خرید بدلیجات برای عروسی به دلیل کاهش قدرت خرید

رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا عنوان ‌کرد‌ خرید بدلیجات برای عروسی به دلیل کاهش قدرت خرید در مناطق جنوبی شهر برخی از طلافروشان به سبب رکودی که در بازار خریدوفروش وجود دارد اقدام به اجاره دادن طلا برای شب‌های نامزدی، عروسی و پاتختی می‌کنند. رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص […]

رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا عنوان ‌کرد‌

خرید بدلیجات برای عروسی به دلیل کاهش قدرت خرید

در مناطق جنوبی شهر برخی از طلافروشان به سبب رکودی که در بازار خریدوفروش وجود دارد اقدام به اجاره دادن طلا برای شب‌های نامزدی، عروسی و پاتختی می‌کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص کشف و توقیف طلای قاچاق در مرزهای غربی کشور گفت: این اتحادیه از هر حرکتی که در راستای تقویت تولید داخلی و بها دادن به صنایع داخلی باشد حمایت می‌کند.

عباد‌ا…محمدولی ادامه ‌داد: در اقتصاد رکود زده امروز کشور، قاچاق یکی از چالش‌هایی است که صنایع کشور با آن روبه‌رو است و دولت باید با شدت و قدرت بیش‌تری با این مسأله برخورد کند. امروز قاچاق برای کشور تبدیل به یک سیل ویرانگر شده که صنایع ما را از بین می‌برد.

وی در خصوص علل قاچاق مصنوعات طلا و جواهر به کشور گفت: مطابق قانون، واردات این قبیل از کالا‌ها به هر عنوان ممنوع است و فقط مسافران می‌توانند تا سقف ۱۵۰ گرم طلا، همراه خود وارد کشور کنند. از طرف دیگر ما باید این واقعیت را بپذیریم که در برخی حوزه‌ها همچون تکنولوژی و دانش فنی نسبت به سایر کشور‌ها عقب هستیم و حمایتی که لازم است از سوی دولت و سایر نهاد‌ها از فعالان این صنف صورت نمی‌گیرد. مخصوصاً در دو دهه اخیر که این صنف به‌تنهایی و با حداقل کمک‌های دولتی سر پا مانده است.

محمدولی ادامه ‌داد: مصنوعات کشورهایی همچون ترکیه و تایلند به کشور قاچاق می‌شوند زیرا قیمت تمام‌شده آن‌‌ها بسیار پایین‌تر از ما است و درواقع آن‌‌ها کالای خود را با سود یکتادودرصدی به فروش می‌رسانند و در مقابل از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند. همین امر سبب شده که تعداد افراد شاغل در بخش تولید طلا و جواهر در این کشور‌ها میلیونی باشد.

وی تصریح ‌کرد: دولت می‌تواند با معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و اعطای سرمایه ‌در گردش با سود پایین از این حوزه حمایت کند. اگر این امر صورت بگیرد جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر می‌توانند در این حوزه مشغول به‌کار شوند.

وی در خصوص رکود در این حوزه گفت: در سال‌های گذشته مردم به طلا و جواهر نگاه سرمایه‌ای داشتند و پس‌انداز خود را به‌صورت طلا و جواهر نگهداری می‌کردند، اما با توجه به این‌که هنگام فروش طلا دوسوم قیمت طلا باز می‌گردد و یک‌سوم آن برای هزینه اجرت کسر می‌شود و به دلیل بالا رفتن هزینه‌های دیگر این امر صرفه اقتصادی ندارد. به‌طور مثال امروز با فروش ۵ النگو پول ۳ النگو را دریافت می‌کنند و همین امر سبب شده که دیگر کسی تمایلی به خرید طلا نداشته باشد.

‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر تصریح ‌کرد: از طرف دیگر کاهش قدرت اقتصادی مردم نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در این رکود است به‌طوری‌که در دو سال اخیر نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد فعال در این حوزه مجبور به تغییر کاربری و یا تعطیلی دائم شدند. این در حالی است که در این دو سال حتی در زمان مناسبت‌‌ها و اعیاد هیچ جنب‌وجوشی در بازار مشاهده نمی‌شود درحالی‌که در سال‌های گذشته ما مجبور بودیم تا پاسی از شب برای جواب دادن به مشتری‌ها کار کنیم.

محمدولی در پایان گفت: افزایش قیمت طلا و جواهر و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که بسیاری از زوج‌های جوان برای عروسی به‌غیر از حلقه، سایر مصنوعات طلای خود را به‌صورت بدل خریداری کنند به‌طوری‌که بازار بدلیجات امروز از رونق خاصی برخوردار شده است.

 

این در حالی است که در مناطق جنوبی شهر، برخی از طلافروشان به سبب رکودی که در بازار خریدوفروش وجود دارد، اقدام به اجاره دادن طلا برای شب‌های نامزدی، عروسی و پاتختی می‌کنند.