سامانه فروش یکپارچه ابزاری برای توزیع خودرو به مصرف‌کننده واقعی خواهد بود؟

گروه خودرو- با توجه به مصوبه شورای‌رقابت که در روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد، شورای‌رقابت در آن صراحتاً این موضوع را اعلام داشت که عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی باید در سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت گیرد و آن را می‌توان بدان معنا دانست که باید کم‌کم منتظر جمع شدن بساط عرضه خودرو در […]

گروه خودرو- با توجه به مصوبه شورای‌رقابت که در روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد، شورای‌رقابت در آن صراحتاً این موضوع را اعلام داشت که عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی باید در سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت گیرد و آن را می‌توان بدان معنا دانست که باید کم‌کم منتظر جمع شدن بساط عرضه خودرو در بورس کالا باشیم. عملی که از ابتدا اشتباه بود و با روش‌های غلطی آن را اجراء کردند و موجب چند نرخی شدن خودرو و همچنین افزایش قیمت‌ها شد. حالا باید دید که در گذر زمان چه اتفاقاتی در این حوزه رخ خواهد داد، آیا شورای‌رقابت موفق خواهد شد که بازار خودرو را سامان ببخشد یا نه. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، نائب رئیس شورای‌رقابت، از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران‌ گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانه‌ای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد. این سامانه در چارچوب تصمیم شورای‌رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش‌بینی شده است اما به معنای تأیید قرعه‌کشی نیست؛ این سامانه صرفاً ابزاری است که خودروهای تولیدی به مصرف‌کننده واقعی عرضه شود. محمود دودانگه؛ با تأکید بر اینکه بازار خودرو قرار است در چارچوب مصوبه شورای‌رقابت تنظیم شود، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده شورای‌رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده است؛ بنابراین طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باید دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در این مورد تدوین و اجرایی شود. این دستورالعمل چند محور دارد، یکی از این محور‌ها واقعی شدن قیمت خودرو‌هاست. در واقع قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی بنگاه‌های خودروساز، واقعی نیست و پایین‌تر از قیمت تمام شده است، بنابراین قرار است قیمت خودرو‌ها واقعی شود که این مهم می‌تواند به خودروسازان کمک کند و زیان آن‌ها را پوشش دهد. وی افزود: یعنی شورای‌رقابت نه‌تنها معتقد است خودروساز‌ها نباید زیان کنند، بلکه بر این باور است که این شرکت‌ها حتماً باید سودده باشند. این پیام واضح از سوی شورای‌رقابت اعلام شده است و این شورا نمی‌خواهد قیمت‌گذاری دستوری که به زیان خودروسازان است تداوم داشته باشد. این موضوع می‌تواند به خودروسازان کمک کند که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، سرمایه‌گذاری جدید داشته باشند و محصولات جدید ارایه کنند. دودانگه؛ با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا و معامله خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار عنوان کرد: بازار خودرو دو طرف دارد. یک طرف عرضه، یک طرف تقاضا؛ فروش خودرو در بورس کالا منافع طرف عرضه را بیشینه می‌کند، ولی آیا منافع مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد؟ فرض کنید قیمت تمام شده به اضافه سود برای یک خودرو ۱۰۰ واحد است، اگر خودروساز مجاز باشد در فرآیندی حراج‌گونه خودرو را با قیمت ۲۰۰ واحد عرضه کند، منافع مصرف‌کننده چگونه تأمین می‌شود؟ این عضو شورای‌رقابت، با تأکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، اظهار کرد: قیمت‌هایی که در بازار است به دلیل تقاضاهای سفته‌گرایانه، واقعی نیست. اگر در بازار تقاضای واقعی باشد و عرضه به حد کافی رخ دهد، خودرویی با قیمت تمام شده ۱۰۰ واحد نباید ۲۰۰ واحد به دست مصرف‌کننده برسد. موضوع مهم برای شورای‌رقابت این است که یک فضای رقابتی در بازار شکل بگیرد و هم منافع تولیدکننده حفظ شود و هم منافع مصرف‌کننده. دودانگه؛ در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه وزارت صمت از حذف سامانه یکپارچه خبر داده بود چرا در دستورالمعل شورا باز هم به تداوم این سامانه اشاره شده است؟ گفت: پیش‌بینی شورا این است که با تداوم تولید و عرضه خودروسازان و همچنین انجام واردات و اعمال ضوابطی برای طرف تقاضا، میزان تقاضا‌ها واقعی می‌شود و نیازی به قرعه‌کشی نخواهد بود اما در دوران ‌گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانه‌ای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد. این سامانه در چارچوب تصمیم شورای‌رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش‌بینی شده است اما به معنای تأیید قرعه‌کشی نیست؛ صرفاً ابزاری است که خودروهای تولیدی به مصرف‌کننده واقعی عرضه شود.