خدمات الکترونیک ملی همچنان به روش آزمون و خطا؟!

خدمات الکترونیک ملی همچنان به روش آزمون و خطا؟! رییس سازمان IT: مشکلی از نظر حجم ترافیک سایت سرشماری وجود ندارد اگرچه دولت الکترونیک و خدمات رسانی اینترنتی معنایی جز استفاده آسان از فناوری اطلاعات آن هم با هدف افزایش کیفیت و کاهش هزینه ندارد اما گویا در ایران دولت الکترونیک را نه اقدامی در […]

خدمات الکترونیک ملی همچنان به روش آزمون و خطا؟!

رییس سازمان IT: مشکلی از نظر حجم ترافیک سایت سرشماری وجود ندارد

اگرچه دولت الکترونیک و خدمات رسانی اینترنتی معنایی جز استفاده آسان از فناوری اطلاعات آن هم با هدف افزایش کیفیت و کاهش هزینه ندارد اما گویا در ایران دولت الکترونیک را نه اقدامی در جهت افزایش رفاه شهروندان بلکه باید اقدامی در نظر گرفت که به دلیل مشکلات زیرساختی، هم به افزایش فراوان هزینه‌ها منجر می‌شود و هم وقت و انرژی مردم را تلف می‌کند.

به گزارش «تابناک»، همزمان با آغاز فرایند سرشماری نفوس و مسکنِ سال ۹۵، مسؤولان امر به منظور کاهش هزینه و بالابردن کیفیت، سرعت و دقت برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی سرشماری اینترنتی کردند. طرح جدیدی که در راستای توسعه دولت الکترونیک و محاسن آن تعریف می‌شود اما در ساعات ابتدایی شروع به‌کار به مشکل خورده و نتوانسته رضایت عمومی را کسب کند؛ اتفاقی که پیشتر در ارایه خدمات دیگر به مردم بر بستر دنیای مجازی نیز رخ داده و تجربه شده است.

در شرایطی که دومین روز آغاز سرشماری نفوس و مسکن از مسیر اینترنت سپری می‌شود، شهروندانی که تمایل دارند با این شیوه اطلاعات خود را در سامانه سرشماری ثبت کرده و دیگر دغدغه انتظار برای مراجعه مأمور سرشماری نداشته باشند، پس از ورود به آدرس اینترنتی داده شده با پیام «در این لحظه ظرفیت مراجعه به سایت تکمیل است، در زمان دیگری مراجعه نمایید» مواجه می‌شوند و هرچه بیش‌تر تلاش می‌کنند، کم‌تر نتیجه می‌گیرند.

اتفاقی که البته شهروندان با آن بیگانه نیستند و هر باری که مسؤولان دولتی تصمیم به برداشتن یک گام جدید در بخش خدمات رسانی اینترنتی و توسعه دولت الکترونیک گرفته‌اند، وضعیتی شبیه آن رخ داد و نتیجه جز زیان مادی و روحی برای مردم نبود.

مثل فرایند ثبت نام و اعلام نتایج آزمون‌های سراسری که سال‌ها پیش دولت در جهت آسان کردن خدمات‌رسانی به مردم، سازوکار آن را به فضای مجازی منتقل کرد. یا تصمیم دولتمردان به ارایه خدماتی نظیر ثبت نام وام ازدواج، ثبت نام یارانه‌ها، ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه، ثبت و نقل و انتقال اسناد رسمی و بسیاری از خدمات کوچک دیگر به فضای مجازی منتقل کرد.

همه موارد ذکر شده در ابتدای آغاز فعالیت با مشکلات فراوان در بحث ثبت‌نام، تحلیل اطلاعات، ظرفیت پذیرش کاربر مواجه بودند و البته مشکلات دیگری مانند نبود زیرساخت‌های کافی -حتی در مناطق برخوردار کشور- عدم آگاهی شهروندان با نحوه استفاده از این خدمات و نیز هزینه‌های بالای استفاده از اینترنت، را هم باید بر مصائب شهروندان اضافه کرد.

