رهگیری قاچاق با سامانه جامع گمرکی

رهگیری قاچاق با سامانه جامع گمرکی مدیرکل فرایندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با ادامه روند اجرای سامانه جامع گمرکی شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ورود کالاهای غیرمجاز به داخل کشور خواهیم بود. امیرمحمدپرهام‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: فعالیت‌های گمرک در قالب سامانه موضوعی است که در دهه […]

رهگیری قاچاق با سامانه جامع گمرکی

مدیرکل فرایندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با ادامه روند اجرای سامانه جامع گمرکی شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ورود کالاهای غیرمجاز به داخل کشور خواهیم بود.

امیرمحمدپرهام‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: فعالیت‌های گمرک در قالب سامانه موضوعی است که در دهه ۹۰ ملی توسط سازمان جهانی گمرک به منظور مکانیزه شدن تمامی فعالیت‌های گمرکی مطرح و در سال‌های گذشته کامل‌تر و به روزتر شد اما درکشور ما این سیستم به دلایل مسایل امنیتی و عدم پوشش‌دهی کامل رویه‌های گمرکی، به صورت کامل قابل اجرا نبود.

وی در ادامه بیان‌ کرد: در دهه۹۰ شمسی مقرر شد که گمرک کل فرایندهای خود را در قالب یک طرح ساماندهی هوشمند کرده و از آن زمان طی یک همکاری بین سازمان گمرک و پژوهشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تهران این سامانه به همراه زیرسامانه‌هایی به صورت کاملاً بومی طراحی شد.

پرهام‌فر تصریح‌ کرد: این سامانه جامع تمامی روند‌ها و فرایندهای گمرکی از جمله عبور، ورود، صدور کالا و همچنین رویه‌های مرز‌نشینی را تحت پوشش قرار می‌دهد به این معنا که اگر این سامانه به صورت کامل طراحی و اجرایی شود، از مرحله‌ای که کالا وارد گمرک می‌شود تا ترخیص کالا و دریافت پروانه گمرکی‌، توسط سامانه مذکور صورت پذیرد و تا حد امکان از ارتباط مستقیم اپراتور و مأمور گمرک با صاحب کالا جلوگیری شود.

وی ادامه‌ داد: این طرح از سال ۹۱ در گمرک بوشهر اجرایی شده و بلافاصله بعد از اجرایی شدن سامانه‌، شاهد افزایش درآمدهای گمرکی کشور بودیم‌. لازم به ذکر است که توانستیم اطلاعات بازرگانی کشور را نیز کامل‌تر کنیم.

مدیر‌کل فرایندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز شفافیت و قابلیت رهگیری و پیگیری فرایندهای تجاری به صورت کامل پیش‌بینی شده است‌، افزود: ضروری است که سامانه جامع امور گمرکی به سامانه‌های دیگر مانند سامانه‌های ناظر به حمل‌ونقل کالاهای وارداتی، سامانه‌های انبارش و همچنین سامانه‌های ناظر بر کد رهگیری متصل شود.

 

وی در پایان بیان‌کرد: از ابتدای سال‌جاری این طرح به صورت جدی‌تر درسطح گمرکات کشور در حال پیگیری است که قطعاً با ادامه این روند شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ورود کالاهای غیرمجاز به داخل کشور خواهیم بود.