ضرورت تجهیز گمرک به زیرساخت سیستمی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس اعلام‌کرد ضرورت تجهیز گمرک به زیرساخت سیستمی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق کالا و فساد در هیچ کجای دنیا به صفر نرسیده‌؛ از این رو باید گمرک را به زیرساخت‌های سیستمی مجهز کنیم. محمدحسینی در گفت‌وگو […]

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس اعلام‌کرد

ضرورت تجهیز گمرک به زیرساخت سیستمی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق کالا و فساد در هیچ کجای دنیا به صفر نرسیده‌؛ از این رو باید گمرک را به زیرساخت‌های سیستمی مجهز کنیم.

محمدحسینی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهار کرد: قاچاق کالا باعث کاهش منابع درآمدی تولیدات داخلی کشور شده که مسأله‌ای حیاتی برای اقتصاد کشور است از این‌رو مبارزه با قاچاق باید سرلوحه برنامه‌های مجلس، دولت و نظام باشد.

به گفته وی برای مبارزه با قاچاق کالا نباید به دنبال بنکداری‌های کوچک و واحدهای صنفی بود بلکه باید ابتدا مبادی ورودی کالا به کشور را کنترل کرد

وی با بیان این‌که برای کنترل مبادی ورودی کالا باید سیستم‌های مجهز و به روز بازرسی را در گمرک ایجاد کرد، افزود: متأسفانه هنوز در برخی بنادر کشور، تجهیزات ایکس‌ری برای کنترل بار کامیون وجود ندارد و کامیونی که وارد کشور می‌شود؛ محتوای داخل آن‌‌ها مشخص نیست.

حسینی افزود: سیستم گمرک کشور باید با کدهای جهانی به روز شود و راهکار و منابع لازم این کار باید در برنامه ششم توسعه بیاید و طرحی در خصوص تجارت الکترونیکی به نام آی‌سی کدهای جهانی نیز باید اجرایی شود تا شیوه کنترل کالاهای ورودی باید از حالت سنتی و دستی خارج شده و به تکنولوژی روز مجهز شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قاچاق در بخش نساجی‌، پوشاک ‌و لوازم خانگی بیش‌ترین آسیب را به تولید داخلی وارد می‌کند، تأکید ‌کرد: امیدوارم با تمرکز جدی‌تر بر اقلام اصلی و با مشارکت همه دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط، شاهد کاهش چشمگیر قاچاق کالا در کشور باشیم.

 

حسینی با تأکید بر این‌که مقابله با قاچاق تنها از طریق برخوردهای انتظامی ‌و امنیتی با فروشندگان کالاهای قاچاق امکان‌پذیر نیست، تصریح ‌کرد: باید گلوگاه‌ها و کانون‌های اصلی واردات کالای قاچاق شناسایی و از طریق اقدامات پیشگیرانه و انسداد این گلوگاه‌ها، با پدیده شوم قاچاق مقابله شود.