ترافیک تبریز و شروع مهر

ترافیک تبریز و شروع مهر تبریز با داشتن روزانه حداقل ۳٫۵ میلیون سفر درون‌شهری، یکی از شهرهای دارای ترافیک بالا در کشور بوده که این موضوع به گره کوری برای حوزه حمل‌ونقل این کلان‌شهر تبدیل‌شده است. تبریز به‌عنوان‌ یکی از کلان‌شهرهای کشور همواره از موضوع ترافیک و آسیب‌های ویژه در این حوزه رنج‌برده تا جایی […]

ترافیک تبریز و شروع مهر

تبریز با داشتن روزانه حداقل ۳٫۵ میلیون سفر درون‌شهری، یکی از شهرهای دارای ترافیک بالا در کشور بوده که این موضوع به گره کوری برای حوزه حمل‌ونقل این کلان‌شهر تبدیل‌شده است.

تبریز به‌عنوان‌ یکی از کلان‌شهرهای کشور همواره از موضوع ترافیک و آسیب‌های ویژه در این حوزه رنج‌برده تا جایی که در مقاطع زمانی مختلف تصمیمات متفاوتی همانند اجرای طرح ترافیک در محدوده‌های مرکزی شهر و پیشنهادهایی مانند طرح زوج و فرد در این شهر مطرح‌شده است.

اما درست زمانی که از کارشناسی‌های مربوط به هر طرح طی چندین و چند جلسه می‌گذشت، موضوع بلافاصله منتفی شده و به‌جای آن مصوبه‌ای دیگر مطرح می‌شد و ۶ یا ۷ ماه بر سر مصوبه جدید حرف‌هایی به میان می‌آمد تا این‌که شورای ترافیک استان سرانجام هیچ‌کدام از این طرح‌ها را چندان مناسب ندیده و به فکر راهکارهای دیگر در این شهر افتاد.

اما آن‌چه شهرداری در این میان بر انجام آن در طول ماه‌های گذشته مصر بوده، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شتاب بخشی به برخی پروژه‌های حمل‌ونقلی شهر همانند مترو تبریز بوده است که در آخرین سخنان، شهردار تبریز قول رسیدن مترو به میدان ساعت تا چهارم مهرماه را داده که در صورت عملی شدن آن تا حدودی می‌توان از ترافیک مرکزی این شهر کاست، وعده‌ای که اگر شهرداری در پی انجام آن است، باید به شکل کامل اجرایی شود و همانند برخی پروژه‌های دیگر به‌صورت نیمه‌کاره و ناقص افتتاح نشود.

ارتقای سواد ترافیکی اولین گام در گره‌گشایی مشکلات حمل‌ونقل

یعقوب وحیدکیا، معاون حمل‌ونقل شهردار تبریز در این رابطه از شرایط ترافیکی شهر و توجه ویژه به حوزه حمل‌ونقل توسط شهرداری سخن گفته و تلاش عمده شهرداری تبریز را در راستای ارتقای این حوزه می‌داند.

وی در ابتدا از تهیه طرح جامع آموزش ارتقای سواد ترافیکی در تبریز خبر داده و می‌گوید: اگر بخواهیم در حوزه حمل‌ونقل کلان‌شهر تبریز قدمی ‌برداریم، در ابتدا باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود که برای رسیدن به این امر، نسبت به طراحی طرح جامع سواد ترافیکی اقدام کرده‌ایم که اگر تمامی ارگان‌های مربوطه همکاری لازم را برای اجرای آن داشته باشند، قدمی مناسب برای ارتقای سطح رفتار ترافیکی خواهد بود.

وحید کیا ادامه می‌دهد: آن‌چه هم‌اکنون در حوزه حمل‌ونقل شهری تبریز با آن مواجه هستیم نوعی بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی است که سبب گره‌هایی در ترافیک این شهر شده که حل این مشکل نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد چراکه برای رسیدن به نقطه ایده‌آل ترافیکی در تبریز راه طولانی در پیش داریم.

عمده بودجه شهرداری صرف حوزه حمل‌ونقل می‌شود

وی بابیان این‌که هم‌اکنون بیش‌تر بودجه شهرداری تبریز صرف حوزه حمل‌ونقل می‌شود، می‌گوید: باوجود روزانه بیش از ۳٫۵ میلیون سفر درون‌شهری در تبریز که در جای خود رقم قابل‌توجهی است، شهرداری مجبور به توجه ویژه به این حوزه بوده و همت ویژه‌ای نسبت به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص راه‌اندازی قطار شهری دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز می‌افزاید: از سویی برای پایین آوردن میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات در کلان‌شهر تبریز، نسبت به شناسایی نقاط حادثه‌خیز اقداماتی انجام داده و در طول ۴ سال گذشته بیش از ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز را شناسایی کرده و نسبت به بهسازی آن اقدامات لازم را انجام داده‌ایم که البته این بهسازی‌‌ها همچنان ادامه دارد.

وحید کیا نتیجه این اقدام را پایین آمدن میزان تلفات تصادفات دانسته و ادامه می‌دهد: هم‌اکنون کار شناسایی دیگر نقاط ادامه داشته و به‌صورت جدی در فکر ادامه این روند هستیم.

قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پایه گازسوز تک اتاقک

وی با اشاره به اقدامات انجام شده درزمینه جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده می‌گوید: در چندین نوبت، شهرداری تبریز اقدام به نوسازی و خرید اتوبوس‌های شهر تبریز کرده و اخیراً نیز قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پایه گازسوز تک اتاقک بسته‌شده که با ورود این تعداد اتوبوس به ناوگان شهری تبریز شاهد تحول خوبی در این حوزه خواهیم بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: همچنین طرح اسقاط تاکسی‌هایی که از عمر آن‌‌ها ۱۰ سال می‌گذرد نیز آغازشده که این امر می‌تواند در کاهش میزان آلودگی شهر تبریز مفید و تأثیرگذار باشد.

وحید کیا در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری تبریز نیز می‌گوید: در طول دو سال ۹۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری به این پروژه تعلق یافته که با سرعت در حال پیگیری این پروژه هستیم و روند اجرای آن در بازه‌های کوتاه به‌طور دقیق به اطلاع مردم می‌رسد.

تبریز به‌عنوان‌ یکی از کلان‌شهرهای بزرگ کشور امروزه نیازمند مدیریتی جامع در حوزه حمل‌ونقل است چراکه با افزایش جمعیت این شهر و از سوی دیگر، بالا رفتن تعداد خودرو در آن، مشکلات حمل‌ونقلی زیادی گریبان‌گیر این شهر شده و حجم بالای ترافیک در آن‌ یکی از دغدغه‌های همیشگی مسؤولان شهری و استانی بوده است.

 

اما با تدابیر در نظر گرفته‌شده درزمینه حمل‌ونقل عمومی شاید بتوان انتظار آینده‌ای خوش در این حوزه برای کلان‌شهر تبریز را داشت، به‌خصوص با در پیش بودن رویداد تبریز ۲۰۱۸ اهمیت این بخش بیش‌تر از دیگر زمان‌ها به چشم می‌خورد چراکه مردم شهر تبریز این روز‌ها خود عاصی از حجم عظیم ترافیک در برخی نقاط شهر هستند که این امر می‌تواند به نقطه‌ضعفی برای این رویداد بزرگ تبدیل شود.