با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه

ایمنی معادن ارتقاء می‌یابد

گروه زمین‌ومعدن – معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، اعلام کرد: تفاهم‌نامه سه‌جانبه متشکل از ایمیدرو، معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت و وزارت کار، برای ارتقای سطح ایمنی معادن منعقد خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وجیه‌ا… جعفری؛ در نشست با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اظهار داشت: تفاهم‌نامه ایمنی معادن پس از تشکیل […]

گروه زمین‌ومعدن – معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، اعلام کرد: تفاهم‌نامه سه‌جانبه متشکل از ایمیدرو، معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت و وزارت کار، برای ارتقای سطح ایمنی معادن منعقد خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وجیه‌ا… جعفری؛ در نشست با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اظهار داشت: تفاهم‌نامه ایمنی معادن پس از تشکیل و بررسی مسائل مربوط به معادن، در بازه‌زمانی کوتاه اجرایی خواهد شد. وی افزود: در طول سال نیز کارگروه مرتبط با این تفاهم‌نامه با برگزاری جلسات مستمر، اقدام به پایش چگونگی اجراء و نتایج نحوه اجرای تفاهم‌نامه خواهد کرد تا بتوانیم با نظارت پایدار به سمت ارتقای ایمنی معادن و تحقق چشم‌انداز صفر گام ‌برداریم. جعفری؛ با بیان اینکه در تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن در قالب بهره‌وری، بهینه و صیانت از ذخایر معدنی و…، به تأمین منابع مالی آن اشاره شده است، گفت: حُسن این تبصره قانونی این است که پیش از واریز حقوق دولتی به خزانه، می‌توان ۲۰ درصد آن را برای این موضوع‌ها برداشت کرد. وی ادامه‌داد: درباره این موضوع، با معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم درصدی از این حقوق را برای ایمنی معادن اختصاص و آن را عملیاتی کنیم. برای انجام یک اتفاق ارزشمند در حوزه ایمنی معادن، نیازمند هماهنگی بیشتر میان نهاد‌ها هستیم.

سه اقدام مهم ارتقای ایمنی

امیر ولدخانی؛ مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست ایمیدرو، در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی معادن، گفت: برای استانداردسازی آموزش، در حال تدوین استاندارد آموزشی با دانشگاه امیرکبیر روی ۳۶ عنوان در سطح کارشناسی و کارگری هستیم و پس از این مرحله، تحت نظارت وزارت کار و دانشگاه مذکور، عملیاتی خواهد شد. وی افزود: با این اقدام، آموزش‌‌ها در معادن استاندارد خواهند شد و در نتیجه در معادن مختلف آموزش‌های مختلف نخواهیم داشت. همچنین، با توجه به نداشتن مدل‌های استاندارد برای تجهیزات، این موضوع اجرایی می‌شود. ولدخانی؛ خاطرنشان‌کرد: با همکاری انجمن مهندسی معدن، کل قوانین و مقرارت ملی و بین‌المللی را مقایسه و موارد هم‌پوشانی، دارای ضعف و اختلاف بررسی و به در اختیار نهادهای مربوطه (وزارت بهداشت، بازرسی و تحقیقات وزارت کار) قرار داده شد تا آیین نامه ایمنی معادن به‌روز شود و بدین‌ترتیب شرایط مناسب‌تری برای نظارت و مطالبه در امور پیمانکاری شرکت‌های تابعه ایمیدرو، داشته باشیم.

طرح تهیه دستورالعمل کنترل ایمنی

غلامرضا ملاطاهری؛ مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز، در این جلسه گفت: طرح پژوهشی تهیه دستورالعمل کنترل ایمنی با همکاری دانشگاه تهران در حال اجراست. در این طرح، اسناد مرتبط با کنترل ایمنی از شرکت‌های بزرگ معدنی دریافت شده و پس از ترجمه و مقایسه به آیین نامه موجود، در قالب یک دستورالعمل کنترل ایمنی در اختیار شرکت‌های قرار خواهد گرفت.

بازخوانی تفاهم‌نامه سال‌های قبل

علی‌حسین رعیتی‌فرد؛ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در این جلسه، اظهار داشت: حوادث حوزه معدن کم تکرار اما پر شدت است، به‌طوری که برد رسانه‌ای و بین‌المللی آن بالا و شدت حادثه زیاد است. وی گفت: در سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو و معاونت روابط کار وزارت کار مبنی بر فعالیت‌های آموزش، ارتقای ایمنی و بهره‌وری و منعقد شد، اما اکنون اعتبار آن به اتمام رسیده و نیاز به اقدام کارشناسی و بازخوانی بین دو طرف برای اجرای مجدد دارد. رعیتی‌فرد؛ ابراز امیدواری‌کرد: هم‌افزایی در بخش آموزش کارگران و نیز ارتقای ایمنی معادن انجام شود تا آسیب‌های این حوزه را به حداقل برسانیم.

ضرورت تداوم آموزش نیروی انسانی معادن

احمدرضا پرنده؛ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی نیز در این جلسه، گفت: توجه به صیانت نیروی کار یکی از اهداف مقدس ما است و باید شرایط را در محیط کار به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا کارگران سالم به خانواده برگردند. وی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۹۰ حادثه برای کارگران معدن رخ داده که ۳۵ مورد به فوت منجر شده است. پرنده خاطرنشان‌کرد: با توجه به تفاهم‌نامه سال ۹۸، در کارگروه مشترک بین ایمیدرو و وزارت کار با محوریت مرکز تحقیقات و دفتر HSE ایمیدرو، برنامه‌ریزی برای آموزش ۱۵۴ هزار نفر- ساعت انجام شد و امیدواریم در تفاهم‌نامه جدید، موضوع تداوم آموزش‌ها در نظر گرفته و نظارت ویژه بر مسؤولان ایمنی معادن انجام شود. وی ادامه‌داد: باید برای نوسازی تجهیزات ایمنی معادن، تسهیلاتی اعطاء شود، آموزش پیمانکاران، مدیران، سرپرستان و کارگران در برنامه باشد و همچنین بازدیدهای مشترک بین کارشناسان ایمیدرو و وزارت کار برقرار شود. مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، بیان‌داشت: معادن بالای ۲۵ نفر باید مسؤول ایمنی داشته باشند و معادن کمتر این میزان نیروی انسانی نیز از آن برخوردار باشند.