گروه خودرو- معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، با تشریح تصمیم شورایرقابت، گفت: بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در دستورالعمل شورایرقابت قابل بحث و تجدیدنظر است. به گزارش مناقصهمزایده، منوچهر منطقی؛ با اشاره به اینکه باید با بررسی دقیق تصمیم شورایرقابت، در مورد آن اظهارنظر کرد، افزود: شورایرقابت از سال ۹۹ هیچ افزایش قیمتی […]
گروه خودرو- معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، با تشریح تصمیم شورایرقابت، گفت: بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در دستورالعمل شورایرقابت قابل بحث و تجدیدنظر است. به گزارش مناقصهمزایده، منوچهر منطقی؛ با اشاره به اینکه باید با بررسی دقیق تصمیم شورایرقابت، در مورد آن اظهارنظر کرد، افزود: شورایرقابت از سال ۹۹ هیچ افزایش قیمتی را برای خودروسازان لحاظ نکرد، اما وقتی همه کالاها با افزایش قیمت روبهرو هستند، نمیتوان از خودروساز خواست تا هیچ افزایش قیمتی نداشته باشد. منطقی؛ با بیان اینکه شورایرقابت نیز براساس این درخواست افزایش قیمت خودرو را پذیرفت، تصریح کرد: این امر مشروط بر این نکته بود که برای افزایش قیمت خودرو باید مرجعی مشخص باشد و از اینرو سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده مناسبترین مرجعی بود که نفع هر دو طرف را در نظر داشت. وی ادامه داد: اکنون این سازمان با دقت و طبق نحوه محاسبه بر این موضوع کار میکند. البته باید فرآیندهای سازمان حمایت اصلاح شود. منطقی؛ تعیین قیمتگذاری از سوی سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده را موجب حذف صفهای طولانی قرعهکشی دانست و اظهار داشت: نکته مهمی که شورایرقابت در دستورالعمل خود نیز به آن اشاره کرد این بود که برای جلوگیری از تشکیل صف طولانی قرعهکشی، شرایطی را تعیین میکند. معاون حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: بهعنوان مثال اگر کسی میخواهد برای خودرو ثبتنام کند، باید ۵۰ درصد از قیمت خودرو را در حساب خود داشته باشد. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، بیان داشت: قیمتی که سازمان حمایت مشخص و شورایرقابت آن را قبول میکند مقایسه این قیمت با سه خودروی خارجی است که از نظر قیمت و کیفیت معادل خودروهای ایران هستند و این کار بهراحتی توسط مراکز تخصصی بینالمللی، پژوهشکدهها و دانشکدهها انجام میشود. وی ادامه داد: در این مقایسه اگر قیمت خودرو مساوی باشد، مورد قبول است و اگر قیمتی پایینتر از قیمت بینالمللی داشته باشد رقابتپذیر محسوب میشود که میتوان به صادرات آن فکر کرد. اما اگر قیمت خودرو بالاتر از قیمت بینالمللی باشد، شورایرقابت یک سال به خودروساز فرصت میدهد تا آن را متعادل و به محدوده قیمت بینالمللی برساند. معاون صنایع حملونقل وزیر صمت، با اشاره به اینکه شورایرقابت برای جلوگیری از قرعهکشی سامانه یکپارچه فروش خودرو را پیشنهاد کرده است، گفت: این پیشنهاد زمانی مطرح است که برای ۱۰۰هزار خودروی تولیدی، ۳۰۰هزار نفر ثبتنام کرده باشند، از اینرو باید یک تصمیمی گرفته شود که خودرو از روند دلالان خارج و به دست مصرفکننده واقعی برسد. منطقی؛ با یادآوری اینکه شورایرقابت جلسات متعددی را برای عرضه خودرو در بورس برگزار کرد، افزود: البته زمانی که شورایرقابت این قوانین را تعریف میکرد بر این نکته تأکید داشت که هر بند از این قوانین قابل تغییر و تصحیح است، این موضوعی است که هماکنون مورد بحث و توجه جامعه قرار دارد. منطقی؛ درباره اینکه آیا این تصمیم قابل تغییر است، اضافه کرد: همانطور که گفتم یک بند در دستورالعمل شورایرقابت آمده است که براساس آن میتوان در مورد این مسائل بحث و تجدیدنظر کرد. خوشبختانه کارگروهی مشترکی هم در بین مجموعههای مختلف برقرار است که این موضوع را بررسی میکند و در آینده انتظار میرود که رضایت نسبی مصرفکننده و تولیدکننده حاصل شود. وی در ادامه گفت: در حالحاضر نمیتوانیم بگوییم که آیا ارایه خودرو در بورس کالا کلاً حذف شده است. طبق تصمیمگیری فعلی شورایرقابت، قرار است خودرو وارد بورس نشود، اما مؤلفهها و موضوعات مختلفی از نظر تورم، مدیریت عرضه در بازار در این زمینه مطرح است و کارشناسان با توجه به نظرات ارایه شده از سوی شورایعالی بورس، شورایرقابت، خودروسازان و وزارت صمت در این باره اظهارنظر خواهند کرد. منطقی؛ با اشاره به اینکه اگر از سوی ذینفعان نقدی بر این مسأله وجود داشته باشد باید بررسی شود، گفت: وزارت صمت شورایعالی بورس و شورایرقابت و نهادهای اقتصادی میخواهند این بحث به نتیجه برسد و حل شود. البته این تصمیم یک اقدام عقلایی است که با عدد و رقم سروکار و در آن مؤلفههای اقتصادی هم مطرح است، اما فرض بر این است که قابل حل باشد. وی درخصوص نظر وزارت صمت در این باره، گفت: اگر به خاطر داشته باشید در شورایعالی بورس وزیر محترم صمت موافقت خود را با این مسأله عنوان کرد؛ بنابراین وقتی یک نظر به شکل رسمی در شورایعالی بورس ارایه میشود، نباید در مورد آن شک و تردید داشت. منطقی؛ خاطرنشان کرد: اکنون عرضه خودرو افزایش یافته و شانس بالاتری برای خریداران وجود دارد. پیشتر برای ۲۰ هزار خودرو، ۱۱ میلیون نفر ثبتنام میکردند و اکنون برای ۱۰۰هزار خودرو ۸۰۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند. بنابراین شانس خریداران واقعی در حالحاضر بالاتر میرود و در این صورت به تدریج قرعهکشی هم نیاز نیست چرا که خودرو با قیمتی که عرضه شده خریداری میشود.
یک عضو شورایرقابت، میگوید: قیمت خودروهای داخلی براساس صورتهای مالی شش ماه گذشته و با فرمول کاستپلاس محاسبه میشود. به گزارش تسنیم، محسن بهرامی ارضاقدس؛ گفت: شورایرقابت تنها مرجع تشخیص انحصار در بازار است و اگر کالا یا خدمتی انحصاری تشخیص داده شود، این شورا موظف است برای ایجاد رقابت، دستورالعملهای لازم را تنظیم یا […]
دیدگاه بسته شده است.