گروه خودرو -کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در مصوبهای در راستای توسعه حملونقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جادهای، وزارت صنعت،معدنوتجارت را مکلف کرد تا نسبت به واردات خودروهای سواری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال در سال آینده اقدام کند. این امر هم […]
گروه خودرو -کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در مصوبهای در راستای توسعه حملونقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جادهای، وزارت صنعت،معدنوتجارت را مکلف کرد تا نسبت به واردات خودروهای سواری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال در سال آینده اقدام کند. این امر هم مانند تمامی تصمیمات دولتی موافقان و مخالفان خود را دارد بهطوری که برخی معتقدند واردات خودروی دستدوم میتواند مشکلات بازار خودرو را کاهش و باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان و از همه مهمتر موجب از بین رفتن منافع و سلطه خودروسازان بر بازار شود. بهطوریکه جلال رشیدیکوچی؛ نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، گفت: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص اجازه واردات خودروی کارکرده بدجوری بعضیها را به تکاپو انداخته است. از اعلامنظر عجولانه همراه با دستپاچگی برخی در وزارت صمت و رفت و آمدهای پرتردد و مستمر برخی خودروسازان در راهروهای مجلس! اما در مقابل، برخی بر این اعتقادند که این اتفاق میتواند ایران را به قبرستان خودروهای فرسوده تبدیل کند. در این باره، امیرحسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، در واکنش به خبر واردات خودروهای دستدوم، گفت: «بارها گفتهام که واردات خودرو در وضعیت ارزی فعلی غیرممکن است و با قولهای هر روزه و عدم اجرایی شدن این قولها همین اتفاق افتاد. چراکه مشکل کمبود ارز و بانکمرکزی کماکان باقی است و حتی بدتر نیز شده است و نرخ ارز گویای آن است.» استاد دانشگاه علم و صنعت، در ادامه با اشاره به اینکه سیاستمداران ما و در رأس آن صنعت خودرو را یک گوشت قربانی میبینند؛ گفت: «هیچ وقت در حوزه لوازمخانگی بحث واردات و یا قیمتگذاری دستوری نمیشود و این صنعت خودرو است که هدف این سیاستگذاریهای اشتباه قرار گرفته است.» کاکایی؛ در ادامه، با اشاره به اینکه واردات خودرو خالیبندی از آب درآمد؛ گفت:« من از ابتدا گفتم که اگر خودرویی وارد شود نیز رانتی خواهد بود، همانطور که شورایرقابت در دستورالعمل جدید خود نوشته است که کلیه تولیدکنندگان خودرو و مونتاژکنندگان خودرو و واردکنندگان، انحصاریاند و نظام قانونگذاری کشور دارد اعلام میکند که اگر واردات خودرو عملیاتی شود نیز تغییری ایجاد نمیشود و بازار رقابتی نمیشود.» این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه خودرو زیر ۱۰ هزار دلار برای بازار ایران پیدا نمیشود؛ گفت: سیاستمداران در واردات خودرو با این قیمت به بنبست خوردند و عدهای پوپولیست به این نتیجه رسیدند که خودروی دستدوم پنج هزار دلاری گیر میآید و تصمیم گرفتند آن را بدون در نظر گرفتن ابعاد مخرب این خودروها وارد کنند. واردات خودروهای خارجی که حتی به وسیله مراجع معتبر اتفاق افتاد نیز به دلیل فقدان نمایندگی و قطعات به مشکل خورده است.» استاد دانشگاه علم و صنعت، در ادامه با اشاره به اینکه مراجع قانونی اجازه نخواهند داد خودروها از لحاظ فنی بدون حساب و کتاب وارد شوند؛ گفت: در حالحاضر نزدیک به ۱۰ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم و اگر واردات خودروهای دستدوم بدون حساب و کتاب صورت گیرد، ایران به گورستان خودروهای فرسوده بدل خواهد شد. وی در ادامه، با اشاره به اینکه واردات ۱۰۰هزار تا یک میلیون خودرو به کلام راحت است؛ گفت: در حالحاضر واردات ۱۰ هزار خودرو از یک مدل تقریباً غیرممکن است. کاکایی؛ در ادامه، با اشاره به اینکه بسترهای اجراء مهم است، گفت: هیچکدام از خودروسازهای معتبر جهان به ما نمایندگی نمیدهند وای به حال واردات خودروهای دستدوم از بازاری که فروشنده آن معلوم نیست و در آینده این خودروهای دستدوم ارزان به بازار عرضه نخواهند شد و به جز در کوتاهمدت، قیمتها را در بازار کاهش نخواهد داد و تنها مردم میمانند و خودروهای فرسوده که هیچکس پاسخگو نیست. این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه با اشاره به اینکه سیاستمداران ما کاری را میکنند که آمریکا میخواهد؛ گفت: آمریکا دقیقاً میدانست که چهکار کند و واردات خودرو را آزاد گذاشت و واردات قطعات و ورود کمپانیها را تحریم کرد و دقیقاً سیاستمداران ما همان کاری را میکنند که آمریکاییها میخواهند.
گروه خودرو- با توجه به موضوع آزادسازی خودروهای دستدوم بدون انتقال تکنولوژی توسط همه اشخاص، همین امر سبب شده شبهههایی در این باره به وجود آید که کارشناسان حوزه خودرو به آن انتقادهایی وارد کردهاند و این اقدام را در واپسین لحظات عمر دولت سیزدهم بیشتر شویِ تبلیغاتی میدانند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص […]
گمرک در ابلاغیهای از امکان واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقیبنزینی (هیبریدی) به داخل کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، مدیران گمرک، در ادامه نیز از حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به نوع متقاضی رونمایی کردند. آن طور که در ابلاغیه گمرک […]
مهدی قرهداغلی -سخنگوی دولت، گفت: آییننامه واردات خودروهای دستدوم نهایی شده و بهزودی ابلاغ میشود. به گزارش مناقصهمزایده، علی بهادریجهرمی؛ در نشست خبری با اشاره به اینکه اصلاحیه آییننامه صدور گواهینامه ابلاغ شده است، افزود: پیرو دستور رئیسجمهور و پیگیریها و جلسات معاون اول، تفاهم میان دولت و نظام بانکی حاصل شد و با تأیید […]
مهدی قرهداغلی -وزیر صمت، درباره واردات خودروهای دستدوم، گفت: آییننامه واردات خودروهای دستدوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغکننده وزارت صمت نیست. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به حجم […]
دیدگاه بسته شده است.