مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد خبر داد

انتخاب مشاور برای برگزاری مناقصه خرید ۶۰ واگن متروی مشهد  

گروه راه‌وشهر‌سازی -مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد، با اشاره به کمبود واگن در متروی مشهد گفت: هم‌اکنون در حال گذراندن مراحل انتخاب مشاور برای برگزاری مناقصه خرید ۶۰ واگن مترو مشهد هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، وحید زمانیان‌‌وحیدی؛ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در طول سالیان بهره‌برداری از قطار شهری […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد، با اشاره به کمبود واگن در متروی مشهد گفت: هم‌اکنون در حال گذراندن مراحل انتخاب مشاور برای برگزاری مناقصه خرید ۶۰ واگن مترو مشهد هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، وحید زمانیان‌‌وحیدی؛ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در طول سالیان بهره‌برداری از قطار شهری ۴۲۵ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده است، افزود: از ابتدای بهره‌برداری قطار شهری آمار مسافری افزایش یافت تا سال ۹۸ که به دلیل کرونا استقبال مردم کمتر شد و جابه‌جایی ۵۱ میلیون نفر مسافر را داشتیم. از ابتدای امسال اقبال مردم افزایش یافته و پبش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۵۷ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شوند. پیش‌بینی ما برای سال آینده نیز ۶۰ میلیون نفر مسافر است. وی با اشاره به معضل کمبود واگن ناوگان، تصریح کرد: مشاور خط یک را با ۱۲۰ دستگاه واگن طراحی کرده که در حال‌حاضر ۶۰ واگن موجود داریم. در آینده با افتتاح فاز یک خط سه حجم مسافر‌ها به صورت قابل ملاحظه افزایش پیدا می‌کند، همچنین اتصال خط مشهد-گلبهار را نیز داریم. پیش‌بینی شده این خط در دپوی پایانه وکیل‌آباد به شبکه حمل‌ونقل ریلی منتقل شود؛ بنابراین تأمین ۶۰ واگن تکمیلی ضرورت دارد. در این زمینه پیگیری‌هایی در سال‌های گذشته انجام شده و در آبان ماه امسال نیز شهرداری را به خرید ۶۰ دستگاه واگن موظف کردند. زمانیان‌وحیدی؛ ادامه داد: در زمینه تأمین واگن با برخی تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی مذاکراتی داشتیم که برخی اعلام آمادگی کردند. در حال‌حاضر مراحل انتخاب مشاور را برای برگزاری مناقصه طی می‌کنیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد داشته باشیم و بعد ظرف سه تا چهار سال ۶۰ واگن را تحویل بگیریم و به خط یک اصافه کنیم. به مخص اینکه مذاکرات به نتیجه برسد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر تأمین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز ما است. با توجه به تحریم به شدت در این زمینه محدودیت داریم و در تأمین قطعات دچار مشکل هستیم. همکاران ما از سال ۱۳۹۴ فرآیند مهندسی معکوس و ساخت داخل را آغاز و قطعاتی را برای تولید شناسایی کردند. قراردادهایی با دانشگاه‌ها شریف و فردوسی داشتیم و اسنادی تهیه شد. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری همکاری کردند، مدیریت شهری نیز نهایت همکاری را داشت. موفق شدیم تا امروز در زمینه ۲۵ درصد قطعات مورد نظر فرآیند مهندسی معکوس انجام دهیم. وی اضافه کرد: از ابتدای سال تعمیرات اساسی ۱۱ واگن از مجموعه واگن‌های خط یک را انجام داده‌ایم و در چند روز آینده رسماً فرآیند تعمیر اساسی یا اورهال یازدهمین واگن به اتمام خواهد رسید. در مجموع تاکنون بازآماد ۵۹ واگن انجام شده و واگن‌های انتهایی نیز در حال اورهال است. اورهال این ۱۱ واگن تنها در زمینه دستمزد بالغ بر دو میلیون یورو معادل ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشته است.