ایران از لحاظ رشد مقالات یک درصد برتر، رتبه دوم جهان را دارد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایران از لحاظ رشد مقالات یک درصد برتر، رتبه دوم جهان را دارد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به سهم ۲٫۱ درصدی ایران از مقالات پر استناد جهان در سال ۲۰۱۶، گفت: در حال حاضر از نظر میزان رشد مقالات یک درصد برتر، جمهوری اسلامی […]

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

ایران از لحاظ رشد مقالات یک درصد برتر، رتبه دوم جهان را دارد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به سهم ۲٫۱ درصدی ایران از مقالات پر استناد جهان در سال ۲۰۱۶، گفت: در حال حاضر از نظر میزان رشد مقالات یک درصد برتر، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه دوم دنیا را دارد.

به گزارش ایرنا از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواددهقانی گفت: مقالات یک درصد برتر مقالاتی هستند که بالا‌‌ترین میزان اثرگذاری را در دنیای علم دارند. استناد به مفهوم استفاده است و مقالاتی که استناد بیش‌تری دریافت می‌کنند از میزان استفاده بالاتری نیز برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: تعداد مقالات یک درصد برتر ایران از رشد قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد ۳۱ مقاله پراستناد منتشر کرده بود. این رقم در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۵۶ مورد افزایش یافت و سپس در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۴۰ مورد کاهش یافت. در سال ۲۰۰۹ تعداد مقالات پراستناد ایران به ۵۳ مورد رسید. هر چند تعداد این مقالات در سال ۲۰۱۰ به ۸۸ مورد رسید، اما تعداد این مقالات در سال ۲۰۱۱ به ۷۵ مورد رسید.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲ مجدداً تعداد این مقالات افزایش یافته و به ۱۰۶ مورد افزایش یافت و از این سال به بعد به‌طور مرتب افزایش تعداد مقالات پر استناد کشور را شاهد هستیم. در سال ۲۰۱۳ تعداد مقالات پراستناد کشور به ۱۴۸ مورد و در سال ۲۰۱۴ به ۱۸۹ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ تعداد این مقالات مجدداً افزایش یافته و به ۲۲۵ مورد افزایش یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر از نظر میزان رشد مقالات یک درصد برتر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه دوم دنیا را دارد. اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز کامل نشده است و تعداد مقالات پر استناد ایران در این سال ۱۲۸ مورد است.

 

سرپرست ISC اظهار داشت: برای انتخاب مقالات یک درصد برتر، در ابتدا پایگاه استنادی تامسون‌رویترز (آی.اس.آی) مقالات منتشر شده در مجلات دنیا را در ۲۲ رشته موضوعی قرار می‌دهد و سپس در هر سال مقالات را بر حسب تعداد استناد‌‌ها مرتب می‌کند. یک درصد از مقالات برتر در هر یک از ۲۲ رشته موضوعی در هر سال انتخاب و به عنوان مقالات پراستناد معرفی می‌شوند. پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی.اس.آی (ESI) همیشه مقالات پراستناد در ۱۰ سال اخیر را شناسایی و ارایه می‌دهد.