گردشگری داخلی در برنامه ششم توسعه از قلم نیفتاده است

  آزادسازی نرخ هتل‌ها، یعنی گرانی معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: گردشگری داخلی در برنامه ششم توسعه از قلم نیفتاده و تبصره‌ «واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها» بدون آن‌که تغییر کند، محکم سر جای خود باقی خواهد ماند. به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از قلم افتادن گردشگریِ داخلی […]

 

آزادسازی نرخ هتل‌ها، یعنی گرانی

معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: گردشگری داخلی در برنامه ششم توسعه از قلم نیفتاده و تبصره‌ «واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها» بدون آن‌که تغییر کند، محکم سر جای خود باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از قلم افتادن گردشگریِ داخلی در برنامه ششم توسعه را رد کرد و در پاسخ به سؤال این خبرگزاری که چرا با وجود نسبتِ بیش‌تر درآمد گردشگری داخلی در برابر گردشگری ورودی، در تشریح این برنامه، به این موضوع پرداخته نمی‌شود، اظهار کرد: گردشگری داخلی در برنامه ششم توسعه از قلم نیفتاده، سهم این گردشگری در اقتصاد کشور دو برابر سهم گردشگری خارجی است، به همین دلیل سامان‌دهی آن برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: سامان‌دهی گردشگری داخلی در دو بخش زمانی و مکانی دنبال می‌شود. ما باید با تنوع‌سازی مقاصد گردشگری که برخلاف سال‌های گذشته محدود به چند نقطه خاص بود‌، همراه با فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط مناسب بتوانیم مردم را تشویق کنیم به نقاط مختلفی سفر کنند. از سوی دیگر با توجه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز از سال که پیک سفر محسوب می‌شود، باید توزیع مناسب زمانی سفر نیز داشته باشیم.

آموزش و پرورش همچنان با تعطیلات زمستانی مخالف است

سلطانی‌فر درباره نتیجه پیگیری تعطیلات زمستانی نیز گفت: پیگیری این موضوع منتفی نشده و ما کماکان آن را دنبال می‌کنیم، البته مهم‌ترین دستگاه متولی این قضیه که آموزش و پرورش باشد هنوز به جمع‌بندی نرسیده و جواب مثبتی نداده است، چرا که در کشور با اقلیم متفاوتی مواجه هستیم. با این حال ما باور داریم تعطیلات زمستانی باید باشد.

او همچنین درباره مداخله این سازمان در موضوع نرخ‌گذاری هتل‌ها، با توجه به مغایرت دستور معاونت گردشگری با آیین‌نامه مصوب دولت که این اختیار را به استان‌ها محول کرده است، اظهار کرد: تا وقتی تعداد قابل توجهی از هتل‌‌ها با استاندارد‌ها هماهنگی نداشته باشند، ما باید نرخ‌گذاری کنیم و حق با ما (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) است. این دعوای معاونت گردشگری نیست، چون این معاونت که مسأله شخصی ندارد.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که ما در تعیین نرخ هتل‌‌ها یک سری ضوابط و رضایت مردم را دنبال کرده‌ایم، تأکید کرد: اگر مطمئن شویم آزادسازی نرخ‌‌ها باعث تعدیل منفی می‌شود و نه تعدیل مثبت، وارد عمل می‌شویم، چون هرچه آزادسازی شده، بلافاصله گران شده است.

وی افزود: ما حاضر نیستیم در حق مردم اجحاف کنیم، چون معتقدیم تا وقتی شرایط فراهم نشده، سازمان باید در مورد نرخ‌گذاری هتل‌‌ها اظهار نظر کند.

سلطانی‌فر با دفاع از دستور معاونت گردشگری برای کاهش نرخ هتل‌ها، اظهار کرد: استدلال‌های قوی در این زمینه وجود دارد، ضمن آن که مجموع هتل‌داران از این دستور تمکین کردند و فکر می‌کنم با امتیازات خوبی که امسال در بخش معافیت مالیاتی و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی، گرفته شد انقلابی در گردشگری ایران ایجاد شود. این موضوع برای هتل‌‌ها اهمیت دارد نه آزاد کردن نرخ.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپس در توجیه بیش‌تر برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده در تعدیل نرخ هتل‌‌ها این سؤال را از خبرنگاران پرسید که آیا شما حاضر هستید اتاقی که تا شب قبل ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد را فردای آن روز ۵۰۰ هزار تومان بخرید؟

برای حفظ میراث فرهنگی عوام‌فریبی می‌کنند

سلطانی‌فر در ادامه درباره علت لزوم اصرار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ تبصره «۳۶» در بخش میراث فرهنگی برنامه ششم توسعه که این سازمان را موظف کرده اماکن تاریخی را به استثنای نفایس ملیِ در اختیار خود را به شهرداری‌هایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به منظور بهره‌برداری واگذار کند‌، توضیح داد: باید آگاهی نسبت به اصل این پیشنهاد ایجاد شود. در همه مراحلی که در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده است تا یک بنای تاریخی به شهرداری‌ها و صندوق حفظ و احیا واگذار شود‌، مشخصاً نظارت دقیق و مطابق با رعایت استاندارد‌ها از سوی این سازمان نیز ذکر شده است.

وی بیان کرد: مَثَل بعضی از دیدگاه‌هایی که دوستان به ظاهر دلسوزانه و عوام‌فریبی می‌کنند، این است؛ «نه خود خورد، نه کَس دهد، گَنده کند…»

معاون ر‌ییس‌جمهور ادامه داد: قرن‌هاست این بنا‌ها در حال نابودی هستند و کسی به فکر آن‌ها نبوده، اگر به سراغ استفاده از ظرفیت مردمی و دیگر دستگاه‌ها نرویم، حتماً تا چند قرن دیگر این بنا‌ها تخریب می‌شوند، ما با رویکردی که داریم تعداد قابل توجهی از این بنا‌ها را با سرمایه مردم و بعضاً با سرمایه شهرداری‌ها با نظارت و استاندارد سازمان احیا می‌کنیم.

او تأکید کرد: تبصره ۳۶ در برنامه ششم توسعه همچنان محکم در جای خود حفظ می‌شود و برای آن استدلال هم داریم و فکر می‌کنیم کاری که برای حفظ میراث فرهنگی کشور می‌شود کرد این است که اجازه ندهیم تا چند قرن دیگر آثار تاریخی مملکت تخریب شود.

 

سلطانی‌فر در پاسخ به این سؤال که این بناهای تاریخی چگونه و با چه استدلالی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود که سوابق طولانی در تخریب بافت تاریخی شهرهایی مثل یزد‌، شیراز‌، قزوین‌، تهران و اصفهان دارند؟ گفت: سعدالسلطنه‌ قزوین و یا سردر باغ ملی را چه کسی بازسازی کرده است؟ انشا‌ا… ما روی این بازسازی‌‌ها نظارت می‌کنیم.