویی خواهند داشت، گفت: بهطور کلی برقی شدن هر موتورسیکلت ۴۴ میلیون تومان منفعت اقتصادی در حوزههای سوخت و سلامت به همراه دارد.
سهم موتورسیکلتها از آلودگی هوای پایتخت
میرزاییقمی؛ در ادامه، اظهار کرد: ملاک برای هر نوع تصمیمگیری سیاهه انتشار آلودگی هوا است. براساس سیاهه انتشار سال۹۶ تردد موتورسیکلتها ۲۱ درصد موجب انتشار آلایندههای گازی و ۱۰ درصد انتشار ذرات معلق هوا میشود. لازم است این اطلاعات بهروزرسانی شوند تا محاسبات اخیر دقیقتر باشند. وی با اشاره به اینکه در حالحاضر آلاینده معیار، ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون هستند، گفت: یکی از دلایل اصلی تولید این آلاینده، وسایل نقلیه دیزلی اعم از سبک، سنگین و نیمهسنگین است. میرزاییقمی؛ ادامه داد: وانت، ون، مینیبوس و کامیونهای سنگین دیزلی سهم ۳۳ درصدی در انتشار ذرات معلق دارند. بر این اساس عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران وسایل نقلیه دیزلی هستند. میرزاییقمی؛ در پایان با اشاره به وضعیت کیفی سوخت، گفت: کیفیت سوخت بر افزایش آلودگی هوا تأثیر دارد. افزایش آلاینده دیاکسید گوگرد، نشاندهنده وضعیت کیفیت سوخت است اما اوجگیری شاخص آلودگی هوا بهگونهای که برای گروههای حساس یا همه گروهها ناسالم شود، به دلیل وجود ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون در هوای تهران و تمام کلانشهرهاست.
دیدگاه بسته شده است.