ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی بدون شرط اسقاط موجب آسیب جدی به ناوگان جاده‌ای است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور، با اشاره به ترخیص و شماره‌گذاری تعدادی از کامیون‌های کارکرده وارداتی بدون شرط اسقاط، گفت: ترخیص این کامیون‌ها بدون اسقاط کامیون‌های فرسوده نتیجه‌ای جز عدم تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش چالش در ناوگان جاده‌ای نخواهد داشت. به گزارش خبرخودرو، رضا رستمی؛ درخصوص ترخیص و شماره‌گذاری […]

رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور، با اشاره به ترخیص و شماره‌گذاری تعدادی از کامیون‌های کارکرده وارداتی بدون شرط اسقاط، گفت: ترخیص این کامیون‌ها بدون اسقاط کامیون‌های فرسوده نتیجه‌ای جز عدم تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش چالش در ناوگان جاده‌ای نخواهد داشت. به گزارش خبرخودرو، رضا رستمی؛ درخصوص ترخیص و شماره‌گذاری پنج‌هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کارکرده وارداتی بدون شرط اسقاط که پیرو مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت پنج درصد از ارزش کامیون‌های وارداتی برای شماره‌گذاری و امکان ترخیص ۱۵ هزار دستگاه کامیون کارکرده اروپایی از گمرکات به اجراء درآمده است، اظهار داشت: ترخیص این کامیون‌ها بدون اسقاط فرسوده‌ها نتیجه‌ای جز عدم تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش چالش در ناوگان جاده‌ای نخواهد داشت. وی با بیان این مطلب که هدف از واردات کامیون‌های سه سال ساخت اروپایی، اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده به‌ازای واردات هر دستگاه کامیون بوده است، افزود: حتی ترخیص ۱۵ هزار دستگاه کامیون از گمرکات بدون اسقاط کامیون‌های فرسوده با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا در ناوگان جاده‌ای آسیب‌های جدی را به این بخش وارد خواهد کرد. رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور درخصوص پرداخت پنج درصد از ارزش کامیون‌های وارداتی برای شماره‌گذاری و اسقاط این کامیون‌ها عنوان کرد: تعیین هر مبلغی برای شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی چه پنج درصد و چه ۵۰ درصد تا زمانی که قرار باشد این مبلغ به حساب دولت واریز شود تغییری در نوسازی ناوگان ایجاد نخواهد کرد. رستمی؛ ضمن انتقاد از روند اجرایی طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای، تصریح کرد: در حال‌حاضر حضور واسطه گران در بازار کامیون‌های وارداتی موجب افزایش قیمت کامیون در بازار شده است در صورتی که اگر واردات کامیون به انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل و رانندگان واگذار می‌شد کامیون‌های وارداتی با قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ فعلی در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار می‌گرفت. رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور، در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با واگذاری واردات کامیون و همچنین اعطای امتیازاتی به تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل و رانندگان از ورود مافیا به فرآیند واردات کامیون جلوگیری کند.