مهدی قرهداغلی – وزیر صنعت،معدنوتجارت، گفت: با اینکه تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد بیشتر شده، تلفات حوادث جادهای، از چهار و چهاردهم درصد به یک درصد رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، سیدرضا فاطمیامین؛ وزیر صمت، در صحن علنی مجلس، در پاسخ به سؤال حسین گودرزی؛ نماینده ازنا و دورود، ابتدا به ارایه آماری درخصوص کاهش […]
مهدی قرهداغلی – وزیر صنعت،معدنوتجارت، گفت: با اینکه تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد بیشتر شده، تلفات حوادث جادهای، از چهار و چهاردهم درصد به یک درصد رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، سیدرضا فاطمیامین؛ وزیر صمت، در صحن علنی مجلس، در پاسخ به سؤال حسین گودرزی؛ نماینده ازنا و دورود، ابتدا به ارایه آماری درخصوص کاهش تلفات جادهای پرداخت و اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، تعداد کشتهشدگان در تصادفات به یکچهارم کاهش یافته است؛ در سال ۹۹ طبق گزارش مرکز آمار ایران در هر تصادف ۴٫۴ فوتی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ به عدد یک رسیده است. وی افزود: البته حتی یک فرد کشته شده برای تصادفات قابل قبول نیست اما از آنجا که تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد افزایش یافته است، شاهد این کاهش در تلفات جادهای هستیم. وزیر صنعت،معدنوتجارت، افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن به عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو باز میگردد؛ در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای ارتقای ایمنی خودروها انجام شده که میتوان به تعبیه ترمز ضدقفل (abs) اشاره کرد. فاطمیامین؛ یادآور شد: از سال ۹۳ کیسه هوا (ایربک) برای خودروها اجباری و در این ۱۰ سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد. به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جادهای بودیم. فاطمیامین؛ با اشاره به شش اقدامی که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نخستین اقدم در این زمینه اصلاح بنسازهها و پلتفرمهاست زیرا خودروهایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرمهای قدیمی ایمنی مناسبی ندارند. وی الزامی کردن استانداردهای ایمنی و ایجاد مراکز آزمون در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: نبود زیرساختهای کافی در این زمینه سبب میشد تا خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن شش ماه تا یک سال به طول میانجامد. وزیر صنعت،معدنوتجارت، «شبیهسازی تصادف» را اقدام چهارم این وزارتخانه دانست و افزود: همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوریهای نوین در اتصالپذیری اقدامات دیگری است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است. فاطمیامین؛ با یادآوری اینکه حادثه بهبهان نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود، اظهار داشت: نخستین اقدامی که برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی نیاز بود، اصلاح بنسازهها و پلتفرمها در صنعت خودروسازی بود. وزیر صمت، ادامه داد: ۴۵ درصد فولاد خودروهایی تولیدی جدید همچون ساینا و تارا از استحکام بالا برخوردار است اما بن سازههای خودروهای قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد با استحکام بالا برخوردار هستند که نشان میدهد هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد. فاطمیامین؛ با اشاره به اسکن تشخیص زودهنگام تصادف که از سالجاری روی یک خودرو نصب شده است، یادآور شد: این موضوع به عملکرد هنگام تصادف کمک میکند. وی ادامه داد: الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵گانه متوقف شده است. وزیر صمت، اظهار داشت: یکی از این استانداردها که بسیار اهمیت دارد، استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمانبندی مشترک که از اول مرداد ماه سال آینده اجراء خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.عضو کابینه دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف میکند باید برای ایمنسازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه ۲۸ درصد فوتیها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن ۲۲ درصد است. به گفته فاطمیامین؛ اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمنسازی نهایی شده، آنها را ابلاغ کرده و رصد میکنیم که اجراء شود. وزیر صنعت،معدنوتجارت، افزود: یکی دیگر از محورهای استانداردسازی راهاندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راهاندازی میشود و این اقدام برای اولینبار تا پایان سالجاری عملیاتی میشود. وی با بیان اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم، اظهار داشت: با پیگیریهای صورت گرفته، اجرای این طرح تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخشخصوصی تعهد کرده است تا پایان سال آینده آن را راهاندازی و عملیاتی کند. فاطمیامین؛ افزود: این آزمون کمک میکند آزمونهای ایمنی خودرو دقیقتر و سریعتر انجام شوند. وی همچنین اعلام کرد که آزمون هدایتپذیری خودروها نیز از اوایل سال آینده عملیاتی میشود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم، برطرف خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.