بخش خصوصی پیشگام شفاف‌سازی است

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران‌ بخش خصوصی پیشگام شفاف‌سازی است نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران، درباره لزوم حاکمیت شفافیت در همه ارکان کشور گفت: بخش خصوصی همواره از نبود شفافیت در کشور آسیب دیده است و به عنوان یک نهاد فراگیر و نهاد عمومی مفتخریم که گزارش بودجه خود را در […]

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران‌

بخش خصوصی پیشگام شفاف‌سازی است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران، درباره لزوم حاکمیت شفافیت در همه ارکان کشور گفت: بخش خصوصی همواره از نبود شفافیت در کشور آسیب دیده است و به عنوان یک نهاد فراگیر و نهاد عمومی مفتخریم که گزارش بودجه خود را در معرض عموم قرار می‌دهیم تا همه بدانند بخش خصوصی پیشگام شفاف‌سازی است.

به گزارش ایرنا، پدرام سلطانی مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی را مسایل بانکی و تأمین مالی ذکر نمود و اظهارکرد: سهم بخش خصوصی از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده در ۴ ماه نخست امسال مشخص نیست.

وی با اشاره به این‌که میزان تسهیلات پرداخت شده نسبت به سال گذشته ۶ تا ۷ درصد رشد داشته است، افزود: این منابع به بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات پرداخت شده است اما سهم بخش‌های دولتی، شبه‌دولتی و خصوصی از این تسهیلات مشخص نیست.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: برای احصای آمار در کشوری که در مسیرگذار است، باید تقسیم تسهیلات برای بخش خصوصی و دولتی و همچنین سهم صنایع کوچک و متوسط به تفکیک مشخص شود.

سلطانی میزان کفایت سرمایه در کشور را ۴ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در کشورهای دنیا بیش از ۸ درصد است. ضریب ریسک در بانک‌های ما بسیار بالا و ۳ درصد ضریب ریسک مشابه نمونه جهانی است.

وی مدعی شد یکی از دلایل کندی برقراری روابط بانکی با دنیا نظام بانکی پرریسک است و ما باید نظام بانکی خود را بهبود بخشیم.

نایب رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره مؤسسات پولی و بانکی غیرمجاز گفت: مؤسسات پولی و بانکی غیرمجاز قاچاقچیان بانکی و مالی کشور هستند؛ آن‌‌ها نقشی مخرب در اقتصاد دارند و موجب بالا ماندن نرخ سود بانکی شده‌اند.

سلطانی یکی از دلایل مؤثر در رشد مؤسسات غیرمجاز را نبود برخورد قاطع با آن‌‌ها عنوان و تأکید‌کرد دولت باید در این زمینه به‌طور جدی وارد شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این‌که نظام پولی و بانکی کشور به طراحی و اصلاح ساختار جدی و اساسی نیاز دارد، گفت: رکود حاکم بر اقتصاد کشور دولت و بخش خصوصی را در شرایط بی‌سابقه‌ای قرارداده است.

سلطانی در ادامه دیدگاه‌های خود برای بهبود فضای کسب‌و کار در کشور را خواسته اصلی بخش خصوصی عنوان‌کرد و اصلاح نظام مالی کشور با حذف مقررات و مجوزهای زاید، اصلاح سریع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده، تناسب بخشیدن به نرخ ارز را از جمله این راهکار‌ها برشمرد.

نایب رییس اتاق ایران به جریان انداختن مؤثر ابزارهای مؤثر پولی‌و مالی، اتخاذ رویکرد اقتصادی در قاچاق کالا و اصلاح بوروکراسی بی‌هدف اداری و شفافیت در اقتصاد را از ضرورت‌های بهبود فضای کسب‌و کار عنوان کرد.

سلطانی ادامه داد: اتاق بازرگانی نهاد بخش خصوصی و محل طرح مسایل و راهکار‌ها و مشاور ۳ قوه است و باید در همه موارد متانت و تعادل خود را حفظ کنیم و آن‌چه از همکاران خود انتظار داریم این است که نقد‌ها را در عین حفظ احترام و ادب بیان کنند.

 

وی با بیان این‌که یکی از وظایف اتاق، اخذ راهکار برای حل تضاد منافع صنایع مختلف است، گفت: باید در یک سازوکار درونی به رفع تضاد منافع در صنایع مختلف بپردازیم و نقطه‌ای بهینه را برای منافع صنوف و صنایع پیدا کنیم.