یک استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، بر این باور است که دستورالعمل جدید شورایرقابت بهمعنای سرشاخ شدن با کل نظام اقتصادی است. شورایرقابت با دستورالعمل عجیب خود بازارها را شوکه کرد؛ دستورالعملی که با اجرایی شدن آن عرضه خودرو در بورس متوقف میشود، فرآیندی که از نخستین ماههای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با […]
یک استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، بر این باور است که دستورالعمل جدید شورایرقابت بهمعنای سرشاخ شدن با کل نظام اقتصادی است. شورایرقابت با دستورالعمل عجیب خود بازارها را شوکه کرد؛ دستورالعملی که با اجرایی شدن آن عرضه خودرو در بورس متوقف میشود، فرآیندی که از نخستین ماههای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با اجرایی شدن آن دهها مدل خودرو در رنگها و مدلهای مختلف روی تابلوی معاملات رفت. دستورالعمل جدید شورایرقابت منوط به توقف عرضه خودرو در بورس نمیشود، بلکه در این دستورالعمل آمده است بازار تمامی خودروهای سواری، خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده است و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند، این در حالی که ماهیت شورایرقابت حذف انحصار است و اکنون با ایجاد دستورالعمل انحصار را تحکیم میبخشد. به گزارش تسنیم، امیرحسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه دستورالعمل اخیر شورایرقابت یک تراژدی اقتصادی است، گفت: «این دستورالعمل من را یاد حمله اسکندر به ایران انداخت که با تخریب ایرانیان همراه شد و شورایرقابت نیز با بازگشت شکوهمندانه نابودی صنعت خودرو را جشن گرفته است.» این استاد دانشگاه، با اشاره به بند دو این دستورالعمل بهمنظور بهبود رقابتپذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورایرقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین میکند، گفت: «شورایرقابت خیلی واضح، حتی واردکنندگان خودرو را نیز شامل انحصار میداند و حتی اگر فرض کنیم که این بند درست است نیز در هیچ کجای مصوبه بهدنبال بر هم زدن این انحصار و ایجاد رقابت نیست بلکه بر این باور است که «حالا که بازار انحصاری است من میگویم که با این انحصار چه کنیم»، و گویا شیر کنترل توزیع رانت را در دست دارد. کاکایی؛ تصریح کرد: «شورایرقابت نهتنها عرضه را رقابتی نکرده است، بلکه در این دستورالعمل برای خریداران نیز تعیینتکلیف میکند، مشکل ما در بازار خودرو محدود به خودروهای ارزانقیمت بود، که شورایرقابت با این دستورالعمل مشکل را به کل صنعت خودرو و حتی خودروهای میلیاردی نیز میکشاند.» این استاد دانشگاه، در ادامه گفت: «پیش از آنکه قرعهکشی راه بیفتد، من گفته بودم که این قرعهکشی نوعی لاتاری ملی است و تبعات خطرناکی دارد و باعث میشود تمام مردم ایران وارد بازار دلالی شوند و دلال خودرو شوند و این دستورالعمل شورایرقابت، دلالی را تنها منوط به خودروهای ارزانقیمت نمیکند، بلکه به کل بازار خودرو تعمیم میدهد.» کاکایی؛ در ادامه با تذکر به این نکته که بازار بهمعنای «هوش جمعی» است؛ گفت: «در سال ۱۳۹۷ میلیونها سکه را بهحراج گذاشتند تا قیمتها کاهش یابد، ولی قیمتها بالا رفت چراکه هوش جمعی بهعنوان مثال میگوید که «قیمت این سکه بهجای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است» و با افزایش عرضه اتفاقی در بازار رخ نداد و در نتیجه دولت نمیتواند با هوش جمعی مبارزه کند، بلکه باید از هوش جمعی استفاده کند، اگر هوش جمعی میگوید؛ پراید ۳۰۰ میلیون تومان است، واقعاً همین قیمت است و اگر شورایرقابت از اینکه پراید ۳۰۰ میلیون تومان است، ناراحت است، نباید پراید را حبس کند و بر سر هوش جمعی بزند، بلکه باید بهروی عواملی که قیمت را بالا برده است، کار شود.» بهگفته این استاد دانشگاه، رفتار بانکمرکزی، وزارت اقتصاد، صمت و سایر وزارتخانهها و چاپ پول بدون پشتوانه، عواملی هستند که منجر به پراید ۳۰۰ میلیون تومانی شدهاند. کاکایی؛ در ادامه، با بیان اینکه در کشور ما تورم از ۵۰ درصد گذر کرده است و ارزش پول ملی آن در یکماهونیم ۵۰ درصد سقوط کرده است؛ گفت: «در چنین وضعیتی، شورایرقابت اعلام کرده است که قیمتها را ششماهه یا نهایتاً سالانه تعیین میکند، حتی اگر قیمتها ششماهه تعیین شود، با افزایش قیمت ۲۰درصدی در این مدت، تولیدکننده دوباره زیانده خواهد شد و عملاً شورایرقابت دارد با صنعت خودرو، واردکنندگان و بازارسرمایه و کل اقتصاد اعلام جنگ میکند.» این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه شورایرقابت با کل نظام اقتصادی کشور سرشاخ شده است؛ گفت: «تعریفی که اعضای شورایرقابت از انحصار دارند، موجب شدهاند نظام اقتصادی جدیدی را تعریف کنند، شورایرقابت از این طرح سودی نمیبرد اما باید دید افرادی که نظر آنها بهروی شورایرقابت اثرگذار است، چهکسانی هستند که از این طرح سود خواهند برد.» این استاد اقتصاد، در ادامه با اشاره به اینکه مشکل شورایرقابت دشمنی دیرینه آن با صنعت خودرو است که نمیخواهد آن را بپذیرد؛ گفت: «تاکنون اسم شورایرقابت در بازار دیگری غیر از بازار خودرو شنیده نشده است و تنها جایی که شورایرقابت خود را مطرح میکند، بازار و صنعت خودرو است و آن هم تنها از طریق قیمتگذاری دستوری خود را مطرح میکند.» کاکایی؛ در ادامه، با اشاره به اینکه این طرح از یک تفکر ضدتوسعه، کنترلگرا و شبهکمونیستی میآید؛ گفت: «این تفکر چپگرا از نوع ناقص است که شوروی را نیز زمین زد؛ در شوروی تفکر غلطی وجود داشت که منجر به نابودی آنها شد. آنها بر این باور بودند که یک مرکز میتواند بازارها را حبس کند و قیمت همهچیز را تعیین کند، در اوایل انقلاب در شوروی این طرح جوابگو بود اما در ۳۰ سال آخر مشاهده شد که دولت از تعیین قیمتها عاجز است و مفهومی بهنام بازار را نمیتوان نادیده گرفت و در نهایت منطقهای مانند اوکراین که صادرکننده بزرگ گندم بود در نهایت به واردکننده بدل شد و در زمان حاضر نیز دقیقاً همین تفکر در حال اجراست. این کارشناس صنعت خودرو، در آخر افزود: طرحهای اینچنینی سرمایهگذاران را در بازارهای مولدی همچون بازارسرمایه فراری میدهند و به بازارهای دلالی مانند بازار خودرو سوق میدهند و در نتیجه منجر به جهش بیشتر قیمت خودرو در سال آینده میشوند.
عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، خاطرنشان کرد: قرار است که این خودروها بهدست مصرفکننده واقعی برسد. مصرفکننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عدهای پول ندارند مسؤول آن خودروساز نیست و چنین مسؤولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است. به گزارش ایلنا، امیرحسن کاکایی؛ در پاسخ به […]
دیدگاه بسته شده است.