مهدی قرهداغلی- بورس کالا در چندین ماه گذشته میزبان عرضه خودرو بوده و با گذشت زمان با چالشهای گوناگونی روبهرو شده که تأثیرات متعددی را روی بازار خودرو گذاشته است و همین امر سبب آن شده که بازار خودرو التهاباتش بیش از پیش بیشتر شود. قیمت خودرو در این مدت به چندنرخی تبدیل شده و […]
مهدی قرهداغلی- بورس کالا در چندین ماه گذشته میزبان عرضه خودرو بوده و با گذشت زمان با چالشهای گوناگونی روبهرو شده که تأثیرات متعددی را روی بازار خودرو گذاشته است و همین امر سبب آن شده که بازار خودرو التهاباتش بیش از پیش بیشتر شود. قیمت خودرو در این مدت به چندنرخی تبدیل شده و همچنان دلالان در این زمینه نیز جولان میدهند. بهنظر قرار بود با این روش جلوی دلالبازیها و سفتهبازیها گرفته شود، اما ظاهراً زور دلالان بیشتر از این حرفهاست و تمام راه و روشهای مختلف را برای رخنه به این بازار انجام میدهند. اما ماهیت خودرو چیست؟ آیا خودرو محصولی است که بتوان آن را در بورس کالا عرضه کرد؟ معمولاً در هیچ کجای دنیا از این روش استفاده نمیشود و اگر روش مناسبی بود، قطعاً در کشورهای مختلف از آن استفاده میشد. بهنظر نمیرسد که روش عرضه خودرو در بورس کالا بتواند خیلی دوام بیاورد و باید هرچه سریعتر فکری به حال آن کرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: عرضه کمتر از ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا، بیش از ۱۳هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطهها و دلالان خارج کرد و به چرخه تولید و مردم بازگشت. مجید عشقی؛ با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمنماه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطهها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت. وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است. رئیس سازمان بورس، با اشاره به مشکلات متعدد صنعت خودرو که زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زده است، گفت: یکی از مشکلات، قیمتگذاری دستوری است که با مکانیسم عرضه در بورس کالا اصلاح میشود. معاون وزیر اقتصاد، با اشاره به سودی که دلالان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار میبرند، افزود: قیمت کارخانه در سالهای گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور میکنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه داریم قیمت خودرو در بازار هم پایین میآید، اما اتفاقی که در هفت، هشت سال گذشته رخ داده، این بود که قیمت کارخانه پایین بود و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطهها میرفت. رئیس سازمان بورس، گفت: بورس کالا وکیلمدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی میدانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمتگذاری دستوری است. عشقی؛ درباره نشست با شورایرقابت، بیان داشت: هنوز به جمعبندی نهایی نرسیدهایم، زیرا موضوع حساس است و ابعاد مختلفی دارد و باید مباحث مطرح شود. در این زمینه با شورایرقابت در کالاهای مختلف این مسیر را طی کردهایم. برای مثال در محصولات پتروشیمی و فولاد که نتیجهبخش هم بوده است. این مقام مسؤول، یکی از مسؤولیتهای اصلی سازمان بورس را همچنان که در قانون ذکر شده ایجاد یک بازار شفاف، منصفانه و کارآمد برشمرد و افزود: تلاش کردیم که در این سه محور فعالیتهای خود را انجام دهیم.وی افزود: شفافیت اطلاعاتی ناشران، انتشار معاملات و انتشار عمق مظنه برای کل بازیگران بازار، شفافیت در آمار تخلفات بازارسرمایه از دستور کارهای جدی ما بوده است.
دیدگاه بسته شده است.