معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، درباره استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در صنعت خودروسازی، گفت: قصه خودرو پیچیده و غمانگیز است، به صورت عمومی دانشبنیانها یکی از بزرگترین کمکهایی که میتوانند به این حوزه داشته باشند، مربوط به قطعهسازان است در واقع کارفرمای دانشبنیانها قطعهسازان هستند که از دانشبنیانها بخواهند کارهایی انجام دهند […]
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، درباره استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در صنعت خودروسازی، گفت: قصه خودرو پیچیده و غمانگیز است، به صورت عمومی دانشبنیانها یکی از بزرگترین کمکهایی که میتوانند به این حوزه داشته باشند، مربوط به قطعهسازان است در واقع کارفرمای دانشبنیانها قطعهسازان هستند که از دانشبنیانها بخواهند کارهایی انجام دهند که این فعالیتها شامل طراحی، بهبود کیفیت و عمر و کاهش قیمت میشود. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… دهقانیفیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، افزود: قطعهساز خود پیمانکار یا اصطلاحاً فروشنده به خودروساز است، خودروساز نیاز دارد با توجه به قیمتی که میتواند در بازار بفروشد، قطعه خوب تأمین کند، زمانی که قیمت خودرو بهطور مثال ۱۰۰ واحد تعیین میشود، سهم قیمتی قطعات به دست میآید پس از این مرحله، و زمانی که خودروساز به قطعهساز قیمت قطعه را اعلام میکند، قطعهساز به قیمت اعلامی نگاه میکند؛ اگر بهای اعلام شده مناسب باشد و سود کافی داشته باشد، کیفیت تولیدات خود را ارتقاء میدهد و سعی میکند با کاهش قیمت، سود خود را افزایش دهد اما اگر قیمت اعلامی از سوی خودروساز، بهگونهای باشد که قطعهساز به سختی بتواند قطعه تولید شده فعلی را تولید کند، اعتباری برای هزینه در تحقیق و توسعه و… نمیماند در نتیجه بازار دانشبنیانها نیز بسته میشود. اگر میخواهیم دانشبنیانها در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، بازار خودرو باید اصلاح شود. دهقانیفیروزآبادی؛ اضافه کرد: اگر میخواهیم دانشبنیانها بتوانند در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، نیاز است که بازار خودرو اصلاح شود در واقع این سیستم را نباید از پایین درست کنیم، اینگونه نیست که دانشبنیانها قطعه خوب بسازند، قطعه نیز برای تولید خودرو استفاده شود و سپس خودرو در بازار عرضه شود؛ در این زمینه سیستم باید از بالا اصلاح شود. وی درباره اینکه بازار به لوازم یدکی خوب و باکیفیت نیاز دارد و قیمت این محصولات نیز در بازار بالا است، گفت: اینگونه نیست؛ زمانی که میگویید قیمت بالاست باید توجه کرد که اگر هزینه آب، برق گاز را کنار بگذاریم، قیمت مواداولیه، پول کارگر، قالب و… نیز بالاست. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، در پاسخ به این موضوع که قیمت موارد مذکور ریالی است اما قطعهای که به دست مردم میرسد براساس نرخ دلار است، توضیح داد: اینگونه نیست؛ حقوق کارگر ریالی است اما افزایش مییابد، قیمت آب و برق بالا میرود، مواد اولیه بالا میرود در واقع هزینههای مجموعهها کماکان رشد دارد، من نمیگویم که قطعهسازان هیچ فرصتی برای کار دانشبنیان ندارند هرگز صحبتم این نیست، در واقع در حالحاضر شرکتهای دانشبنیانی هستند که با قطعهسازان کار میکنند. منظور من این است که ممکن است زمانی در مورد، کار موردی صحبت کنیم و زمانی درباره جریان؛ اگر میخواهیم جریان راه بیفتد، نخست باید صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود.
خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش مییابد
دهقانیفیروزآبادی، در توضیح این اصلاح، گفت: خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش مییابد رمز اصلی خودروسازی تیراژ است؛ در بازار کشور ما چند خودروساز یا مونتاژکننده خودرو داریم و چند نوع محصول در سال تولید میکنیم؟
مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، گفت: ۱۰ تا خودروساز هر کدام برای پنج خودرو و در واقع برای ۵۰ نوع خودرو قطعه میخواهند، زمانی که تولید قطعه به این میزان پراکنده میشود، دیگه نمیتواند به قیمت برسد، در دنیا اگر یک خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بفروشد، قیمت سربهسر میشود، حال آنکه کل بازار ما ۱٫۵ میلیون دستگاه است و یک نوع خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه، نوع دیگری از خودرو ۷۰ هزار دستگاه تولید میشود در این شرایط مشخص است که تولید باکیفیت نخواهد بود و مجبور هستند که گران تولید کنند، اما زمانی که یک خودروساز باشد که در سال سه نوع خودرو تولید کند، یک سیستم وجود دارد که تیراژ بزرگ سفارش میدهد و از آنجا که تقاضا برای تولید یک قطعه زیاد میشود، صرفه اقتصادی دارد که قطعهساز سرمایهگذاری مناسب و بزرگی انجام دهد. دهقانیفیروزآبادی؛ تصریح کرد: زمانی که در سال از یک قطعه فقط ۲۰ هزار تا تولید میشود در حالی که ممکن است سال بعد نیز نیازی به تولید به این قطعه نباشد، سرمایهگذاری مناسب انجام نمیگیرد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، افزود: مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست، ما در خودروسازی نهایت دانشها را داریم، هیچ موضوعی در حوزه سواد، علم و فناوری صنعت خودروسازی نیست که در کشور وجود نداشته باشد، مشکل اصلی مدل اقتصادی درستی است که برای این حوزه باید پیاده شود تا این جریان راه بیفتد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.