اوج‌گیری نگرانی‌‌ها بابت افزایش قیمت‌ها در آستانه عید نوروز

گروه اجتماعی- به آخرین ماهِ سال رسیدیم و از حالا نگرانی‌‌ها بابت افزایش قیمت‌ها را می‌توان در جامعه مشاهده کرد. از دلار گرفته که هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند تا وضعیت بازار طلا که طبق مشاهدات میدانی برخی مغازه‌داران از فروش سکه خود به امید قیمت بیشتر در روزهای مانده تا عید اجتناب […]

گروه اجتماعی- به آخرین ماهِ سال رسیدیم و از حالا نگرانی‌‌ها بابت افزایش قیمت‌ها را می‌توان در جامعه مشاهده کرد. از دلار گرفته که هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند تا وضعیت بازار طلا که طبق مشاهدات میدانی برخی مغازه‌داران از فروش سکه خود به امید قیمت بیشتر در روزهای مانده تا عید اجتناب می‌کنند! قیمت یک کیلو گوشت قرمز در برخی مراکز از مرز ۵۰۰ هزار تومان نیز گذشته است و انگار که هیچ عزمی برای سروسامان دادن به این وضعیت وجود ندارد. اقتصادِ به شدت بیمار کشور هم که با شاخص‌هایی همچون دلار روزگار می‌گذراند، در تب شدید افزایش قیمت‌ها می‌سوزد. حال یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌های مردم این است که دولت با توجه به شرایط فعلی چگونه می‌تواند اوضاع را مدیریت کند تا در آستانه عید نوروز کام مردم از افزایش قیمت‌ها تلخ نشود؟ به عبارت بهتر آیا دولت می‌تواند برای بازار شب عید قیمت دستوری تعیین کند؟

دولت برای بازار شب عید قیمت دستوری تعیین نکند

عضو کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است: اگر دولت در بازار شب عید دخالت نکند بهتر می‌توان قیمت‌ها را در این بازار کنترل کرد. فریدون عباسی‌دوانی؛ با اشاره به ضرورت تلاش دولت برای کنترل قیمت گوشت قرمز، مرغ، میوه و دیگر اقلام خوراکی مردم در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: اگر دخالت‌های دولت در بازار شب عید مؤثر بود سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها این بازار نبودیم. به همین دلیل معتقدم دولت باید دخالت‌های خود را کاهش داده و اجازه دهد عرضه و تقاضا به درستی صورت گیرد و صرفاً نظارت داشته باشد و قیمت دستوری تعیین نکند.

دولت تلاش کند مانع نابه‌سامانی بازار در شب عید و ماه رمضان شود

ولی اسماعیلی؛ نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به ایلنا، چنین می‌گوید: دولت به‌عنوان قوه‌مجریه هم از طریق وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی مسأله تأمین اقلام و کالا‌‌ها را برعهده دارد و هم از طریق سازمان تعزیرات امکان نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی در اختیار دولت است. وی در رابطه با مسأله کنترل بازار در ارتباط با تعادل قیمت‌ها و تأمین کالاهای اساسی به منظور عدم کمبود و نگرانی مردم با توجه به آغاز ماه اسفند و شکل گرفتن «بازار شب عید»، از سوی دولت و نظارت مجلس بر این مسأله، گفت: یکی از اولویت‌های اساسی که مجلس یازدهم در حال پیگیری آن است بحث نظارت است، مشاهد می‌کنید که مجلس روزهای سه‌شنبه‌ها را به صورت ویژه به موضوع نظارت اختصاص داده است که هم در جلسه صحن علنی و هم در جلسات کمیسیون‌‌‌ها، مسؤولان برای گزارش‌دهی به نمایندگان دعوت می‌شوند.

دولت حتی به یاد ندارد که عید نوروز در راه است

عبدالعلی رحیمی‌مظفری؛ نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت تلاش دولت برای کنترل قیمت گوشت قرمز، مرغ، میوه و دیگر اقلام خوراکی مردم در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: متأسفانه دولت حتی به یاد ندارد که عید نوروز در راه است و این عید با ماه مبارک رمضان همراه شده است. چراکه هیچ نظارتی بر بازار شب عید ندارد و قیمت اقلام خوراکی هر روز بالاتر می‌رود. در مورد بحث گرانی هم همین نظر را داریم که ما بایستی کمیسیون‌هایی که مرتبط هستند، مانند اصل۹۰، اجتماعی و اقتصادی و بازوی نظارتی خود را به‌روز و قوی‌تر کنیم که بتوانند نظارت مناسبی در این زمینه داشته باشند که انشاا… تا آنجا که در توان مجلس است به دولت کمک کنند که از به‌هم ریختگی و نابه‌سامانی در بازار چه در شب عید و چه در ایام ماه مبارک رمضان جلوگیری شود.