فعالان صنعت پوشاک اعلام کردند نیاز تولیدکننده داخلی پوشاک به حمایت برای حضور در بازار جهانی تولیدکنندگان صنعت پوشاک حضور مؤثر در داخل کشور و متعاقب آن بازارهای جهانی را در گرو اقدامهای حمایتی دولت از بهبود روابط سیاسی تا جلوگیری از ورود کالای غیرمجاز میدانند. به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان داخلی با توجه به گذشت […]
فعالان صنعت پوشاک اعلام کردند
نیاز تولیدکننده داخلی پوشاک به حمایت برای حضور در بازار جهانی
تولیدکنندگان صنعت پوشاک حضور مؤثر در داخل کشور و متعاقب آن بازارهای جهانی را در گرو اقدامهای حمایتی دولت از بهبود روابط سیاسی تا جلوگیری از ورود کالای غیرمجاز میدانند.
به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان داخلی با توجه به گذشت چندین ماه از اجرای برجام در کشور در انتظار رخدادهای خوبی در صنعت نشستهاند تا چرخ کارخانهها و صنایع دوباره به چرخش درآید.
طرح تکاپو یکی از طرحهای کنونی در حال اجرا از سوی معاونت اشتغال و توسعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه بنگاههای خرد و اتصال آنها به بنگاههای بزرگتر و فعال است که میتواند در عرصه پوشاک نیز راهگشا باشد.
بیش از ۵۲۰ هزار نفر در صنعت پوشاک کشور بهکار و تولید مشغولند اما واردات غیرمجاز و حتی مجاز (بدون یا با تعرفه اندک) در این زمینه اجازه رشد صنعت داخلی را نمیدهد.
به باور کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک، میتوان با اتخاذ راهکارهای توسعهای، اشتغال بالایی را از طریق این صنعت در کشور رقم زد.
**جلو ورود بیرویه کالای قاچاق را بگیرید
سامان تاجیک یکی از تولیدکنندگان پوشاک، نگران ورود بیرویه محصولهای ابتدایی و نهایی این صنعت به کشور است و به ایرنا میگوید: تولید داخلی پوشاک پاسخگوی نیاز جمعیت کشور نیست و به همین دلیل قاچاق کالای پوشاک در گشور گسترش یافته است.
وی میافزاید: در صورتی که بتوانیم فقط ۱۰درصد قاچاق کالا را کنترل کنیم اتفاق خوبی در عرصه صنعت پوشاک کشور رخ میدهد.
این فعال صنعت پوشاک ادامه میدهد: اگر ورود پوشاک در حد چمدانی بود مشکلی نداشتیم اما متأسفانه پوشاک به شکل کانتینری به کشور وارد میشود که باید آن را مهار کرد؛ زیرا این حجم از واردات، تولیدکننده داخلی را زمین میزند.
به گفته تاجیک، بهطور عام تعرفهای به پوشاک وارداتی تعلق نمیگیرد یا میزان آن بسیار اندک است که همین موضوع سبب ارزانی پوشاک خارجی میشود و تولید داخلی نمیتواند با آن رقابت کند.
وی میگوید: تولیدکننده داخلی عوارض گوناگونی میدهد که قدرت رقابت با تولیدکننده خارجی از او سلب میشود.
به گفته این تولیدکننده پوشاک، باید برای برندهای خارجی در نظر مالیات گرفته شود. در آن صورت میتوانیم حتی با برندهای معروف نیز رقابت کنیم.
** محصول ایرانی میتواند با برندهای اروپایی رقابت کند
میثم میوند تولیدکننده تریکو و انواع پارچههای صندلی به ایرنا میگوید: کشورهایی مانند چین و ترکیه با صنعت نساجی و پوشاک ایران رقابت میکنند. تعرفه پایین برای واردات به نوعی حمایت از این کشورها محسوب میشود و هرگونه تأخیر در رفع این مشکل باعث میشود فرصتها را از دست بدهیم.
مدیرعامل این کارخانه تولیدکننده پوشاک در شهرستان محلات استان مرکزی تأکید میکند محصول ایرانی میتواند با برندهای اروپایی رقابت کند اما به دلیل هزینههای سربار، قیمت تمام شده افزایش مییابد.
وی تأکید میکند با وجود کیفیت خوب محصول داخلی، شناساندن آن حتی به مردم خودمان به دلیل اشباع بازار از کالای قاچاق و وارداتی، دشوار است.
میوند میافزاید: در روسیه و ارمنستان بازار داریم اما به دلیل روبهرو شدن با مشکلات گمرکی و پرداخت نشدن یارانه صاداراتی موفق به صادرات نیستیم.
وی میگوید: درصددیم بتوانیم راهی به بازارهای جهانی بیابیم و ارسال کالای تولیدی به قیمت تمام شده بدون سود را آغاز کنیم تا پارچه خود را به بازارهای دیگر کشورها معرفی کنیم.
مدیرعامل این کارخانه پارچهبافی میافزاید: ترکیه حاضر است به من سفارش تولید پارچه بدهد و آن را به نام خود به روسیه صادر کند اما ما درصددیم برند خود را در بازار جهانی مطرح کنیم. هنوز این پیشنهاد را قبول نکردهایم اما ممکن است به لحاظ مالی مجبور شویم قبول کنیم.
