کمیسیون صنایع مجلس، در جریان بررسی لایحه بودجه واردات خودروهای دستدوم با پنج سال کارکرد را تصویب کرده؛ این موضوع بارها مطرح شده و تا به حال به مرحله اجراء نرسیده است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دولت سیزدهم این موضوع را اجرایی میکند یا نه. به گزارش مناقصهمزایده، برای بررسی […]
کمیسیون صنایع مجلس، در جریان بررسی لایحه بودجه واردات خودروهای دستدوم با پنج سال کارکرد را تصویب کرده؛ این موضوع بارها مطرح شده و تا به حال به مرحله اجراء نرسیده است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دولت سیزدهم این موضوع را اجرایی میکند یا نه. به گزارش مناقصهمزایده، برای بررسی بیشتر این موضوع، بابک صدرایی؛ کارشناس بازار خودرو، گفت: بحث واردات خودروی دستدوم از سالها پیش وجود داشته، ولی هر بار با یکسری دلایل که مثلاً شاید برای کشور جالب نباشد، منتفی شده است. این بار به این نتیجه رسیدهاند که با این شرایطی که برای واردات خودروها وجود دارد، مانند سقف ۲۰ هزار دلاری که گذاشتهاند، وضعیت تحریم و شرکتهایی که به ما خودرو نمیدهند و یا باید به سختی از کشورهای اطراف پیدا کنیم و ۱۰۰ هزار دستگاهی نیاز بازار را رفع نمیکند، اگر خودروی دستدوم وارد کنند که هم تعداد بیشتری باشد و هم تنوع مدل داشته باشد، حساسیت تحریمی کم میشود. وی افزود: اما مشکل در رابطه با واردات خودروی دستدوم این است که چطور میخواهیم این تعداد را از کشورهای همسایه وارد کنیم. طرح واردات خودرو را آنقدر بیبرنامه اجراء کردند که هر چقدر جلو میرویم، معضلات و مشکلاتش بیشتر میشود و چارهای ندارند که بیایند و درباره واردات خودروی دستدوم پنج سال کارکرده بهعنوان یک گزینه جایگزین صحبت کنند. این کارشناس بازار خودرو، ادامه داد: به نظرم خودروی ۱۵ سال پیش خارجی از خودروی صفرکیلومتر ایرانی آلایندگیاش کمتر است و به فرض واردات، در نهایت خودروی تولید ۲۰۱۸ وارد میکنیم که تکنولوژی موتوری که الان برای خودروهای سایپا و ایرانخودرو نصب میشود، برای دهه ۹۰ میلادی است و ۲۰ سال از تکنولوژی خارجیها عقبتر است؛ بنابراین آلاینده بودن خودروهای دستدوم دلیل منطقی و قانعکنندهای نیست. صدرایی؛ بیان کرد: البته خودروی دستدوم هم چالشهای خاص خودش را دارد؛ تأمین این تعداد خودرو، سالم بودن آنها و این که ارزش ورود به کشور را داشته باشند، کار سادهای نیست و موضوع بعدی هم این که همزمان با ورود اینها به ایران، حجم ورود قطعات مصرفی به کشور زیاد خواهد شد، چون اینها در عمری هستند که نیاز به قطعه مصرفی دارند. با این وجود واردات خودروی خارجی مثلاً مدلهای ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از آوردن خودروی چینی بیکیفیت به نام خودروی وارداتی به کشور، نفع بیشتری برای مردم خواهد داشت. وی تصریح کرد: در صورت واردات خودروی دستدوم، ناگزیر به واردات از کشورهایی چون ارمنستان، عمان، ترکیه، قطر، عراق، گرجستان و امارات هستیم و واردات خودروهای دستدوم کرهای و ژاپنی مقرون بهصرفه و قابل اعتمادتر است. اما در مورد این که از کدام کشورها وارد کنیم، به دلیل تحریمها در مضیقه هستیم و قدرت انتخاب نداریم. اگر خودروی غیرچینی بیاوریم، با