سرمایه‌گذاری ۶هزارمیلیاردتومانی بخش خصوصی در پس کرانه بنادر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد سرمایه‌گذاری ۶هزارمیلیاردتومانی بخش خصوصی در پس کرانه بنادر وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس کرانه‌ بنادر طی ۳ سال گذشته، گفت: بهبود بازاریابی بین‌المللی در دستور کار قرار دارد و براساس برنامه، قرار است ظرفیت جابه‌جایی کالا از دو میلیون […]

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

سرمایه‌گذاری ۶هزارمیلیاردتومانی بخش خصوصی در پس کرانه بنادر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس کرانه‌ بنادر طی ۳ سال گذشته، گفت: بهبود بازاریابی بین‌المللی در دستور کار قرار دارد و براساس برنامه، قرار است ظرفیت جابه‌جایی کالا از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.

به گزارش مهر عباس آخوندی ادامه داد: در توسعه بندر چابهار از ظرفیت هند و افغانستان بهره می‌بریم و در توسعه بندر شهید رجایی از ظرفیت تمام بازیگران بین‌المللی استفاده می‌کنیم تا این بندر را به عنوان یک بندر بین‌المللی معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: در بندر شهید بهشتی چابهار ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این بندر اختصاص یافت، علاوه بر این کشور هند نیز در دو مرحله ۸۵ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و در عین حال از مشارکت افغانستان در توسعه چابهار استفاده می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به موضوع شبکه‌ای کردن بنادر ایران اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با شبکه‌ای‌ کردن بنادر به دنبال استفاده از طول تمام سواحل کشور بوده و در این زمینه به چند نقطه پرتردد اکتفا نمی‌کند.

آخوندی در ادامه به بحث سوخت‌رسانی دریایی اشاره کرد و گفت: در جهت افزایش سوخت‌رسانی دریایی، اقدامات مؤثری صورت گرفته است و چندین پروژه بانکرینگ در حوزه بین‌المللی با چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آینده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۴۵۰ هکتار از کرانه شهید رجایی واگذار شده است و وزارت راه و شهرسازی در تلاش است که همین مقدار از کرانه را مجدداً به این بندر واگذار کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار از کرانه در بندر امام (ره) وجود دارد که براساس برنامه، قرار است از ظرفیت پس‌کرانه این بندر استفاده شود.

آخوندی اظهار کرد: در ۳ سال گذشته ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ بنادر انجام شده است.

بنادر فاصله زیادی با سند چشم انداز دارند

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به چشم‌انداز رو به رشد حوزه دریایی کشور گفت: طرح توسعه بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و شهید بهشتی به خوبی پیش‌ می‌رود و وزارت راه و شهرسازی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

رضایی کوچی ادامه داد: یکسری چالش‌‌‌ها نیز در بخش دریایی کشور وجود دارد؛ بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ایران باید در حوزه حمل و نقل دریایی رتبه ممتاز منطقه را داشته باشد که در حال حاضر فاصله زیادی با اهداف این سند داریم. به عنوان نمونه زیرساخت‌ لازم برای واردات و صادرات ۲۰۰ میلیون تن کالا باید در بنادر کشور ایجاد می‌شد که ۱۳۰ میلیون تن از ظرفیت آن بهره‌گیری می‌شود.

وی افزود: بنادر کشور ظرفیت ۵ میلیون تن کانتینر را در بخش حمل و نقل کالا دارند که از این میزان، تنها از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن استفاده می‌شود.

به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اتصال ریلی به بنادر کشور ضعیف است و افزایش بهبود اتصال شبکه ریلی به بنادر باید جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی به بهره‌گیری از ۶۰ درصد ظرفیت بنادر ایران اشاره کرد و گفت: بحث توسعه پایدار مناطق ساحلی نیز یکی از مسایل مهم حوزه دریایی است که متأسفانه برخی سواحل کشور از سوی بخش‌های دولتی تصرف شده است و در این زمینه نیاز به بازنگری وجود دارد.

۹ پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در فازهای جدید بندر شهید رجایی

همچنین محمد سعیدنژاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر ۹ پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در فازهای جدید این بندر از سوی کشورهای مختلف ارایه شده است که مهم‌ترین دلیل افزایش این تقاضا‌‌ها را می‌توان در اجتناب این کشور‌‌ها از هزینه‌های گزاف در حمل و نقل کالا جستجو کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته خطوط کشتیرانی کشور برای دسترسی به بنادر با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود که در حال حاضر و با لغو تحریم‌ها، تمام محدودیت‌ها در حوزه دریایی از میان رفته است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حوزه بیمه و مؤسسات رده‌بندی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد ضمن این‌که تحریم‌ها باعث رشد این بخش از صنایع دریایی شده است.

به گفته سعیدنژاد، خطوط و مؤسسات بزرگ کشتیرانی و همچنین اپراتورهای بین‌المللی به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی کشور هستند که در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.