مدیرعامل ایرانخودرو، گفت: قیمتگذاری دستوری سبب زیان سهامداران خودرویی شده و براساس ماده۹۰ سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت محترم موظف به جبران زیان تولیدکننده است و درخواست ما از مسؤولان لغو قیمتگذاری دستوری است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی خطیبی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، در حاشیه بازدید از خطوط این شرکت، ضمن انتقاد از انحصاری خواندن صنعت […]
مدیرعامل ایرانخودرو، گفت: قیمتگذاری دستوری سبب زیان سهامداران خودرویی شده و براساس ماده۹۰ سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت محترم موظف به جبران زیان تولیدکننده است و درخواست ما از مسؤولان لغو قیمتگذاری دستوری است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی خطیبی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، در حاشیه بازدید از خطوط این شرکت، ضمن انتقاد از انحصاری خواندن صنعت خودرو، گفت: کلیدواژه انحصاری صرفاً برای ورود به قیمتگذاری خودروسازی به کار میرود در صورتی که با توجه به اینکه ۳۸ درصد از سهم ریالی بازار در اختیار خودروسازان بخشخصوصی است، انحصاری نامیدن این صنعت دقیق و درست نیست و باید در این موضوع بازنگری شود. وی با بیان اینکه در صورتی که بنا بر دلایلی شرایط پرداخت ضرر و زیان از سوی دولت فراهم نباشد، پیشنهاد ما عرضه خودرو از طریق بورس کالاست، گفت: عرضه در بورس کالا با قیمتی کمتر از بازار صورت میگیرد و بررسیها نشان میدهد، ۸۰ درصد کسانی که در بورس برای خرید خودرو اقدام میکنند، مشتریان واقعی هستند. خطیبی؛ تصریح کرد: اعتقاد داریم باید راه بورس ادامه پیدا کند و دلیل ندارد ایرانخودرو بهعنوان افتخار ملی و با زحمت کارکنان و فراهم کردن تجهیزات و امکانات تولیدی و سرمایهگذاریهای صورت گرفته، محصولات خود را با قیمت تکلیفی و زیان عرضه کند و بر همین اساس در راستای منافع سهامداران از تمام ظرفیتهای قانونی برای عرضه خودرو در بورس استفاده خواهیم کرد و درخواست داریم مسؤولان در این مسیر همراه ما باشند. وی درخصوص تحمیل هزینههای مرتبط با قرعهکشی خودرو به خودروسازان، گفت: هرچند طریق قرعهکشی خودرو مسیری مطلوب از نظر دولت شناسایی شده و ما هم تابع این تصمیم بودهایم، اما این روش سبب زیان دهها هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده است و من بهعنوان مدیرعامل ایرانخودرو موظف به پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه شرکت برای دریافت خسارت از دولت هستم. وی ادامه عرضه در بورس کالا را سبب ایجاد رونق در بازارسرمایه دانست و گفت: این اقدام تأثیر مثبتی بر کاهش زیان خودروسازان، سودآوری، افزایش ارزش سهام خودروسازان و شرکتهای زیرمجموعه آنان و قطعهسازان خواهد داشت و عرضه در بورس را بهعنوان یک راهحل منطقی و اقتصادی و خیر مطلق برای صنعت خودرو کشور میدانیم و آن را پیگیری خواهیم کرد. خطیبی؛ با اشتباه و غیرکارشناسی خواندن تفکر افزایش قیمت بازار ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: نامه اخیر شورایرقابت باعث ابهام در جامعه شده و تعدادی عنوان کردند که عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت در بازار شده که این امر از نظر کارشناسی، فنی و تجربی مورد تأیید و مستند نیست. وی تأکید کرد: در روزهایی که نوسانات ارزی به وجود نیامده بود، عرضه هایما در بورس کالا سبب کاهش قیمت این محصول در بازار شد و در ادامه با افزایش عرضه پژو ۲۰۷ و سایر محصولات ایرانخودرو شاهد کاهش معنا دار قیمت محصولات در بازار بودیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در ادامه با بیان اینکه مشتریان به شناخت کاملی از خرید خودرو در بورس رسیدهاند، گفت: مشتریان واقعی با مطالعه دقیق برای خرید خودرو در بورس اقدام میکنند، تا خودرو بدون واسطه و مستقیم از تولیدکننده به دست شان برسد، تصمیم ما در این خصوص پیگیری عرضه در بورس است. خطیبی؛ از افزایش عرضه به بازار با اجرای طرح بزرگ پیش فروش محصولات خبر داد و گفت: ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیش فروش کردهایم که از طریق قرعهکشی مشتریان نهایی را مشخص خواهیم کرد و عرضه این تعداد نیاز بخش زیادی از مشتریان را پوشش خواهد داد.
حقوق رقابت[۱] یکی از حوزههای نسبتاً جدید در حقوق است که قواعد آن، سعی در حفظ رقابت بین عرضهکنندگان کالا یا خدمت است. این رشته در حقوق عمومی اقتصادی جایگاه ویژهای دارد. اساساً این رشته محصول اقتصاد آزاد است که در آن بازیگران بازار نقش تعیینکننده دارند. با این حال تجربه نشان داده که قواعد […]
تثبیت نرخ دستوری قیمت کارخانهای خودرو، در حالی طی ۱۹ ماهه گذشته ادامه دارد که در این فریز قیمت، هم خودروساز و هم مصرفکننده واقعی هر دو بازنده بودند. به گزارش پرشینخودرو، به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، اصلاح قیمت خودرو در این وضعیت علاوه بر تقویت توان مالی شرکتها، فرصتی برای خودروسازان خواهد بود […]
سخنگوی مرکزی ملی رقابت، گفت: شورایرقابت هیچ وقت قیمتگذار خودرو نبوده، بلکه شورایرقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ میکند. به گزارش مهر، سپهر دادجویتوکلی؛ سخنگوی مرکزی ملی رقابت، گفت: شورایرقابت هیچ وقت قیمتگذار خودرو نبوده، بلکه شورایرقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ میکند؛ نهادهایی هم که تنظیم گر فنی […]
شورایرقابت در سالجاری به نهاد تولید مجوز برای گرانفروشی خودروسازان تبدیل شده و تقریباً هر دو ماه سه بار مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داده است. به گزارش ایرنا، بررسی مصوبههای شورایرقابت نشان میدهد که از ابتدای امسال تا هفتم آبان ماه، ۱۲ بار افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به تصویب رسیده است […]
دیدگاه بسته شده است.