هزاران دردسر وارد کشور میشود که البته نمیتواند حجم انبوهی هم داشته باشد. همین واردات نیمبند را هم که ببینید، ۲۰ هزار چانگان و دوهزار کیا وارد میشود که نشان میدهد، دستشان برای خودروهای چینی بازتر است و البته چانگان جزء خودروهای باکیفیت چینی است و تفاوت آنچنانی با خودروی ژاپنی و کرهای ندارد. خبرهایی وجود دارد که مذاکراتی برای واردات خودروهای درجه دو و سه چینی وجود دارد که این موضوع میتواند خطرناک باشد و جای تأمل بیشتری دارد. این کارشناس بازار خودرو، درخصوص واردات خودروهای دستدوم از سایر کشورها، گفت: این اتفاق در کشورهایی که ارتباطات جهانی ندارند و یا به لحاظ مالی توانایی پایینی دارند، مرسوم است. یک زمانی در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی مانند ارمنستان و گرجستان انجام شد و این کشورها از آلمان و اتحادیه اروپا خودروی دستدوم وارد کردند. صدرایی؛ درباره میزان تقاضای خودروهای دستدوم میان مردم در صورت واردات نیز گفت: باید ببینیم که چه برند و مدلهایی و با چه قیمتهایی وارد میشود. مثلاً اگر بنز ۲۰۱۸ وارد شود، چون برای این خودرو خلأ وجود دارد، قطعاً یک تقاضایی ایجاد خواهد شد. ما در شرایطی صحبت میکنیم که یک کشور نرمال که دسترسی به ارتباطات جهانی داشته باشد، نیستیم؛ ما در مضیقه هستیم و قدرت انتخاب درخصوص چیدمان خودروهای وارداتی را نداریم. ضمن این که ما خودتحریمیهای داخلی داریم که حجم موتور و سقف قیمت گذاشتهایم و به لحاظ جهانی هم ارتباطات برای کشور سخت است و با این شرایط باید بگردیم و خودروهای مدنظرمان را از منطقه پیدا کنیم. وی افزود: در حالحاضر تقاضا در دنیا برای خودرو افزایش یافته، چون به دلیل کمبود ریزپردازندهها تحتتأثیر جنگ روسیه و اوکراین، تأمین خودرو به عقب افتاده و مدت زمان تحویل خودروهای صفر کیلومتر طولانی شده و همین باعث شده بازار خودروهای دستدوم در کشورهایی چون امارات، کانادا و برخی کشورهای اروپایی گرم شود. این کارشناس بازار خودرو، گفت: متأسفانه در کشور ما برخی افراد ناآگاه و بیاطلاع یکسری چیزها را بدون تحقیق مطرح میکنند که مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنیم، در حالی که از روز اول گفتیم وقتی تحریم هستیم، هیچکس به ما ماشین نمیدهد و باید از کشورهای واسطه عربی در تعداد محدود وارد کنیم که این هم با خودتحریمی که مسؤولان گذاشتهاند، مشخص است که نمیتوان تعداد انبوه خودرو وارد کرد و حالا ناچار باید دنبال واردات خودروی دستدوم خارجی باشیم که آن هم سلامتاش و چگونگی تأمیناش چالش است. صدرایی؛ در پایان بیان کرد: نهایتاً بتوان از امارات پنج هزار و از ترکیه سه هزار خودرو وارد کرد که آنقدری نیست که بر بازار داخلی ما تأثیر بگذارد؛ واردات خودرو در کشور ما زمانی تأثیرگذار است که تحریمها رفع شده باشد و خودتحریمی را کنار گذاشته باشیم. مواردی مانند سقف قیمتی، حجم موتور و عرضه خودرو در بورس اعمال کردهاند، کجای دنیا این طور مدیریت میکنند، یک سیستم گنگ غیرمنطقی طراحی کردهاند که نمیتوانند اجراء کنند؛ به نظرم واردات خودروهای دستدوم معضلات خاص خود را خواهد داشت.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.