به‌روزرسانی تجهیزات از الزامات توسعه صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی در دنیا است

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، بر نقش جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده با تجهیزات جدید و همچنین نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو؛ رضا رضایی؛ با اشاره به نقش نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی در توسعه صنعت قطعه و خودرو، عنوان کرد: یکی […]

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، بر نقش جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده با تجهیزات جدید و همچنین نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو؛ رضا رضایی؛ با اشاره به نقش نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی در توسعه صنعت قطعه و خودرو، عنوان کرد: یکی از الزامات توسعه صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی در دنیا مطابقت تجهیزات سخت‌افزاری (ماشین‌آلات و قالب‌ها) و نرم‌افزاری (تحقیق و توسعه) با استانداردهای روز دنیا است. وی با بیان اینکه هر خودرو متشکل از حدود ۱۳ هزار قطعه است، افزود: قطعه‌سازان تراز اول (تیروان) دنیا طبق تعاریفی که از سخت افزارهای خطوط تولید و میزان تلرانس قطعات دارند اقدام به نوسازی ماشین‌آلات می‌کنند. به‌عنوان مثال میزان تلرانس در ماشین‌آلات ساخت داشبورد ۱۵ هزار ساعت است و پس از آن چه فرسوده و چه نو با سخت‌افزارهای جدید که مورد قبول خودروسازان است جایگزین می‌شوند. این فعال صنعت قطعه‌سازی با تأکید بر اینکه جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده با تجهیزات جدید نقشی پررنگ در ارتقای کیفیت قطعات تولیدی دارد، اظهار داشت: با توجه به بهینه‌سازی سیستم برق، اتوماسیون و قالب‌ها در ماشین‌آلات جدید، عدم به‌کارگیری استانداردهای روز دنیا در ساخت قطعات تأثیر مستقیم برکیفیت آن‌ها خواهد گذاشت. رضایی؛ اضافه کرد: همواره نوسازی خطوط تولید زنجیره تأمین به ویژه قطعه‌سازان تیروان از الویت‌های خودروسازان بزرگ است اما متأسفانه در کشور ما به جز چند قطعه‌ساز بزرگ توجهی به این موضوع نمی‌شود. وی با اشاره به عواملی چون تحریم که امروز از آن به‌عنوان موانع توسعه صنعت خودرو یاد می‌شود، تصریح کرد: اگر از آسیب تصدی‌گری‌های دولتی در این صنعت و به نظر برخی کارشناسان عدم ثبات در سیاست‌های بین‌المللی بگذریم، متأسفانه آنچه بیش از تحریم به صنعت خودروی کشور آسیب زده به‌کارگیری سیاست‌هایی است که امروز در صنعت خودروسازی دنیا کارایی ندارد. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، تأکید کرد: ما راهی نداریم جز اینکه از سیاست‌گذاری«نظم دسترسی محدود» اعم از سیاست‌های وارداتی و تعرفه گذاری غیرمتعادل و بالا در صنایع مادر همچون کشور‌های توسعه یافته به سمت سیاستگذاری « نظم دسترسی باز » از جمله صادرات محوری به جای ممنوعیت واردات پیش برویم و از این طریق حضور در بازارهای رقابتی را تسهیل کرده و کیفیت و دانش فنی را ارتقاء دهیم. رضایی؛ ادامه داد: چطور در خبر‌ها می‌شنویم در حوزه صنایع نظامی در شرایط تحریمی پیشرفت داشته‌ایم، آیا یکی از مهم‌ترین دلایل آن اهمیت به دانش فنی روز دنیا نبوده است؟ یا بومی‌سازی تکنولوژی و مهندسی و توسعه سیستماتیک در این حوزه نقش مهمی نداشته است؟ وی تصریح کرد: متأسفانه در صنعت خودرو به دلیل عدم ثبات در سیاست‌های کلان و بالادستی سیاسی، اقتصادی، تحقیقاتی، صنعتی و بین‌المللی نتوانستیم سرمایه‌گذاری مناسب همچون کشورهای صاحب صنایع مولد و مادر در حوزه طراحی و نظام تحقیق و توسعه‌ای R&D داشته باشیم و به جز معدود هلدینگ‌ها و گروه‌های صنعتی بزرگ قطعه‌ساز نتوانستیم ارتباطات مؤثری در زمینه تبادل و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به روز و کارآمد به داخل کشور ایجاد کنیم. این فعال صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد: نوآوری و حرکت به سمت توسعه دانش‌بنیان به قدری در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی مهم است که باعث شده کشوری چون ترکیه سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد یورو قطعه و خودرو به ۵۶ کشور جهان صادر کند. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، در پایان قیمت‌گذاری دستوری را از مهم‌‌ترین موانع توسعه در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: اینکه چه عواملی طی سال‌های اخیر موجب توقف رشد صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی در دهه‌های ۷۰ تا ۸۰ و صادرات گسترده قطعه و خودرو به کشورهای عراق و سوریه شده است مشخص نیست اما اگر موانعی چون قیمت‌گذاری دستوری نبود قطعاً صنعت خودرو در شرایطی بهتر از وضعیت فعلی قرار داشت.