رئیس هیأت عامل ایمیدرو عنوان کرد

دانش‌بنیان‌ها حلقه گمشده ایجاد تحول در بخش معدن

محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت عامل ایمیدرو، با تأکید بر اینکه شرکت‌های معدنی باید به سمت استفاده از روش‌های دانش‌بنیان حرکت کنند، گل‌گهر را مجموعه‌ای دانست که توانسته از دانش روز و دانش‌بنیان به‌درستی بهره بگیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وجیه‌ا… جعفری؛ در آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر، اظهار کرد: آنچه امروز در حوزه […]

محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت عامل ایمیدرو، با تأکید بر اینکه شرکت‌های معدنی باید به سمت استفاده از روش‌های دانش‌بنیان حرکت کنند، گل‌گهر را مجموعه‌ای دانست که توانسته از دانش روز و دانش‌بنیان به‌درستی بهره بگیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وجیه‌ا… جعفری؛ در آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر، اظهار کرد: آنچه امروز در حوزه صنایع‌معدنی نیاز داریم یک تحول از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروز ذخایر مختلفی در پهنه کشور وجود دارد که نیاز به شناسایی از طریق دانش روز و فناوری‌‌ها جدید است. وی ادامه داد: اگر کار اکتشاف به درستی انجام شود استخراج بهینه هم با کم‌ترین قیمت و بهره‌وری بالا را می‌توان عملیاتی کرد. البته در بخش اکتشاف کار فراوری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. این ضرورت نیازمند یک نگاه جدید به هر سه بخش اکتشاف، استخراج و و فراوری است. البته در حوزه استخراج نیازمند تکنولوژی‌های جدید هستیم. جعفری؛ تصریح کرد:‌ در ایمیدرو یک طرحی را در یکی دو سال گذشته دنبال کردیم که باید بتوانیم عناصر راهبردی را برای اجرای آن شناسایی کنیم. این را مشخص کردیم که علاوه بر مس، آهن، روی و طلا عناصر دیگری همه هستند که سالیانه بابت آن ارز زیادی خارج می‌کنیم و مواد اولیه را وارد کنیم. رئیس ایمیدرو، عنوان کرد: ما نیازمند نیروی انسانی خبره در تمام زنجیره معدن هستیم. شرکت گل‌گهر از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌هایی که نیازمند است، استفاده می‌کند. گل‌گهر در این بخش پیشتاز است.

خلأ ‌اصلی بخش معدن صنایع پایین‌دستی است

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با تشریح روند دانش‌بنیان شدن شرکت گل‌گهر تصریح کرد که خلأ اصلی در حوزه معادن صنایع پایین‌دستی است. پور ابراهیمی؛ اظهار کرد:‌ شرکت گل‌گهر نهالی بود که فعالیت‌هایش بعد از دفاع مقدس شکل گرفت و امروز تبدیل به درخت تنومندی برای انجام فعالیت‌های معدنی در کشور شده است. وی افزود: گل‌گهر در سال‌های اولیه فعالیت‌های مقطعی داشت و بهره‌برداری آن تا سقف پنج میلیون تن بود. از سال ۱۳۸۴ برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های گل‌گهر شکل گرفت و از سال ۱۳۸۵ از رویکرد عادی و ظرفیت کم تبدیل به یک ظرفیت جدید شد. گل‌گهر البته در استان کرمان با مسأله آب روبرو بود. اما آنچه خلأ جدی بوده صنایع پایین‌دستی است. چرا که ارزش‌افزوده ما در صنایع پایین‌دستی شکل گرفته است. پورابراهیمی؛ ادامه داد:‌ اتفاقی که در گل‌گهر رخ داد که اتفاق بسیار مبارکی بود جنس فعالیت‌های آن بود که با محوریت دانش‌بنیان شکل گرفت و آیین‌نامه آن هم براساس همین رویکرد دانش‌بنیان تدوین شد. برخی شرکت‌ها ایده‌هایی را در این زمینه مطرح کردند که تا کنون ۱۵۰ ایده مطرح شد که قرار است در نهایت ۱۰ ایده انتخاب شوند.