به گفته وی، هزینههای حملو نقل، گمرک و مالیاتهای دیگر باعث میشود قیمت پارچه تولیدی ایران برای خریدار گران تمام شود.
به گفته وی، اتاق صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات برای کمک در این زمینه قولهایی دادهاند.
** جنس ارزان و کم کیفیت چین و ترکیه بازار ایران را گرفته است
مرسده کیانی تولیدکننده جوان مجموعهای شامل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و دوزندگی با ۷۰۰ نفر شاغل در شهر اردبیل به ایرنا میگوید: ماشینهای کارخانه از کشور آلمان است و با توجه به اینکه پیش از آغاز تحریمها آنها را خریدیم با مشکلی روبهرو نشدیم.
کیانی میافزاید: ما صادرات نداریم زیرا ۸۰درصد تولیدات ما در بازار داخلی بفروش میرسد و برای بسیاری از برندهای داخلی تولید میکنیم.
این تولیدکننده که تولید پارچه را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است، تأکید میکند توانایی پوشش بازار کشور را داریم اما باید ورود پوشاک را در کشور تعرفهدار کرد تا کالای ساخت داخل با نمونه خارجی رقابت کند.
وی میگوید: متأسفانه بازار پوشاک ایران توسط کشورهای چین و ترکیه اشغال شده است و خریداران با وجود مرغوبیت کالای ساخت داخلی، به علت قیمت پایین به سوی کالای کشورهای دیگر میروند.
کیانی میافزاید: پوشاک ایرانی قابلیت رقابت با بسیاری از برندهای برتر را دارد اما وضعیت بازار داخلی چندان خوب نیست و کارگران تولید پوشاک به شکل کارمزدی فعالیت میکنند.
** گشایشهای برجام برای واردات مواد اولیه نساجی
احسان ترابی یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت نساجی کشور، میگوید: به علت تحریمها برای واردات پنبه از تاجیکستان با مشکل زیادی روبهرو بودیم که با توافق هستهای و رفع تحریمها نه فقط مشکلات واردات از تاجیکستان از بین رفت، بلکه از ژاپن نیز پنبه وارد میکنیم.
وی که از سال ۱۳۳۷ پوشاک تولید میکند، ادامهمیدهد: برای تولید البسه نظامی با پاکستان و سوریه وارد مذاکره شدهایم.
به گفته وی، خوشبختانه اعتماد به صنعت در دولت یازدهم رو به بهبود بوده و اتکا به تولید افزایش یافته است.
ترابی معتقد است برای بهبود تعاملات بینالمللی در زمینه صادرات به بهبود روابط سیاسی با دیگر کشورها نیاز است.
وی تأکید میکند باید جلو واردات بیرویه کالاهایی که توان تولید آنها در داخل هست، گرفته شود تا تولید داخلی افزایش یابد.
** ۳ سال فرصت داریم به داد صنعت پوشاک کشور برسیم
طرح «تکاپو» یکی از طرحهای کنونی در حال اجرا از سوی معاونت اشتغال و توسعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه بنگاههای خرد و اتصال آنها به بنگاههای بزرگتر و فعال است که میتواند در عرصه پوشاک نیز راهگشا باشد.
مدیر توسعه رسته پوشاک تهران در طرح تکاپو به ایرنا میگوید: صنعت پوشاک کشور به مدت ۳ سال به کمک نیاز دارد و در صورت غفلت، این صنعت نابود میشود.
علیرضا مردفرد اعلام میکند نزدیک به ۶۰ درصد پوشاک موجود در بازار داخل از مبادی قانونی یا قاچاق وارد کشور میشود و میافزاید: اکنون تولیدکننده داخلی به بازار نیاز دارد و هدف طرح تکاپو اتصال تولیدکنندگان کوچک به تولیدکنندگان بزرگ است.
درددلهای تولیدکنندگان صنعت نساجی و پوشاک و همچنین دیدگاه مدیر رسته پوشاک طرح تکاپو نیاز این صنعت به تحول و پوستاندازی حکایت دارد؛ صنعتی که به گفته مردفرد، در صورت توسعه میتواند بیش از دو میلیون شغل (چهار برابر میزان کنونی) را در کشور ایجاد کند.
مردفرد معتقد است: ترکیه با دامپینگ و چین با تولید ارزان تهدیدی برای بازار داخلی پوشاک ایران به شمار میروند و در صورتی که تا ۳ سال آینده اتفاق خوبی در این رسته نیفتد صنعت پوشاک کشور برای همیشه نابود میشود.
توسعه اشتغال در کشور نه نیازمند پول است و نه راهکارهای خلقالساعه. اشتغال به تدبیر نیاز دارد.
ایران کشوری است با توانمندیهای فراوان در زیرساختها و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده؛ بنابراین اندکی برنامهریزی هدفمند در چارچوب اقتصاد مقاومتی و سیاستهای حمایت از تولید داخلی چاره کار برای افزایش اشتغال و سرعت بخشی به چرخ اقتصاد دروننگر و برونگراست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.