یک حقیقت غیرقابل انکار این است که توسعه دولت الکترونیک اگر با لوازم و شرایط جانبی‌‌اش همراه باشد، در نهایت به افزایش کیفیت خدمات‌رسانی منجر خواهد شد ولی سؤال و نکته مبهم این‌که وقتی هنوز بخش عمده‌ای از مردم جامعه با فضای مجازی و اینترنت بیگانه هستند، دسترسی به فضای مجازی رایگان و یا حداقل ارزان‌قیمت برای همگان فراهم نیست و برخی اپراتور‌‌‌ها نیز در این آشفته بازار با بهره‌گیری از فرصت به دست آمده به بهره‌برداری مالی از شهروندان می‌پردازند، مشخص نیست چه کسی مسؤول بر طرف کردن مشکلات موجود در این بخش است.

مشکلاتی که دسترسی محدود کاربران به امکانات فضاهای اینترنتی و نبود مرجع مشخص پاسخگو که بتواند به کاستی‌های موجود رسیدگی کند، بر مصائب مردمی افزوده است و از آن‌سو نیز مشخص نیست هزینه‌های مالی صرفه‌جویی شده در این بخش صرف چه اقدامات و برنامه‌های دیگری می‌شود.

برابر مطالب آمده به نظر می‌رسد مسؤولان دولتی بهتر است پیش از آن‌که هر تصمیمی برای توسعه خدمات‌رسانی اینترنتی بگیرند به امکانات ملی و زیرساخت‌های فراهم شده برای مردم نیز توجه کنند. ایرادی که به صورت مشخص در مورد سرشماری نفوس و مسکن آن هم از طریق اینترنت وارد است. مسؤولان مرجع باید پاسخ بدهند که آیا پیش از آغاز سرشماری سال جاری این سامانه آزمون عملیاتی شده بود یا از ابتدا نیز بنا این بود که مردم دست مایه آزمون و خطای آن‌‌‌ها باشند؟

ظرفیت بالای پهنای باند برای سرشماری

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پهنای باندی با چند برابر نیاز سرشماری اینترنتی به این طرح اختصاص داده شده است و مشکلی از نظر حجم ترافیک روی این شبکه وجود ندارد.

نصرا…جهانگرد در گفت‌و‌گو با مهر در مورد تدابیر اندیشیده شده برای اجرای طرح سرشماری اینترنتی اظهار داشت: ظرفیت شبکه ارتباطی کشور پاسخگوی نیاز سرشماری اینترنتی است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی گفت: پهنای باندی با حجم یک گیگابیت برثانیه به ترافیک این طرح اختصاص داده شده است و این درحالی است که طی دو روز نخست اجرای این طرح، در ساعات پیک و پرترافیک مراجعه به این سایت، کم‌تر از ٣٠٠ مگابیت از ظرفیت این شبکه استفاده شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تأکید کرد: در صورتی که میزان مراجعه برای ثبت نام اینترنتی سرشماری بیش از این میزان هم باشد، مشکلی از بابت ظرفیت شبکه وجود نخواهد داشت.

به گفته جهانگرد هم اکنون IP بین‌الملل روی این بستر بسته شده است و دسترسی از خارج کشور به این سایت ممکن نیست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که سرشماری اینترنتی روی شبکه ملی اطلاعات درحال انجام است خاطرنشان کرد: از نظر تدابیر امنیتی نیز گروه‌های امنیتی شبکه و نرم‌افزار در حال کار هستند و امنیت این شبکه تضمین شده است.

 

طرح سرشماری اینترنتی از سوم مهرماه آغاز شده است و برخی کاربران اذعان داشتند که در زمان مراجعه به این سایت با پیغام خطا و نیز تکمیل ظرفیت سایت مواجه شده‌اند.