چتبات یا ربات گفتگوگرِ چتجیپیتی میتواند به هر سؤالی پاسخ دهد، برای حل مسائل پیچیده دوره مدرسه و حتی دوره دانشگاه راهحل ارایه کند و تنها ظرف چند ثانیه در هر موضوعی مقاله و تحقیقی بنویسد. به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، ابزارهای جدید هوشمصنوعی (AI) مانند چتجیپیتی (ChatGPT) معلمان و اساتید دانشگاه را […]
چتبات یا ربات گفتگوگرِ چتجیپیتی میتواند به هر سؤالی پاسخ دهد، برای حل مسائل پیچیده دوره مدرسه و حتی دوره دانشگاه راهحل ارایه کند و تنها ظرف چند ثانیه در هر موضوعی مقاله و تحقیقی بنویسد. به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، ابزارهای جدید هوشمصنوعی (AI) مانند چتجیپیتی (ChatGPT) معلمان و اساتید دانشگاه را نسبت به کاهش کارآیی شیوههای رایج آموزش نگران کرده است. چتجیپیتی (ChatGPT) ، قدرتمندترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوشمصنوعی است که تا به حال توسط شرکت اوپنایآی (OpenAI) توسعه یافته است. چتبات یا ربات گفتگوگرِ چتجیپیتی میتواند به هر سؤالی پاسخ دهد، برای حل مسائل پیچیده دوره مدرسه و حتی دوره دانشگاه راهحل ارایه کند و تنها ظرف چند ثانیه در هر موضوعی مقاله و تحقیقی بنویسد.
پاسخها و راهحلهای ارایه شده
از سوی چتجیپیتی و کیفیت مقالههای نوشته شده توسط او، برای برآورده کردن انتظارات معلمان دوره متوسطه و حتی استادهای دوره کارشناسی نیز کافی به نظر میرسد. سیسیل کاتلین، معلم دبیرستانی در شهر تور فرانسه به یورونیوز نکست، گفت: «همه ما از این که چتجیپیتی چقدر سریع و مناسب پاسخ میدهد، شگفتزده شدهایم.» کاتلین؛ میگوید: ۸۰ تا ۹۰ درصد از همکارانش با رواج استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی مخالفند، چرا که به راهی برای تقلب دانشآموزان بدل شده و روند یادگیری آنها را مختل میکند. در ایالات متحده، مدارس دولتی در نیویورک و سیاتل تصمیم گرفتهاند که دسترسی به چتجیپیتی را از طریق شبکه اینترنت بیسیم (WiFi) خود مسدود کنند. در فرانسه نیز دانشگاه معتبر سیانس پو (Sciences Po) در پاریس به تازگی استفاده از آن را برای دانشجویان خود ممنوع کرده است.
اما آیا چنین محدودیتها و ممنوعیتهایی واقعاً مؤثر هستند؟
آملی کوردیه؛ مدرس هوشمصنوعی در دانشگاه لیون۱ معتقد است: «در چند سال آینده، دانشآموزانی که ما الان محدودشان میکنیم با افرادی روبهرو خواهند شد که حق استفاده از چتجیپیتی را داشتهاند و به همین دلیل راه درست استفاده از آن را یاد گرفتهاند و فهمیدهاند که تا چه حد میتوان به محتوای تولیدی آن اعتماد کرد.» کوردیه؛ یادآور شد: «جهان الگوریتمهایی که چتجیپیتی به آن متکی است به اسناد و صفحات وبی که توسعهدهندگان آن به مدل دادهاند، خلاصه میشود و به همین دلیل توانایی آن در درک واقعیتهای قابل تأیید بسیار ضعیف است.» بنابراین متن تهیه شده توسط چتجیپیتی میتواند حاوی نقلقولهای اشتباه و اطلاعات نادرست باشد. آلن گودی؛ دانشیار بخش دیجیتال در مدرسه کسبوکار نئوما (NEOMA)، در حال بررسی سناریوهای متفاوتی برای روشهای آموزش است که با واقعیت ابزارهای هوشمصنوعی سازگار باشد. یکی از آنها تطبیق روشهای ارزیابی دانشآموزان و دانشجویان با برگزاری امتحانات حضوری در کلاس یا ارایه شفاهی است. وی گفت: «اگر چتجیپیتی امتحانی را با موفقیت پشت سر بگذارد، باید سؤالهای آن امتحان را تغییر دهیم.» گودی؛ یادآور میشود که با فراگیر شدن استفاده از ماشینحساب، تدریس ریاضیات متوقف نشد بلکه دستورالعملی برای محدود کردن استفاده از آن در مدارس اعمال شد. سام آلتمن؛ مدیرعامل اوپنایآی (OpenAI) هم در مصاحبه اخیرخود مثال گوگل را زده و گفته که پیش از فعالیت این موتور جستجو، چیزهای زیادی را حفظ میکردیم ولی با ظهر گوگل روش تدریس تغییر کرد و این روزها نیز با خلق چتجیپیتی در آستانه انقلاب دیگری در عرصه آموزش هستیم. سیسیل کاتلین؛ معلم دبیرستانی در شهر تور فرانسه، میگوید: «چتجیپیتی فرصتی برای یادگیری به شیوهای متفاوت برای کودکانی که زبان مادری آنها فرانسوی نیست یا معلول هستند، فراهم میکند چون که میتواند متنی با سطوح مختلف زبان تولید کند.» کاتلین؛ استفاده از چتجیپیتی را آغاز کرده و به عنوان نمونه از دانشآموزانش میخواهد که یک تکلیف انجام شده توسط چتجیپیتی را به روش بهتری انجام دهند یا مطلب تهیه از سوی آن را ارتقاء دهند. او به سایر همکاران خود نیز توصیه کرد که با توجه به شتاب بالای تحول دیجیتال، خود را برای انطباق با آن و یافتن روشهای آموزش جدید آماده کنند.
——–
دیدگاه بسته شده است.