در حالی که وزارت صمت چشمانداز روشنی برای صنعت موتورسیکلتسازی کشور، تصور میکند و از رشد حدود ۹۰ درصدی تولید موتورسیکلت در سالجاری خبر میدهد که با گذشت بیش از چهار دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران همچنان نبود نقشهراه و سیاستگذاری مشخص در صنعت موتورسیکلت، عامل سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت میباشد. […]
در حالی که وزارت صمت چشمانداز روشنی برای صنعت موتورسیکلتسازی کشور، تصور میکند و از رشد حدود ۹۰ درصدی تولید موتورسیکلت در سالجاری خبر میدهد که با گذشت بیش از چهار دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران همچنان نبود نقشهراه و سیاستگذاری مشخص در صنعت موتورسیکلت، عامل سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت میباشد. بهطوری که در پنج سال گذشته پنج قانون برای صنعت موتورسیکلت تدوین و اجراء شد که هر کدام مشکلات زیادی را پیشروی این صنعت قرار داده است. به همین جهت به نظر میرسد که بزرگترین چالشی که صنعت موتورسیکلتسازی علاوه بر نبود نقشهراه با آن مواجهه است؛ تدوین، تصویب و اجرای قوانینی در زمان کم موجود است که هیچ فرصت زمانی به تولیدکننده داخلی برای اجرای آنها نمیدهد. شرایطی که بهرغم وجود پتانسیل بالا در این بخش، مانع از دستیابی به داخلیسازی و توسعه فناوری در صنعت موتورسیکلت کشور شده است. با این وجود تولیدکنندگان این بخش معتقدند افزایش عمق ساخت داخل موتورسیکلتهای پرمصرف مدلهای پرفروش، راهحلی مؤثر برای افزایش تولید، کاهش ارزبری، کنترل قیمت و رسوب دانش فنی طراحی بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، در اینباره، حبیبا… محمودان؛ نائبرئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت، ضمن تأکید بر چالش سیاستگذاری در این صنعت، مهمترین مشکل صنعت موتورسیکلت را فقدان متخصصان در سطح مدیران این صنعت دانست و گفت: متأسفانه در صنعت موتورسیکلت، بازیگران اصلی به اهمیت نقش خود واقف نیستند و این ناشی از نبود مدیران متخصص و فاقد دیدگاه صنعتی در صنعت موتورسیکلت کشور است شرکتهایی که صرفاً در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت دارند و به شدت بازارگرا هستند و بنابراین به هیچوجه به دنبال توسعه و ارتقای تولید و داخلیسازی در صنعت موتورسیکلت نیستند و صرفاً خود را متعهد میدانند که قطعات را وارد کنند. به گفته وی، حضور چنین افرادی در این صنعت بدون هدفگذاری و هماهنگی درست تبدیل به ساز ناموزونی شده است که حاصل آن عقبافتادگی و کاستیهایی است که در توسعه صنعت موتورسیکلت ایران مشاهده میشود. محمودان؛ با این حال معتقد است که برخلاف جریان تولید موتورسیکلت، در حوزه قطعهسازی این صنعت تا حدود زیادی دیدگاه تخصصی و فنی و مهندسی است و بسیاری از سازندگان براساس نیاز بازار داخل تلاش و همکاری و تعامل خوبی را با یکدیگر برای تولید قطعات و تأمین نیاز بازار افترمارکت دارند. بهطوری با همت سازندگان امروز سهم داخلسازی در صنعت موتورسیکلت در کشور به حدود ۴۰ درصد رسیده است. نائبرئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت، همچنین به آمار تولید موتورسیکلت در سالجاری اشاره و تصریح کرد: اگر چه تولید موتورسیکلت در سالجاری افزایش خوبی داشته، اما متأسفانه هدفمند نبوده است. محمودان؛ اضافه کرد: در حالی که در صنعت خودرو، موتور ملی رونمایی میشود اما همچنان در صنعت موتورسیکلت بهرغم پیچیدگی کمتر فرآیند تولید، تاکنون یک موتور ملی به تولید نرسیده است. وی در همین ارتباط به تلاش برخی تولیدکنندگان داخلی در جهت بومیسازی تولید انجین در ایران، اشاره و تأکید کرد: قرار نیست که در گام اول تولید موتور در صنعت موتورسیکلت کشور، انجین ایرانی محصولی بهتر و یا ارزانتر از انجینهای مشابه و یا چینی باشد، بلکه باید هدف توسعه داخلیسازی و بازارهای صادراتی در صنعت باشد. بنابراین باید به این صنعت فرصت داد و با رفع معایب و تزریق سرمایه بیشتر، زمینه توسعه و بلوغ در این صنعت را فراهم کرد. وی ادامه داد: متأسفانه همواره در ابتدای تولید هر محصول صنعتی مسأله عدم صرفه اقتصادی مطرح میشود، در حالی هدف باید خودکفایی و بومیسازی فناوری در کشور باشد چنانچه میتوان با رسیدن به تولید انبوه موتور، واردات انجین را متوقف کرد. این مقام صنفی در سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت، در پایان با توجه به موضوع واردات گسترده قطعات موتورسیکلت به ایران به معضل قاچاق رسمی قطعات بیکیفیت موتورسیکلت اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه وجود مرزهای گسترده و ملاحظات سیاسی موجب شده که قاچاق رسمی قطعات موتورسیکلت در کشور سهم ۲۰ درصدی داشته باشند، قطعاتی که عملاً بیکیفیت و تقلبی هستند و باید دولت برای مقابله و جلوگیری از واردات آنها فکر اساسی کند.
دیدگاه بسته شده است.