کشور به ۳۰ هزار تخت توانبخشی نیاز دارد

وزیر بهداشت کشور به ۳۰ هزار تخت توانبخشی نیاز دارد وزیر بهداشت، توانبخشی را حلقه مفقوده نظام سلامت کشور دانست و با اشاره به ضعف شدید خدمات توانبخشی در کشور گفت: امیدواریم هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه وارد گود شوند. به گزارش ایلنا، سیدحسن‌هاشمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت […]

وزیر بهداشت

کشور به ۳۰ هزار تخت توانبخشی نیاز دارد

وزیر بهداشت، توانبخشی را حلقه مفقوده نظام سلامت کشور دانست و با اشاره به ضعف شدید خدمات توانبخشی در کشور گفت: امیدواریم هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه وارد گود شوند.

به گزارش ایلنا، سیدحسن‌هاشمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ایجاد مراکز توانبخشی ضمن گرامیداشت یاد شهدا در هفته دفاع مقدس گفت: قرار بود این جلسه زودتر از امروز برگزار شود، اما حتماً حکمتی داشته که آن را در هفته دفاع مقدس برگزار کردیم.

وی با بیان این‌که توانبخشی یکی از حلقه‌های مفقوده خدمات در حوزه سلامت است، گفت: امیدواریم با این تفاهم‌نامه، این حلقه مفقوده به نوعی رمز گشایی شده و مشکل مردم حل شود.

هاشمی ادامه داد: حوزه سلامت ما در زمینه توانبخشی بسیار ناتوان است؛ به‌طوریکه امکاناتمان میل به صفر دارد تا این‌که بخواهیم عددی را برایش ذکر کنیم. البته امید من این بود که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ورود کند و کارنامه موفقی از خودش به جای بگذارد تا موجب رضایتمندی مردم باشد و در عین حال خدمات وزارت بهداشت در بخش درمان با خدمات توانبخشی هلال احمر کامل شود. اما متأسفانه تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده، البته ناامید هم نیستیم و امیدواریم هلال احمر به این حوزه ورود کند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهارکرد: پیش از امضای این تفاهم‌نامه، بنیاد شهید کار را آغاز کرده بود و در استان‌هایی چون شیراز، تهران، مشهد، زاهدان و … کار را پیش بردند. بر این اساس امیدواریم تا در همه مراکز استان‌ها در جهت تأسیس مراکز توانبخشی از سوی بنیاد شهید اقدام شود و شاهد یک هم‌افزایی میان وزارت بهداشت و بنیاد شهید باشیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که توانبخشی یکی از حلقه‌های اصلی درمان است، گفت: متأسفانه کشور در این زمینه بسیار ضعیف بوده و تعداد مراکز توانبخشی نیز بسیار محدود است. در حال حاضر شاهدیم که مردم اعمال جراحی را انجام می‌دهند، اما به دلیل نبود امکانات توانبخشی جراحی‌‌ها بی‌اثر می‌شوند. بنابراین این خدمات مغفول است و از بنیاد شهید تشکر می‌کنیم که در این زمینه به نظام سلامت کمک می‌کند. به‌طوریکه در حال حاضر مشغول ساخت مراکز توانبخشی در همه استان‌های کشور هستند.

وی افزود: بر این اساس تا پایان امسال ۱۰ مرکز و ۵۰۰ تخت توانبخشی تحویل داده می‌شود و در سال آینده نیز ۵ مرکز دیگر را به بهره‌برداری می‌رسانند که مجموعاً ۱۰۰۰ تخت توانبخشی را تحویل ایثارگران و مردم می‌دهیم. البته علاقه‌مندیم که در صورت توانایی بنیاد شهید، اداره این مراکز با خود بنیاد شهید باشد و وزارت بهداشت بیش‌تر در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، ارایه مجوز و کمک‌های تخصصی در این مراکز همکاری کند.

هاشمی تأکید کرد: باید توجه کرد این مراکز آنقدر مجهزند و متراژشان بالاست که علاوه بر ایثارگران، سایر مردم هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته آرزو می‌کنم که همه دستگاه‌ها به ویژه هلال احمر در این حوزه وارد گود شده و بخشی از بار توانبخشی را به دوش گیرند.

وزیر بهداشت از نیاز کشور به حداقل ۳۰ هزار تخت توانبخشی خبر داد و گفت: با توجه به تعداد مصدومین، معلولین و بیمارانی که به دلیل سکته‌های مغزی و تصادفات دچار معلولیت می‌شوند، این میزان حداقل تختی است که نیاز داریم. البته تصور می‌کنیم در فاز جاری و اورژانسی نزدیک به ۲۵۰۰ تخت توانبخشی نیاز است که امیدوارم بتوانیم این نیاز را ظرف ۳ سال آینده با این تفاهمی که امضا شده رفع کنیم.

 

هاشمی همچنین گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت ۱۰۰ تخت توانبخشی دارد و البته یک مرکز هم در هلال احمر برای ارایه خدمات توانبخشی وجود دارد که آن‌ها هم ۵۰ تخت توانبخشی دارند. در عین حال ما یک دانشگاه داریم که به عنوان توانبخشی و علوم بهزیستی در تهران و زیر نظر وزارت بهداشت است و تخصص‌های مرتبط را آموزش می‌دهد. بنابراین وزارت بهداشت خودش را موظف می‌کند تا از نظر تربیت نیروهای تخصصی توانبخشی حمایت‌های لازم را انجام دهد.