اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق با تأکید بر حفظ تولید و اشتغال

اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق با تأکید بر حفظ تولید و اشتغال رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به منظور حفظ تولید و اشتغال داخلی خبر داد. محمدطحان‌پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام آغاز طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به وجود سه گشت نظارتی در ۳ […]

اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق با تأکید بر حفظ تولید و اشتغال

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به منظور حفظ تولید و اشتغال داخلی خبر داد.

محمدطحان‌پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام آغاز طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به وجود سه گشت نظارتی در ۳ منطقه جمهوری، شریعتی و سه‌راه امین‌حضور تهران اشاره کرد و اظهار کرد: طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از یکم مهرماه سال‌جاری به منظور مبارزه با واردات و فروش هر نوع ازکالاهای لوازم خانگی قاچاق، آغاز شده است.

وی همچنین با بیان این‌که کالاهای بدون برگه فروش از مشکلات جدی اجرای این طرح است، افزود: در خصوص قاچاق یا غیرقاچاق بودن این کالا‌ها به صراحت نمی‌توان اعلام موضع کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص کالاهای بدون برگه فروش برخی از فروشگاه‌ها نیز گفت: فروشندگان این کالا‌ها ۱۵ روز فرصت دارند به منظور تهیه فاکتور از بنکداران اقدام کنند در غیراین صورت کالای فروشگاه‌های مزبور جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: در صورتی هم که بنکدار حاضر به ارایه برگه فروش به فروشنده نشود، واحدهای صنفی می‌توانند بلافاصله این مسأله را به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اطلاع دهند تا اقدامات قانونی در دستور کار قرار گیرد.

طحان‌پور در باره این‌که آیا با آغاز طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق قیمت این نوع کالا‌ها افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی پس از اجرای این طرح افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اجرای طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به منظور حفظ تولید و اشتغال داخلی است‌، گفت‌: طرح مدنظر مقطعی نبوده بلکه دایمی است.

طحان‌پور با بیان این‌که اطلاع‌رسانی جمع‌آوری کالای قاچاق به واحدهای صنفی در بخش لوازم خانگی از ابتدای شهریور سال‌جاری انجام شده است، اظهار‌ کرد: در مرحله اول اجرای طرح به واحدهای صنفی عرضه کننده کالای قاچاق اخطار و در مرحله بعد کالای قاچاق جمع‌آوری و جریمه نقدی برای واحد صنفی تعیین می‌شود.

وی تصریح‌کرد: این طرح با همکاری سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین سازمان صنعت، معدن‌و تجارت استان تهران به اجرا درمی‌آید.

طحان‌پور افزود: برای فروش رسمی و شناسنامه‌دار خرید کالا یک مهلت ۱۵ روزه برای واحدهای صنفی در نظر گرفته شده است تا برگه‌های مربوطه را آماده و ارایه کنند و چنان‌چه خودداری شود، با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

وی نبود آگاهی کافی در بین واحدهای صنفی را موجب خرید برخی کالاهای مشکوک به قاچاق دانست و گفت: کالای دارای برگه فروش با مشخصات خریدار و فروشنده نشان‌دهنده سلامت تجارت کالاست.

طحان‌پور با اشاره به شروع مبارزه جدی با قاچاق از مبدا و در گمرک افزود: بارکد ۱۶ رقمی برای کالاهای وارداتی وجود دارد که با ثبت این بارکد در سیستم و به نمایش درآمدن نام کالا می‌توان از قانونی بودن کالا مطمئن شد.

وی با اشاره به این‌که مردم در قبال کالای خریداری شده باید برگه فروش دریافت کنند، اظهار کرد: در برگه فروش باید مدت زمان ضمانت و نام شرکت مربوطه به‌طور کامل قید شود.

 

طحان‌پور هدف نهایی از اجرای طرح مزبور را ورود قانونی کالا، پرداخت حق ‌و حقوق دولت، ارایه خدمات پس از فروش و شناسنامه‌دار بودن کالا‌ها ذکر کرد.