به بهانه تخریب بافت تاریخی شیراز

تاریخ ایران باز هم در معرض تهدید لودر!

گروه اجتماعی- تاریخ برای خیلی بازیچه‌ای بیش نیست و اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم فقط یک معنا دارد: گذشته و هیچ! بافت تاریخی شیراز نیز یکی دیگر از نمونه‌های پرشماری است که طی دهه‌های پیشین به لطف برخی سوء‌مدیریت‌ها از بین رفته‌اند! تاریخ را که خوب ورق بزنی، می‌بینی بوده‌اند بی‌شمار از انسان‌هایی که نه از […]

گروه اجتماعی- تاریخ برای خیلی بازیچه‌ای بیش نیست و اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم فقط یک معنا دارد: گذشته و هیچ! بافت تاریخی شیراز نیز یکی دیگر از نمونه‌های پرشماری است که طی دهه‌های پیشین به لطف برخی سوء‌مدیریت‌ها از بین رفته‌اند! تاریخ را که خوب ورق بزنی، می‌بینی بوده‌اند بی‌شمار از انسان‌هایی که نه از تاریخ درس عبرت گرفته‌اند و نه می‌خواهند به این مقوله پر ارزش وقعی نهند. تخریب بافت تاریخی شیراز طی چند هفته گذشته آماج انتقاد کارشناسان، مردم و حتی برخی نمایندگان قرار گرفته است. البته که این بافت برای اولین‌بار نیست که مورد تجاوز فرهنگی قرار گرفته است؛ در واقع بافت تاریخی شهر شیراز سال‌هاست که زیر پای لودر‌‌ها می‌لرزد و هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد و تخریب می‌شود تا حرم شاهچراغ توسعه پیدا کند. بلایی که از دهه ۶۰ با تخریب چند خانه تاریخی به جان بخشی از تاریخ ایران افتاد و در دهه ۷۰ با تخریب قسمت وسیعی از این بافت تاریخی ادامه پیدا کرد تا طرح «بین‌الحرمین» اجرایی شود. در سال ۹۳، اما با تخریب حجمی وسیع‌تر از بافت تاریخی که شامل چند بنای شاخص مربوط به دوره قاجاریه و زندیه بود، فاز جدیدی از تخریب بافت تاریخی شیراز کلید خورد.

کی راست می‌گوید؟

پیمانکار شیرازی می‌گوید که این بافت در جمع ساکنان این بافت گفته که این بافت به‌زودی قرار است تخریب شود تا به گفته طراحان این طرح، شیراز تبدیل به بزرگ‌ترین شهر زیارتی ایران شود! حال سؤال اینجاست که با وجود شهر مشهد و بارگاه امام‌رضا(ع) چه لزومی دارد که با تخریب حدود ۳۶۰ هکتار از تاریخ یک مملکت بنای ایجاد بزرگ‌ترین شهر زیارتی ایجاد شود؟ از این که بگذریم به صحبت‌های استاندار شیراز می‌رسیم؛ وی درباره تخریب بخش وسیعی از بافت تاریخی این شهر چنین می‌گوید: استاندار فارس بار‌‌ها مخالفت خود را با هرگونه تخریب و تعرض به بافت تاریخی شیراز و خانه‌های ارزشمند این بافت اعلام کرده.» و در واکنش به نامه غلامحسین معماریان؛ خطاب به او درخصوص توقف این تخریب‌‌ها هم در پایان متنی که به نقل از او منتشر شده این اخبار را «شایعه و نقل قول شخصی خوانده» و آورده است: «انتظار است دستگاه‌های مسؤول در این حوزه برای پاسخگویی شفاف به مردم واکنش مناسب در این عرصه داشته باشند. ابلاغ هر نوع مصوبه‌ای از پژوهشگاه میراث کشور و شورای‌عالی معماری و شهرسازی به اطلاع عموم خواهد رسید و به شایعه و احیاناً نقل‌قول‌های شخصی استناد نشود.»

اجرای جنجالی مصوبه سفر استانی دولت!

داستان از مصوبات سفر استانی ابراهیم رئیسی به شیراز شروع شد. مصوبه این بود که اختیارات مربوط به اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ -که به طرح ۵۷ هکتاری هم معروف است- از شورای‌عالی معماری و شهرسازی به معاونت توسعه استان در استانداری تفویض شود. همین چراغ سبز باعث شد تا این طرح به حدود ۳۶۰ هکتار افزایش پیدا کند! ! کار به جایی رسیده که حتی خبرگزاری فارس نیز طی گزارشی از تخریب ۶۰ پلاک از بافت تاریخی شیراز خبر دهد!

واکنش رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: شایعه است!

دیروز (چهارشنبه) اما عزت‌ا… ضرغامی؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، واکنش جالبی به موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز داشت و چنین گفت: هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است! با وجود شایعات و جو سازی‌هایی که بعضاً شناخته شده هستند و باید پاسخگوی تخریب‌های سال‌های گذشته باشند، هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. کار ما مرمت است نه تخریب. کار ما اصلاح تخریب‌های گذشته است. کار ما پاسخگو کردن کسانی است که در گذشته بافت‌های تاریخی را تخریب کردند. تلاش ما این است که مرمت و آماده‌سازی محیط‌ها به‌خصوص درخصوص محوطه‌ها، انجام شود.

چرا به دستورات رهبری توجه نمی‌کنند؟!

سال ۱۳۸۶ رهبر انقلاب سفری به مشهد داشتند. در آن سفر در دیدار‌ها به ایشان می‌گویند که مردم نسبت به نحوه تملک‌‌ها برای توسعه حرم معترض هستند. رهبر انقلاب یک دستور هشت ماده‌ای صادر می‌کنند که برخی مواد آن به‌عنوان مثال می‌گوید: تملک‌‌ها صرفاً برای شریان‌های اصلی باشد نه تجاری‌سازی و هتل‌سازی، با مردم در قیمت‌گذاری املاکشان به انصاف برخورد بشود، بناهای مذهبی و تاریخی تخریب نشوند.