وزیر راه و شهرسازی:سهام ایران‌ایر در بازار جهانی خرید و فروش خواهد شد

  وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که خصوصی‌سازی ایران‌ایر باید در عرصه‌ای بین‌المللی پیگیری شود، اعلام کرد: سهام ایران‌ایر در بازار‌های جهانی امکان خرید و فروش خواهد داشت. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در مراسم پنجاه‌وپنجمین سالگرد تأسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان این مطلب تصریح کرد: کار بازسازی ایران‌ایر به […]

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که خصوصی‌سازی ایران‌ایر باید در عرصه‌ای بین‌المللی پیگیری شود، اعلام کرد: سهام ایران‌ایر در بازار‌های جهانی امکان خرید و فروش خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در مراسم پنجاه‌وپنجمین سالگرد تأسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان این مطلب تصریح کرد: کار بازسازی ایران‌ایر به عنوان مادر صنعت هوایی کشور با قدرت بسیار زیادی پیگیری می‌شود و قطعاً بحث برای واگذاری سهام این شرکت نیز در دستور کار خواهد بود. در همین راستا ما تلاش داریم شرایطی را به وجود بیاوریم که امکان خرید و فروش سهام این شرکت در بازارهای بین‌المللی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای جدید برای ناوگان کشور عنوان کرد: در حال حاضر از ۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در کشور تنها ۱۵۰ هواپیما امکان تردد دارند و این نشان‌دهنده‌ لزوم بهسازی شرایط ناوگان کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این‌رو وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده تا با به وجود آوردن مقدمات لازم، تعداد هواپیماهای کشور را به ۵۰۰ فروند برساند تا از این طریق تعداد هواپیما‌‌ها دو برابر و تعداد کل صندلی‌های ناوگان ۱٫۵ برابر شود.

آخوندی با بیان این‌که بخش خصوصی نیز در فضای به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام باید با تمام توان خود در بازارهای جهانی فعالیت کند، تأکید کرد: در حال حاضر عزمی جدی برای بازسازی ساختاری ناوگان هوایی کشور وجود دارد و دولت برنامه‌ریزی کرده پس از پشت سر گذاشتن سال‌های سخت تحریم بیش‌ترین استفاده را از صنعت هوایی به وجود بیاورد. آسمان ایران میزبان تعداد زیادی هواپیماست که متأسفانه در طول این سال‌ها مردم ما نتوانستند استفاده چندانی از آن داشته باشند.

وی اضافه کرد: تنها در فاصله بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ مردم ایران نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت به ایرلاین‌های خارجی دادند و برآورد ما حاکی از آن است که تنها در طول یکسال رقمی بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی می‌شود که این روند باید تغییر کند.

آخوندی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده در قرارداد‌های پس از برجام هیچ رقمی برای واسطه‌گری و دلالی جا به جا نشود، خاطر نشان کرد: دولت خود به شکلی رسمی تمام شرایط موجود در این قرار‌داد‌‌‌ها را پیگیری کرده و اجازه نداده است حتی ریالی در این حوزه به خاطر دلالی‌گری یا حضور واسطه‌ها جابه‌جا شود.

اقتصاد لیبرالی هم با ایران سازگاری ندارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اقتصاد لیبرالی یا سوسیالیستی هیچ‌کدام با ساختار اقتصادی ایران همخوانی ندارند، گفت: ما بیش‌تر به دنبال این هستیم که ایرانی باشیم.

عباس آخوندی در خصوص این‌که طرفدار کدامیک از نظریه‌های اقتصاد جهانی هستید، گفت: بحث من به شکل عمده این است که این‌‌ها یک بحث‌هایی هستند که از بیرون کشور وارد شده‌اند و به راحتی با ساختارهای جامعه ما تلفیق نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که نظریه‌ها همواره نوع زائده برای اقتصاد ما هستند، تصریح کرد: بحث من این است که ما باید به آموزه‌ها و یافته‌های خودمان در کشور برگردیم و اقتصاد لیبرالی یا سوسیالیستی هیچ‌کدام با ساختار اقتصادی ما همخوانی ندارند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اندیشه من این است که باید به‌دنبال ایرانشهری باشیم و تمدن ایران شهر را بازخوانی کنیم اما به این معنا نیست که از یافته‌های بشری هم استفاده‌ای نشود.

