مدیرعامل ایران‌خودرو

خودرو امسال گران نمی‌شود

گروه خودرو- در پی اخبار شنیده شده از ماجرای افزایش قیمت خودرو در اواخر امسال، مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه واکنش نشان داد و گفت که قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال‌جاری افزایش نخواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی خطیبی؛ در نشست خبری، افزود: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از […]

گروه خودرو- در پی اخبار شنیده شده از ماجرای افزایش قیمت خودرو در اواخر امسال، مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه واکنش نشان داد و گفت که قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال‌جاری افزایش نخواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی خطیبی؛ در نشست خبری، افزود: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است. وی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده همه خودرو‌ها باید در بورس کالا به فروش برسد، براساس برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم. خطیبی؛ تأکید کرد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه‌حل بهینه، عرضه در بورس بهترین گزینه جایگزین است. وی ابراز امیدواری کرد: با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود. مدیرعامل ایران‌خودرو، یادآور شد: در سال‌های گذشته دست‌کم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است. مدیر عامل ایران‌خودرو، در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس‌جمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این گروه صنعتی راهی کشور چین شد و به‌طور مشخص قراردادی بین ایران‌خودرو دیزل چینی‌ها منعقد شد و مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در این سفر حضور داشت. وی اظهار داشت: هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است. خطیبی؛ خروج خودروسازان اروپایی متأثر از تحریم‌ها را در سال‌های گذشته یادآور شد و گفت: امروز این‌گونه مسائل و مشکلات را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ می‌کنیم. وی بیان ‌داشت: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌‌ها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد؛ بر این اساس همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود و ما باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم. مدیرعامل ایران‌خودرو، در پاسخ به ایرنا، به صادرات دوهزار دستگاه خودرو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: شایعه‌ای که هفته گذشته مبنی بر عدم تأیید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود، کذب است. وی ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روس‌‌ها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است، صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین آتامان نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود. خطیبی؛ در پاسخ به پرسش دیگر، به رونمایی تارای برقی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو طی تفاهم‌نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده ۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد. وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزء فرامین هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران‌خودرو تولید کند، همچنین خودروی tf۲۱ ایران‌خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود. مدیرعامل ایران‌خودرو، در ادامه، درخصوص خودروهای واگذار شده به نهاد‌ها و دستگاه‌ها، اظهار داشت: تفسیر و تحلیل ما از دستور رئیس‌جمهوری در این زمینه خودروهای است که قرار بود در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود، بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه می‌شود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد می‌شود. وی تأکید کرد: در اینکه «خودرویی واگذار شده یا خیر؟» به صراحت اعلام می‌کنم خودروهایی مانند پژوپارس، رانا، سورن و پژو۲۰۶ که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، حتی یک دستگاه آن به شخص حقوقی واگذار نشده است. وی ادامه داد: اگر خودرویی هم واگذار شده که باید بگویم مربوط به دوره ما نبوده است، باید گفت؛ مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و… اجازه ندارند از بازار خودرو بخرند، نباید خودروهای خارجی بخرند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده‌شان هستند و این موارد در بودجه آن‌ها نیز پیش‌بینی شده است. وی تأکید کرد: ایران‌خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده‌ایم، اگر هم تخلفی صورت گرفته سؤال اینجاست که چرا رسانه‌ای مثل صداوسیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تأمین خودرو کرده بود؟ مدیرعامل ایران‌خودرو، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران‌خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیأت مدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست‌دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاست‌گذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟ خطیبی؛ همچنین درخصوص ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد درخصوص اعمال استانداردهای ۸۵گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودرو‌ها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و… بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو۲۰۶ به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود. ضمن تأکید بر اینکه توقف تولید محصولات خانواده پژو٢٠۶ به معنای توقف کامل نیست، عنوان کرد: این خانواده خودرویی پس از تطبیق کیفی با استانداردهای جدید سازمان استاندارد به سبد محصولات ایران‌خودرو باز خواهد گشت. همچنین کیانوش پورمجیب؛ قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران‌خودرو، در این نشست خبری، در پاسخ به اینکه علت توقف تولید محصولات خانواده پژو٢٠۶ و استفاده از برخی قطعات آن بر روی پلتفرم خودروی ٢٠٧ و عرضه در قالب پژو ٢٠٧ تیپ ۵ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: توقف تولید پژو به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آن‌‌ها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودرو‌ها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان برای اعمال ابلاغ کرده است، تا زمانی که امکان این تطبیق استانداری ممکن باشد، دست نگه داریم؛ چرا که به زمان نیاز داشتیم. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از ابتدای فروردین ماه امکان تحقق پروژه‌های مرتبط با خودروی ٢٠۶ وجود نداشت؛ این توقف مقطعی تولید در نظر گرفته شد؛ بنابراین زمانی که تطابق استانداری محقق شود، محصولات ٢٠۶ به سبد محصولات ایران‌خودرو بازمی‌گردد. این مقام مسؤول، در رابطه با نصب برخی قطعات ٢٠۶ بر روی نسخه پایه ٢٠٧ با حذف برخی قطعات و جایگزینی با قطعات ٢٠۶ و استفاده از فریم داخلی ٢٠۶ برای ٢٠٧ که می‌تواند قیمتی میان این دو (٢٠۶ و ٢٠٧ پایه) باشد، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌‌ها و ذائقه مشتریان در تنوع محصولات و همچنین بحث قیمت خودروها، سیاست واریانت در خودروسازی‌‌ها یک سیاست درونی است و ما نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان فروش صورت گرفت و با توجه به ذائقه و تنوع مورد انتظار مشتریان، این امکان را فراهم کرده‌ایم که خودرو‌ها با واریانت‌های قیمت‌های فروش تبدیل به برنامه فروش شود. پورمجیب؛ تأکید کرد: این بدان معنا نیست که بخواهیم به واسطه حذف آپشنی از خودرو، محصولی جدید متولد کنیم؛ بلکه متناسب‌سازی صورت می‌گیرد تا برخی واریانت‌‌ها را متناسب با نیاز مشتریان خاص داشته باشیم، همچون اتفاقی که برای ٢٠۶ افتاده یا عرضه دناپلاس‌ها که در بورس با تمرکز کاسه‌ای اتفاق افتاد. این موضوع در خودروسازان خصوصی نیز رخ می‌دهد و به معنای تقلیل ویژگی‌‌ها و آپشن‌‌ها برای کاهش قیمت نیست. وی افزود: چنانچه به صورت کامل یک ویژگی یا آپشنی را حذف می‌کردیم که به‌واسطه کسری قطعه یا کاهش هزینه بود، می‌شد گفت که تقلیل صورت گرفته است؛ اما اکنون که همزمان با تیراژ بالا، واریانت‌‌های مختلفی داریم که بتوان هم ترمز کاسه‌ای و هم ترمز دیسکی بنا به سلیقه مشتری استفاده کرد، حق انتخاب به مشتری براساس قیمت می‌دهد، بنابراین از روی ناچاری تقلیلی صورت نگرفته است که قیمت پایین بیاید. همزمان واریانت‌های مختلفی داریم، همراه با تیراژ بالا، تمام آپشن‌های مدنظر مشتریان در قالب واریانت‌های مختلف خودرو‌ها موجود هستند تا مشتری انتخاب کند.