هزینه میلیاردی پیوند عضو در خارج از کشور

هزینه میلیاردی پیوند عضو در خارج از کشور وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات حمایتی دولت و بیمه‌ها در حوزه پیوند عضو، بر لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه برای افزایش اهدای عضو در کشور تأکید کرد. به گزارش ایلنا، سیدحسن‌هاشمی در مراسم جشن نفس که برای بزرگداشت اهداکنندگان عضو برگزار شد با بیان این‌که این […]

هزینه میلیاردی پیوند عضو در خارج از کشور

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات حمایتی دولت و بیمه‌ها در حوزه پیوند عضو، بر لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه برای افزایش اهدای عضو در کشور تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدحسن‌هاشمی در مراسم جشن نفس که برای بزرگداشت اهداکنندگان عضو برگزار شد با بیان این‌که این جلسه بسیار جالب است، خطاب به معاون اول رییس‌جمهور که در مراسم حضور داشت، گفت: فکر نمی‌کنم تجربه حضور در چنین محفلی را تا کنون داشته‌اید و از حضورتان تشکر می‌کنم.

هاشمی با بیان این‌که در ایران پیوند عضو برای کبد، کلیه، ریه، لوزالمعده، قلب و روده انجام می‌شود، ادامه داد: باید به وجود پزشکانی که این اقدام را انجام می‌دهند و سرمایه‌های ملی گران قیمتی هستند افتخار کنیم؛ چرا که به برکت وجود آن‌هاست که به این توانمندی دست یافته‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به آمار پیوندهای انجام شده در کشور، گفت: تاکنون در کشور ۴۳ هزار پیوند کلیه، ۴۰۰۰ پیوند کبد، ۸۰۰ پیوند قلب، ۱۳۳ پیوند ریه و بیش از ۸۰۰۰ پیوند مغز استخوان داشته‌ایم. همچنین در حوزه چشم پزشکی سالانه ۵۰۰۰ پیوند در کشور انجام می‌شود که باید از مراجعی که این فرصت را فراهم کردند، تشکر کرد.

هاشمی با بیان این‌که سراغ ندارم که به جز ایران در کشورهای اسلامی مجوز اهدای عضو را داده باشند، گفت: براین اساس بر روح امام راحل درود می‌فرستیم که با همت بلندشان در این زمینه صف‌شکنی کردند و در دوران دفاع مقدس فتوای اهدای عضو را دادند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه راهگشا بوده‌اند که این موضوع بی‌نظیر است؛ چرا که برخی کشور‌ها از وضعیت پیوند در کشورشان گلایه دارند؛ به‌طوری که از سوی برخی کشور‌ها اعضایی در اختیارشان قرارداده می‌شد که موفقیت پیوند را به حداقل می‌رساند.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه پیوند گفت: در دولت تدبیر و امید شورای عالی پیوند تشکیل شد، البته ما دنباله‌رو اساتید بودیم اما تشکیل این شورا قدم بسیار مؤثری بود و در عین حال با همت اساتید و کمک سازمان مدیریت، مراکز پیوند عضو نیز تشکیل شد.

وی ضمن تشکر از واحدهای فراهم‌آوری اعضا گفت: ۵۰ واحد فراهم‌آوری اعضا در کشور مشغول فراهم‌آوری عضو هستند و زحمات زیادی می‌کشند، در عین حال تشکیل شبکه اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز نیز کار بسیار مهمی بود که انجام گرفت.

 

هاشمی با اشاره به تأمین هزینه‌های پیوند با کمک بیمه‌ها و از اعتبارات طرح تحول، گفت: همه باید توجه کنند که اگر قرار بود پیوندی خارج از ایران انجام شود، یک میلیارد و ۶ میلیون دلار هزینه بر می‌داشت و کشور باید این هزینه را می‌داد و حتماً هم نتایج پیوند آنچه که اکنون در ایران می‌بینیم، نمی‌بود. اما اکنون نتایج بسیار رضایت بخش است.