آخوندی افزود: همچنان که نظام سوسیالسیتی در جامعه رفاهی مطالب زیادی دارد، اقتصاد لیبرالی هم توجهاتی را به بازار می‌کند.

وی با بیان این‌که درست نیست بگوییم لیبرال یا سوسیالیستی هستیم، چرا که این نظریه‌ها در جامعه ما تلفیق نمی‌شود، گفت: ما بیش‌تر به دنبال این هستیم که ایرانی باشیم.

در همین حال، آخوندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه دو جانبه شرکت راه‌آهن با شرکت DBI آلمان برای مشارکت راهبردی در طرح تحول سازمانی راه‌آهن اظهار داشت: پروژه‌های سخت‌افزاری بدون توجه به پروژه‌های نرم‌افزاری بهره‌وری و کارآیی لازم را ندارند، بنابراین، این قرارداد کار بسیار ارزشمندی است.

وی با بیان این‌که هدف ما این است که راه‌آهن به یک سازمان در حد جهانی ارتقا یابد و توان رقابت داشته باشد، افزود: شعار اصلی ما در تمام حوزه‌ها تغییر در رویکرد ما است تا افق و چشم انداز سازمان در عرصه‌های داخلی، بین‌المللی و خدمات رسانی تغییر کند و سطح خدمات را به بین‌الملل برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این‌که راه‌آهن آلمان را برای همکاری انتخاب کردید، سلیقه خوبی بوده است؛ اول این‌که آلمان‌‌‌ها ابتدا هم با راه‌آهن ایران همکار بودند و دوم این‌که یکی از موفق‌‌‌ترین سیستم‌های ریلی جهان را دارند.

آخوندی با بیان این‌که سکونتگاه‌های ما با دو چالش بنیادین روبه‌رو هستند که اول امکان حرکت و جابه‌جایی و دوم قابلیت زندگی در سکونتگاه‌ها است، گفت: در هر دو بخش راه‌آهن می‌تواند نقش عمده‌ای را برای ما ایفا کند، البته منظور از جابه‌جایی بیش از حمل و نقل بار و مسافر در داخل است.

وی با اشاره به این‌که منظور من از جابه‌جایی، حمل و نقل جهانی، منطقه‌ای، ملی و محلی است، افزود: به همین دلیل موضوع راه‌آهن حومه را در دستور کار قراردادیم، زیرا بر این باوریم که نیاز به یکپارچگی گسترده در حوزه حمل و نقل داریم.

وزیر راه و شهرسازی، راه‌اندازی راه‌آهن تهران – پکن را اقدامی نمادین در جهت جابه‌جایی جهانی دانست و ادامه داد: ما می‌توانیم تصور کنیم که اقتصاد ما تا فرانکفورت هم پیش برود و این موضوع دست یافتنی است.

آخوندی با تأکید بر این‌که باید به سمت حمل و نقل چند وجهی برویم، تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه بنادر و بهبود جاده‌ها وجود یک مفهوم توسعه ارتباطی و حرکت و سهولت در جابه‌جایی است.

وی با اشاره به این‌که اگر مدعی هستیم شاهراه اتصال شمال – جنوب و شرق – غرب هستیم، تاریخ نشان می‌دهد که جاده ابریشم از ایران عبور می‌کرد، گفت: این به این معنا است که باید یک بار دیگر کریدور‌‌ها را از درون ایران بازسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که اگر قیمت زمین و مسکن در کلان شهر‌‌ها دچار سوداگری شده و همسطح گران‌‌‌ترین شهرهای جهان است، به دلیل نبود سیستم حمل و نقل ریلی سریع است، اظهار داشت: نبود حمل و نقل سریع ریلی باعث شده که مردم به سمت مرکز شهر بروند، بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزار‌‌ها برای کنترل قیمت زمین و مسکن توسعه سکونتگاه‌هایی متکی به حمل و نقل ریلی است.

 

آخوندی، یکی از ابزارهای کنترل قیمت زمین و مسکن را توسعه حمل و نقل ریلی حومه دانست و افزود: باید در کشور به سمت حمل و نقل چند وجهی برویم